Siirry sisältöön

Ladda ned eller skriv ut dokument här (pdf).

Anskaffning av privata social- och hälsovårdstjänster

Välfärdsområdena inleder sin verksamhet den 1 januari 2023. Samtidigt träder lagen om ordnande av social- och hälsovård 612/2021 i kraft. I dess 12 § föreskrivs om förutsättningar för anskaffning av social- och hälsovårdstjänster från privata tjänsteproducenter.

Välfärdsområdet kan anskaffa social- och hälsovårdstjänster från privata tjänsteproducenter. Faktorer som då bör beaktas:

  • Jämlikheten bör tillgodoses.
  • Anskaffningen av tjänster får inte äventyra fullföljandet av välfärdsområdets organiseringsansvar.
  • Välfärdsområdet får inte anlita en privat producent för tjänster som är förenade med utövande av offentlig makt.
  • Välfärdsområdet ansvarar alltid för bedömningen av servicebehovet.

(Källa: Valviras och Regionförvaltningsverkets anvisningar om externalisering av offentliga förvaltningsuppgifter 1.4.2022)

Checklista för avtalsstyrning, vad bör beaktas med tanke på patient- och klientsäkerheten

Bakgrund för avtalsstyrningen:

  • Avtalsstyrning innebär att produktionen av social- och hälsovårdstjänster styrs genom transparenta avtal mellan beställaren och producenten.
  • Avtalsstyrning omfattar alla relationer mellan beställarna och producenterna samt spelregler för hur man avtalar om villkoren för tjänsteproduktionen och om anordnandet av tjänsterna.
  • Avtalsstyrning stöder en sund marknad, balans mellan producenterna, den egna produktionen och leverantörerna av köpta tjänster. Vi aktar oss för monopol: även andra än de stora aktörerna ska ha möjlighet att medverka.
  • De köpta tjänsterna ska motsvara avtalet. Tjänstebeskrivningarna ska ingå redan i offertbegäran.
  • Vid anskaffningen av tjänster krävs avtalskompetens.

Samarbete med och mellan tjänsteproducenter:

  • Inom välfärdsområdet är samarbetet mellan tillsynen och anskaffningen ett nära utbyte av information i vardera riktningen.
  • Handledningsmöten för tjänsteproducenter och marknadsdialog möjliggörs under hela avtalsperioden.

Avtalets innehåll:

  • Vid konkurrensutsättning bör kriterierna (servicebeskrivningen) och sanktionerna uppges noggrant.
  • Kostnadseffektiviteten och verksamhetsprinciperna stöder ekonomin = total verkningsfullhet, där också kvaliteten syns.
  • Säkerställ att beredskapsplanering, hållbar utveckling och etiskhet har beaktats. 
  • Avtalsstyrningens processer har beskrivits. I processbeskrivningen ingår dokumenthantering- och en övergripande informationshanteringsplan (var arkiveras, vem förvarar).
  • Beskriv hur avtalstillsynen genomförs (egenkontroll och myndighetstillsyn).
    • Principerna för tillsynen ska beskrivas i avtalet.
    • Säkerställ att planen för egenkontroll motsvarar tjänsteanordnarens program för egenkontroll.
  • Säkerställ att strukturer, roller och ansvar för kvalitet och klient- och patientsäkerhet har beaktats i avtalsstyrningen.
  • Verktyg för uppföljning, hantering, rapportering och bedömning av kvalitet och klient- och patientsäkerhet. Avtalsparterna bör nå samförstånd om rapporteringsskyldigheten: vad ska rapporteras och hur ofta.
  • Bedömning och hantering av risker. Riskerna identifieras redan i beredningsskedet och kan hanteras under hela avtalsperioden.
  • Förfaranden för hantering av avvikelser.
  • Processer för behandling av respons, anmärkningar och klagomål.
  • Beskrivning av social- och patientombudsmannens arbete.
  • Tjänsteanvändarnas delaktighet i avtalen:
    • Tjänsteproducenten gör det möjligt för tjänsteanvändarna att vara delaktiga och säkerställer att minimikriterierna för delaktighet uppfylls (under arbete, mål 1.1 i den nationella strategin).
    • Tjänsteanvändarnas erfarenheter bör stödja upphandlingen.
  • Tjänsteanordnarna kräver att tjänsteproducenterna regelbundet följer upp och rapporterar om arbetssäkerheten, arbetshälsan och arbetsförhållandena samt om personalens tillräcklighet. Detta bör ingå i tjänsteenheternas krav och avtal om köpta tjänster.

Det här dokumentet har uppgjorts i ett nätverk som koordineras av Klient- och patientsäkerhetscentret från och med 15 mars 2022. I nätverket ingår medlemmar från alla välfärdsområden som inleder sin verksamhet 2023. Ordförande för nätverket är patientsäkerhetschefen Kaisa Haatainen från KYS/PSSHP. Klient- och patientsäkerhetscentrets styrgrupp har stöttat utarbetandet av dokumentet.

Mer information: servicechef Jaana Kalliokoski (jaana.kalliokoski(a)ovph.fi)  

Se också Checklista för avtal om upphandling och utläggning av digitala tjänster och distanstjänster inom social- och hälsovården