Vi utvecklar klient- och patientsäkerheten i Finland
Vi samordnar utvecklingen, planeringen, uppföljningen och utvärderingen av klient- och patientsäkerheten inom välfärdsområdena.
Vi utbildar och driver expertnätverk.
Vi utvecklar och publicerar verktyg – till exempel beskrivningar, handlingsmodeller och checklistor – för välfärdsområdena, personalen, klienterna och patienterna.
Vi samarbetar och delar med oss av fakta och resultat.
Nationellt klient- och patientsäkerhetscenter
År 2019 grundades ett kompetenscentrum inom patientsäkerhet i enlighet med det mål som ställts upp av sjukvårdsdistriktets fullmäktige. Centret fick namnet Utvecklingscentret för patient- och klientsäkerhet.
Den nationella verksamheten inleddes 2020 under namnet Klient- och patientsäkerhetscentret.
Verksamheten styrs av Social- och hälsovårdsministeriet och finansieras via ett separat moment i statsbudgeten och av Österbottens välfärdsområde.
Uppgifter
Centret sköter Österbottens välfärdsområdes uppgifter som gäller den nationella samordningen av utvecklingen och planeringen av klient- och patientsäkerheten (statsrådets förordning 1242/2022).
Centret främjar forskning om klient- och patientsäkerhet och koordinerar det nationella forskar- och utvecklarnätverket
Centret förmedlar forskningsrön och god praxis som bidrar till en säker vård och service
Våra värderingar är
- Öppenhet
- Respekt
- Förtroende
Ny klient- och patientsäkerhetsstrategi
Social- och hälsovårdsministeriet publicerade klient- och patientsäkerhetsstrategin och dess genomförandeplan 2022–2026 den 24 februari 2022.
Visionen är att Finland ska vara ett modelland inom klient- och patientsäkerhet 2026 – vi undviker skador som går att undvika.