NO HARM
Aktuellt om klient- och patientsäkerhet
I det här numret får du läsa om barn och unga, säker läkemedelsbehandling och digitala tjänster.
NO HARM-tidningen 2/2024
Säkrare social- och hälsovård med hjälp av kompetenscenter
Utbildningen och undervisningen om klient- och patientsäkerhet bör utvecklas och förenhetligas. För detta arbete grundas kompetenscenter, vars nätverk består av universitet, högskolor, läroanstalter på andra stadiet, välfärdsområden, aktörer inom tredje sektorn och expertorganisationer.
Klient- och patientsäkerhetscentret erbjöd sina samarbetspartner utbildning om uppträdande och påverkan via kommunikation. Utbildare var Helena Åhman som är arbetslivsprofessor inom samtalsintelligens och mental coachning vid Åbo universitets handelshögskola och en prisbelönt facklitterär författare och coach.
I Östra Finland har man redan i tio år haft ett aktivt nätverkssamarbete mellan olika välfärdsområden för att främja klient- och patientsäkerheten. Genom att utnyttja beprövade modeller som utarbetats inom nätverket kan man spara på de knappa expertresurserna.
I början av sommaren 2024 publicerades den första globala patientsäkerhetsrapporten. Den ger en omfattande översikt över hur patientsäkerheten utvecklas i olika länder. Genomförandet av handlingsplanen Global Patient Safety Action Plan 2021–2030 framskrider som planerat, även om utvecklingen har varit långsam inom många centrala delområden. x§
Den samnordiska referensramen för kompetens och färdigheter inom patientsäkerhet, ”A Nordic framework for knowledge and skills in patient safety”, har publicerats. Avsikten är att kompetenskraven och utbildningen ska förenhetligas i enlighet med WHO:s handlingsplan för patientsäkerhet. Då kan man garantera en enhetlig och bättre kompetens och säker vård också när social- och hälsovårdspersonal flyttar till ett annat land.
Klient- och patientsäkerhetscentret har i samarbete med experter från välfärdsområden och utbildningsorganisationer utarbetat ett verktyg som ger en bred beskrivning av klient- och patientsäkerheten. Verktyget är i första hand avsett för utvärdering av läroplaner och studieavsnitt inom social- och hälsovårdsbranschen. Utvärderingen gäller undervisningen om klient- och patientsäkerhet.
När ett barn insjuknar i diabetes behöver hen stöd för sin insulinbehandling inom småbarnspedagogiken och i skolan. Det finns inte alltid någon som kan stötta barnet, vilket äventyrar barnets jämlikhet.
Chatten är en krävande stödform som medför utmaningar även om den övervakas noggrant. Chattarna är ett viktigt tillägg i stödet för ungas psykiska hälsa, men de kan inte lösa den psykiska hälsokrisen bland ungdomarna.
Digital kompetens är numera en medborgarfärdighet som behövs för att klara det dag-liga livet. Också social- och hälsovårdstjänsterna har digitaliserats. Välfärdsområdena bör erbjuda sina kunder digitalt stöd, så att de klarar av att använda tjänsterna.
Patientsäkerheten bland barn och unga kräver särskild uppmärksamhet, eftersom deras behov och rättigheter inom hälso- och sjukvården är unika. Klient- och patientsäkerhetscentrets utvecklingslinje skapar enhetliga lösningar för att förbättra patientsäkerheten bland barn och unga.
I hela världen hör farliga situationer vid läkemedelsbehandling till de vanligaste hoten mot klient- och patientsäkerheten. Därför har utvecklingen av läkemedelsbehandlingens säkerhet hög prioritet i både WHO:s och Finlands strategiska mål för klient- och patientsäkerheten. I en färsk rapport från WHO konstateras också att en betydande del av de läkemedelsrelaterade skador som kan undvikas också kan vara allvarliga.
För att garantera en säker läkemedelsbehandling inom välfärdsområdena behövs systematisk och samordnad utveckling, förutseende riskhantering och mångprofessionellt samarbete på alla nivåer inom social- och hälsovården. Klient- och patientsäkerhetscentrets utvecklingslinje för säker läkemedelsbehandling har sammanställt en expertbeskrivning av tjänster och handlingsmodeller, med hjälp av vilken välfärdsområdena kan utveckla och förstärka läkemedelsbehandlingens säkerhet.
Via läkemedelsskadeförsäkringen är alla läkemedelsanvändare i Finland försäkrade. Försäkringstagare är Finska andelslaget för ersättning av läkemedelsskador. Dit hör nästan alla aktörer inom läkemedelsbranschen, bland annat tillverkare, importörer, försäljare och distributörer av läkemedel. Försäkringen beviljas av Finska Ömsesidiga Läkemedelsskadeförsäkringsbolaget, som också behandlar skadeanmälningar och ersättningsansökningar samt betalar ut ersättningar till de skadelidande.
Syftet med utvecklingslinjen för digitala tjänster är att säkerställa att digitaliseringen inte utesluter någon från social- och hälsovårdstjänsterna. För att lyckas med det involveras tjänsteanvändare i utvecklingen av digitala tjänster. Det är önskvärt att många slags organisationer medverkar, inte enbart patientorganisationer.
Studenternas hälsovårdsstiftelse (SHVS) har modigt infört digitala tjänster och tillhandahåller ett utbud av digitala hälsovårdslösningar för högskolestuderande. Det gör hälso- och sjukvården mer lättillgänglig.
Klient- och patientsäkerhetscentret har kartlagt delaktighetsarbetet inom välfärdsområdena. I nästan alla svar uppgavs det att främjande av klienternas, patienternas och de närståendes delaktighet var ett officiellt mål inom välfärdsområdet. I många områden satsar man på att utveckla klient- och patientrådens verksamhet.
Konferensen ordnades av NSQH, dvs. Nordic Research Network for Safety and Quality in Healthcare, och Akershus universitetssjukhus. Temat var Etik – Rättvisa – Erfarenheter. Konferensen hölls den 28–30 augusti 2024 och Finland var välrepresenterat.
På den här sidan får du lästips med anknytning till klient- och patientsäkerhet.
Du läser en avgiftsfri nättidning för professionella inom social- och hälsovården.
Redaktionsråd: Tuija Ikonen (chefredaktör), Ulla Kalliokoski (redaktionschef), Sanna Kaski, Saara Ketola, Marianne Kuusisto, Mari Plukka och Hanna Toiviainen | Översättningar: Annika Rikberg-Grannas | ISSN 2737-3134
Prenumerera på tidningen här!