Stödmaterial för handlingsprogrammet
Som stöd för genomförandet av klient- och patientsäkerhetsstrategin i välfärdsområdena och andra organisationer kommer olika typer av stödmaterial att sammanställas under strategiperioden, t.ex. verktyg, checklistor och modellbeskrivningar.
Som stöd för genomförandet av klient- och patientsäkerhetsstrategin i välfärdsområdena och andra organisationer kommer olika typer av stödmaterial att sammanställas under strategiperioden, t.ex. verktyg, checklistor och modellbeskrivningar.
Stödmaterial utarbetas av Klient- och patientsäkerhetscentrets nätverk, och material produceras även av andra parter. På den här sidan har vi samlat länkar till färdigt eller kommande stödmaterial för handlingsprogrammet, så att det blir lättare att hitta.
Stödmaterialen har indelats enligt spetsarna, och numret före respektive stödmaterial hänvisar till motsvarande åtgärd i handlingsprogrammet.
Spets 1: Tillsammans med klienterna och patienterna
1.1.5 God praxis för klientrådsarbete. Under arbete i en arbetsgrupp, beräknas bli färdiga 2024. (Ersätter den ursprungliga planen att göra en modellbeskrivning för användningen av klient- och patientråd och -paneler samt för en årsklocka för verksamheten.)
1.1.6. Verktyg för enhetsspecifik definition av delaktighet. Under arbete i en arbetsgrupp, beräknas bli färdig 2024. Ersätter följande verktyg: 1.1.6 En modellplan för utveckling och utvärdering av delaktigheten, 1.1.9 En checklista för att säkerställa klientens och patientens delaktighet, 1.1.10 En beskrivning av hur man kan öka delaktigheten för utsatta klienter och patienter.
1.1.8 En modell för hur klienters och patienters anmälningar om negativa händelser och farliga situationer används och uppföljs inom egenkontrollen. Under arbete i en arbetsgrupp, beräknas bli färdig 2024.
1.1.11 Verktyg: Barns och ungas delaktighet inom hälso- och sjukvården. Har publicerats 2023.
1.1.11 Verktyg: Barns och ungas delaktighet inom socialvården. Har publicerats 2023.
1.1.11 Verktyg: Komihåglista för besök inom social- och hälsovården. Har publicerats 2023.
1.1.11 Verktyg: Delta i kontrollen din identitet inom social- och hälsovården. Har publicerats 2023.
1.2 En nationell handlingsmodell för förfarandena för anmälning av negativa händelser och avvikelser inom socialvården samt en handbok om behandlingen av dem inom socialvården. Under arbete i en arbetsgrupp, beräknas bli färdig 2024.
1.2.6 Rapport om kvantitativa indikatorer för klient- och patientsäkerhet Har publicerats 2024. (Ursprungligt namn: Enhetliga klient- och patientsäkerhetsindikatorer)
1.2.7 Verktyg: Checklista för säkerställande av informationsgången när en klient/patient inom hemvården överförs till en annan tjänst inom social- och hälsovården. Har publicerats 2023. (Ursprungligt namn: En beskrivning av modeller för att förstärka samarbetet och en checklista för att garantera informationsgången kring gemensamma klienters service- och vårdstigar samt tjänster som ges i hemmet)
1.2.8 En processbeskrivning för multiprofessionell behandling av negativa händelser och missförhållanden. Under arbete i en arbetsgrupp, beräknas bli färdig 2024.
1.2.10 En beskrivning av erfarenhets- och säkerhetsindikatorer för klienter och närstående inom socialvården. Under arbete i en arbetsgrupp, beräknas bli färdig 2024.
1.2.10 En beskrivning av rapportering om farliga situationer. Under arbete i en arbetsgrupp, beräknas bli färdig 2024.
1.3 Standardisering av den nationella insamlingen av kundrespons. THL publicerad 2022.
1.3.6 Verktyg: Checklista för anskaffning av privata social- och hälsovårdstjänster. Har publicerats 2022.
Spets 2: Välmående och kompetent personal
2.1.1 Verktyg för utvärdering av läroplaner. Har publicerats 2024.
2.1.1 Samnordisk referensram för kunskaper och färdigheter inom patientsäkerhet (Nordic Framework for Patient Safety Knowledge and Skills). Under arbete i en arbetsgrupp, beräknas bli färdig 2024.
2.1.1 Utbildningsmaterial (bildspel och videor) om topic 1–11 i WHO:s Curriculum. Under arbete i en arbetsgrupp, beräknas bli färdigt 2024.
2.1.5 En utbildningsmodell för ledning, mätning och kontinuerlig förbättring av klient- och patientsäkerheten. Utarbetas inte för tillfället, beslut om hur man ska gå vidare fattas senare.
2.1.6 Enhetliga förfaranden och allmänna kriterier för säkerställande av säkerhetskompetensen. Under arbete i en arbetsgrupp, beräknad publiceringstidpunkt tilläggs senare.
2.1.7 Enhetliga kriterier för säker användning av medicintekniska produkter och för läkemedelsbehandlingskompetens samt verksamhetsmodeller för kompetensprov. Under arbete i en arbetsgrupp, beräknas bli färdiga 2024.
2.1.7 Verktyg: Allmän uppgiftsbeskrivning för medicintekniska ansvarspersoner. Har publicerats 2024. (Ursprungligt namn: Uppgiftsbeskrivning för medicintekniska ansvarspersoner)
2.1.7 Handboken Lääkinnällisten laitteiden turvallinen käyttö, inkl. kompetenskriterier. Har publicerats 2024. Stödmaterial för implementeringen av handboken: Riskpoängräknaren för medicintekniska produkter. Har publicerats 2023.
2.1.7 En falldatabas för kompetensprov. Beslut om hur man ska gå vidare har ännu inte fattats.
2.1.9 Kriterier för bedömning av säkerhetskompetensen vid bedömningen av arbetets kravnivå. Planeringen har ännu inte inletts.
2.1.10 En kartläggning av nätkurser om klient- och patientsäkerhet. Har publicerats 2024. Finns på ThinkLink i Word-format.
2.1.11 Verktyg: Introduktionsmodell för klient- och patientsäkerhet. Har publicerats 2024. (Ursprungligt namn: En checklista för introduktionsprogrammet)
2.2.10 En utbildningshelhet på temat Second victim. Under arbete i en arbetsgrupp, beräknad publiceringstidpunkt tilläggs senare.
2.3 Verktyg: Praktiska belöningsidéer som stöd för ledarskapet. Har publicerats 2023.
2.3.5 Verktyg: Beskrivning av minimiinnehållet i serviceenhetens rapport om anmälningar om missförhållanden och farliga situationer som drabbat klienter och patienter. Har publicerats 2023.
2.3.5 Verktyg: Ledningsstrukturer med fokus på förfaranden inom klient- och patientsäkerhet och tillsyn. Har publicerats 2022.
Spets 3: Säkerheten först vid alla organisationer
3.1 Program för egenkontroll. Har publicerats 2022.
3.1.6 Uppföljning- och utvärderingsplanen för klient- och patientsäkerhetsstrategin. Har publicerats 2023.
3.1.6 Checklisteindikatorer. Har publicerats 2023.
3.1.6 Heta linjen-indikatorer. Har publicerats 2023.
3.1.8 Verktyg: Beskrivning av hur man gör upp en intern auditeringsplan. Har publicerats 2024.
3.1.10 Verktyg: Rapportmall för utredning av allvarliga incidenter. Under arbete i en arbetsgrupp, beräknas bli färdig 2024.
3.2.5 Checklista för avtal om upphandling och utläggning av digitala tjänster och distanstjänster. Har publicerats 2022.
3.2.6 Verktyg: Verktyg för bedömning av risker med digitala tjänster. Har publicerats 2024. (Ursprungligt namn: En modell för bedömning av risken med distanstjänster och digitala tjänster)
3.2.7 En processbeskrivning för insamling av uppgifter om säkerhetsavvikelser i distanstjänster och digitala tjänster (handlingsmodell och rapporteringsinnehåll). Planeringen har avbrutits, kräver tilläggsutredning.
3.2.8 En handlingsmodell för säkerställande av distanstjänster, digitala tjänster och fysiska närtjänster för utsatta grupper. Under arbete i en arbetsgrupp, beräknas bli färdig 2025.
3.2.9 En rekommendation om enhetlig rapporteringspraxis för säkerhetsavvikelser i distanstjänster och digitala tjänster. Planeringen har avbrutits, kräver tilläggsutredning.
3.2.11 En beskrivning av utbildningsinnehållet och kompetenskriterierna för distanstjänster och digitala tjänster. Under arbete i en arbetsgrupp, beräknas bli färdig 2024.
3.2.12 En lägesutredning om utbildningen om användning av digitala tjänster för klienter och patienter. Under arbete i en arbetsgrupp, beräknas bli färdig 2024.
3.2.12 En beskrivning av handlingsmodellen för utbildning och vägledning om digitala tjänster. Under arbete i en arbetsgrupp, beräknas bli färdig 2024.
3.3.4 Visuell förändringsstig för att stödja ledningen av klient- och patientsäkerheten. Under arbete i en arbetsgrupp, beräknas bli färdig 2024.
3.3.5 Verktyg: Turvallisuuspuntari. Under arbete i en arbetsgrupp, beräknas bli färdigt 2024.
3.3.7 Verktyg: Personalens säkerhetsbild. Har publicerats 2023.
3.3.10 Verktyg: Introduktionsmodell för klient- och patientsäkerhet. Har publicerats 2024. (Ursprungligt namn: En modell för ett introduktionsprogram som stöder säkerhetskulturen)
Spets 4: Vi förbättrar det som redan finns
4.1.5 En beskrivning av handlingsmodellen för säker läkemedelsbehandling. Under arbete i en arbetsgrupp, beräknas bli färdig 2024.
4.1.9 En lista över indikatorer för säker läkemedelsbehandling. Under arbete i en arbetsgrupp, beräknas bli färdig 2025.
4.2.1 Handboken Lääkinnällisten laitteiden turvallinen käyttö, inkl. kompetenskriterier. Har publicerats 2024. Stödmaterial för implementeringen av handboken: riskpoängräknaren Lääkinnällisten laitteiden riskipistelaskin. Har publicerats 2023.
4.2.7 Handbok för utarbetande av planen för medicinteknisk säkerhet. Under arbete i en arbetsgrupp, beräknas bli färdig 2024.
4.2.10 Utbildningsmaterial om tillbud gällande medicintekniska produkter och rapportering om dem. Under arbete i en arbetsgrupp, beräknas bli färdigt 2025.
4.2.11 Verktyg: Allmän uppgiftsbeskrivning för medicintekniska ansvarspersoner. Har publicerats 2024.
4.2.13 Utbildningsmaterial för handboken Lääkinnällisten laitteiden turvallinen käyttö. Under arbete i en arbetsgrupp, beräknas bli färdigt 2025.
4.2.15 Kommunikationsmaterial om förfaranden för allmänhetens rapportering av tillbud. Planeringen har avbrutits, eftersom Fimea inte kommer att införa förfarandet för allmänhetens rapportering av tillbud.
4.3.6 Enhetliga förfaranden för uppföljning och rapportering av vårdrelaterade infektioner. Under arbete i en arbetsgrupp, beräknas bli färdiga 2024.
4.3.8 En beskrivning av kompetensnivåer för infektionsbekämpning. Under arbete i en arbetsgrupp, beräknas bli färdig 2024.
4.3.8 Nätbaserat introduktionsmaterial för infektions- och hygienkontaktpersoner. Under arbete i en arbetsgrupp, beräknas bli färdigt 2024.
4.3.9 Blankett för egenkontroll av infektionsbekämpningsåtgärder. Har publicerats 2024. (Ursprungligt namn: En anvisning eller checklista för infektionsbekämpning för upphandlingsavtal)
4.3.9 Verktyg: Checklista om bekämpning av vårdrelaterade infektioner för upphandling av köpta tjänster. Har publicerats 2024. (Ursprungligt namn: En anvisning eller checklista för infektionsbekämpning för upphandlingsavtal)