
NO HARM
Aktuellt om klient- och patientsäkerhet
I det här numret får du läsa om klientsäkerhet och klientens rättigheter.
NO HARM-tidningen 1/2025
Klientens och patientens delaktighet – hur långt har vi kommit?
Lagen om patientens ställning och rättigheter trädde i kraft för mer än 30 år sedan och lagen om klientens ställning och rättigheter inom socialvården för 24 år sedan. Under de här årtiondena har vi gjort framsteg som har förstärkt klienternas och patienternas roll inom social- och hälsovården.


Introduktionsdagar och användarvägledning är viktiga kunskapskällor för personer med sömnapné. Utan kunskap är det svårt att förbinda sig vid egenvården och sköta den på rätt sätt.

Antalet narkotikarelaterade dödsolyckor bland ungdomar ökar i Finland. För problemet finns det ändå kunskapsbaserade lösningar och säkerhetsrekommendationer.

VII Nationella seminariet om klient- och patientsäkerhet 4–5.9 i Vasa Seminariets tema är ”Säkerhetskompetenta yrkespersoner” …

Sedan genomförandet av Klient- och patientsäkerhetsstrategin 2022–2026 inleddes har det stått klart att Päijänne-Tavastlands välfärdsområde vill arbeta för visionen ”Finland är ett modelland för klient- och patientsäkerhet 2026”. Under det här året utgör klient- och patientsäkerheten också ett bindande och övergripande mål för välfärdsområdet på fullmäktigenivå.

Farliga situationer vid läkemedelsbehandling är vanliga och kan medföra allvarliga men för patienten och höga kostnader för hälso- och sjukvården. Enligt en undersökning i Norra Savolax välfärdsområde uppgick de årliga kostnaderna till närmare 800 000 euro och gällde till största delen personalens arbetstid.

Ledningen av den medicintekniska kompetensen får en allt större roll inom social- och hälsovården, där användningen av medicintekniska produkter under vårdhändelser ökar. Teknologiseringen försnabbas av pressen på att effektivisera verksamheten i fråga om både ekonomi och kvalitet. Genom en professionell kompetensledning kan man höja organisationens kapacitet också i svåra situationer och framkalla en iver som när sig själv.

De sänkta behörighetskraven på vikarier för socialarbetare har väckt stor diskussion om klientsäkerheten.

Två nya verktyg för granskning av klientsäkerheten inom socialvården har utarbetats för professionella och organisationer.

Planeringen av den nya klient- och patientsäkerhetsstrategin för 2027–2031 har inletts i god tid. Klienter och patienter har medverkat aktivt i arbetet.

Klient- och patientsäkerhetscentrets sakkunniggrupp för sociala sektorn har fått fyra nya medlemmar. Vi bad dem berätta om sin yrkesbakgrund och sina synpunkter på hur klient- och patientsäkerheten kunde förbättras. Vi frågade också hur klient- och patientsäkerheten har noterats inom deras eget område under den senaste tiden.

Genomförandet av målen för spets 1 i Klient- och patientsäkerhetsstrategin framskrider väl. Målen har genomförts till 70 procent.

Förtroendet för social- och hälsovården har försämrats under 2020-talet. Hur kan vi återställa förtroendet och garantera en säker vård och service?

I Norra Savolax välfärdsområde har man undersökt hur verkningsfull en sektorsövergripande intervention är för klienter som anlitar många tjänster. I studien observerade man att antalet klientanteckningar inom socialvården ökade en aning efter interventionen samtidigt som anteckningarna inom primärvården och den specialiserade sjukvården minskade.

Målet med No Harm-webbinariet var att kartlägga de ekonomiska konsekvenserna av sparåtgärderna inom vården, att ge ett bredare internationellt perspektiv på kostnaderna för säkerhet och att beskriva välfärdsområdesdirektörernas utmaningar i vardagen.

På den här sidan får du lästips med anknytning till klient- och patientsäkerhet.
Du läser en avgiftsfri nättidning för professionella inom social- och hälsovården.
Redaktionsråd: Tuija Ikonen (chefredaktör), Ulla Kalliokoski (redaktionschef), Sanna Kaski, Satu Koskela, Mari Plukka, Merja Sahlström och Hanna Toiviainen | Översättningar: Annika Rikberg-Grannas | ISSN 2737-3134
Prenumerera på tidningen här!