Siirry sisältöön

Nationellt klient- och patientsäkerhetscenter

År 2019 grundades ett kompetenscentrum inom patientsäkerhet i enlighet med det mål som ställts upp av sjukvårdsdistriktets fullmäktige. Centret fick namnet Utvecklingscentret för patient- och klientsäkerhet.

Den nationella verksamheten inleddes 2020 under namnet Klient- och patientsäkerhetscentret.

Verksamheten styrs av Social- och hälsovårdsministeriet och finansieras via ett separat moment i statsbudgeten och av Österbottens välfärdsområde.

Uppgifter

Centret sköter Österbottens välfärdsområdes uppgifter som gäller den nationella samordningen av utvecklingen och planeringen av klient- och patientsäkerheten (statsrådets förordning 1242/2022).

Centret främjar forskning om klient- och patientsäkerhet och koordinerar det nationella forskar- och utvecklarnätverket

Centret förmedlar forskningsrön och god praxis som bidrar till en säker vård och service

Våra värderingar är

  • Öppenhet
  • Respekt
  • Förtroende

Ny klient- och patientsäkerhetsstrategi

Social- och hälsovårdsministeriet publicerade klient- och patientsäkerhetsstrategin och dess genomförandeplan 2022–2026 den 24 februari 2022.

Visionen är att Finland ska vara ett modelland inom klient- och patientsäkerhet 2026 – vi undviker skador som går att undvika.

Läs mer här!

Kontakta oss

noharm(a)ovph.fi

Centrets experter