Siirry sisältöön

Nationellt klient- och patientsäkerhetscenter

År 2019 grundades ett kompetenscentrum inom patientsäkerhet i enlighet med det mål som ställts upp av sjukvårdsdistriktets fullmäktige. Centret fick namnet Utvecklingscentret för patient- och klientsäkerhet.

Den nationella verksamheten inleddes 2020 under namnet Klient- och patientsäkerhetscentret.

Verksamheten styrs av Social- och hälsovårdsministeriet och finansieras via ett separat moment i statsbudgeten och av Österbottens välfärdsområde.

Uppgifter

Centret sköter Österbottens välfärdsområdes uppgifter som gäller den nationella samordningen av utvecklingen och planeringen av klient- och patientsäkerheten (statsrådets förordning 1242/2022).

Centret främjar forskning om klient- och patientsäkerhet och koordinerar det nationella forskar- och utvecklarnätverket.

Centret förmedlar forskningsrön och god praxis som bidrar till en säker vård och service.

Klient- och patientsäkerhetscentret har därtill uppgifter som berättigar till statsbidrag, vilka Social- och hälsovårdsministeriet har fastställt i sitt beslut om statsfinansiering. Dessa uppgifter styrs och uppföljs regelbundet av Social- och hälsovårdsministeriet. Uppgifterna ses över årligen.

Till de nationella koordineringsuppgifter som berättigar till statsbidrag hör följande uppgifter år 2024:

1. Att koordinera den del av genomförandet av den nationella klient- och patientsäkerhetsstrategin och genomförandeplanen som ligger på social- och hälsovårdsenheternas ansvar och att stödja tjänsteanordnare och tjänsteproducenter i genomförandet av strategin, inom vilket centrets särskilda uppgift i enlighet med strategin är att

  • planera och utveckla mätningen och utvärderingen av klient- och patientsäkerhetsstrategin i samarbete med social- och hälsovårdsenheter, institut inom SHM:s förvaltningsområde och aktörer inom tredje sektorn samt representanter för patienter och klienter
  • främja och koordinera reformen av förfarandena för anmälning av negativa händelser och farliga situationer bland välfärdsområdena i samarbete med SHM och instituten inom dess förvaltningsområde och andra parter inom statsförvaltningen, med undantag för det utvecklingsarbete som utförs inom separata projekt
  • delta i planeringen av grundutbildning och fortbildning för yrkesutbildade personer och främja undervisningen om klient- och patientsäkerhet
  • främja patienternas och klienternas delaktighet
  • stödja tjänsteanordnare och tjänsteproducenter angående förfarandena för egenkontroll
  • utföra övriga uppgifter som Klient- och patientsäkerhetscentret tilldelats i strategins genomförandeplan, såsom att främja WHO:s patientsäkerhetsdag 17.9 och medborgarkommunikation samt att samarbeta med kompetenscentren
  • bedriva internationellt samarbete med anknytning till ovannämnda uppgifter.

2. Att utgående från lägesbilden och uppföljningen av genomförandet av strategin under 2024 utarbeta en verksamhetsplan för den återstående delen av strategiperioden (2025–2026) och inleda planeringen av den nya strategiperioden.

Våra värderingar är

  • Öppenhet
  • Respekt
  • Förtroende

Ny klient- och patientsäkerhetsstrategi

Social- och hälsovårdsministeriet publicerade klient- och patientsäkerhetsstrategin och dess genomförandeplan 2022–2026 den 24 februari 2022.

Visionen är att Finland ska vara ett modelland inom klient- och patientsäkerhet 2026 – vi undviker skador som går att undvika.

Läs mer här!

Kontakta oss

noharm(a)ovph.fi

Centrets experter