Undvik vårdskador via kunskap
Linjen är avslutad.
För att mäta klient- och patientsäkerheten behövs många olika slags mätare och indikatorer av olika omfattning, noggrannhet och kvalitet. De ger oss information som stöd för de beslut som fattas inom ledningen och det dagliga arbetet eller av dem som använder tjänsterna.
Mätningen ger information som kan användas vid beslutsfattande och utveckling. Indikatorerna hjälper oss att skapa en lägesbild och identifiera de utvecklingsåtgärder som behövs för att förbättra säkerheten. I social- och hälsovårdens riksomfattande mål ingår att välfärdsområdena ska införa klient- och patientsäkerhetsindikatorer senast år 2026. Klient- och patientsäkerhetscentret stöder utvecklingen av ett gemensamt indikatorsystem för välfärdsområdena.
Centrets linje för nivåmätning har fortsatt utveckla de indikatorer som föreslogs i VN TEAS-projektets rapport ”Potilas- ja asiakasturvallisuuden tilannekuva ja seurantamenettelyt, ehdotus seurannan mittaristoksi” (Patient- och klientsäkerhetens lägesbild och uppföljningsförfaranden, Förslag till lokal, regional och national uppföljning) år 2021. Arbetet har utförts i tre underarbetsgrupper:
- Checklisteindikatorer (ledare Minna Ylönen, sedan ingången av 2023 Mari Liukka)
- Heta linjen-indikatorer/never events (ledare Heli Ylihärsilä)
- Kvantitativa indikatorer (ledare Arja Pekonen)
Sakkunnignätverket ombeds ge kommentarer om förslaget till indikatorer. Målet är att publicera en första version av åtminstone checkliste- och heta linjen-indikatorerna under 2023.
Ta kontakt: Merja Sahlström, merja.sahlstrom(a)ovph.fi