Klient- och patientsäkerhetscentret hördes i social- och hälsovårdsutskottet
I sitt utlåtande och anförande betonade Klient- och patientsäkerhetscentret att klient- och patientsäkerheten utgör en del av kostnadshanteringen inom social- och hälsovården.
- Kostnaderna för korrigeringen av skador som uppstått inom hälso- och sjukvården i Finland beräknas uppgå till över 1 miljard euro per år (Statens revisionsverk 7/2021).
- Då tillkommer kostnaderna för brister i klientsäkerheten inom socialvården, men dessa har inte beräknats.
- Hälften av skadorna skulle kunna undvikas genom att förutse och skydda sig mot risker.
- Förebyggande arbete är mer verkningsfullt och kostnadseffektivt än en situation där säkerhetsbristerna eskalerar och felen korrigeras i efterhand.
- Genom styrning av klient- och patientsäkerheten kan de resurser som nu går åt till att åtgärda skador användas på ett bättre sätt.
Klient- och patientsäkerhetscentret anser att det behövs centraliserad styrning för att garantera att de grundläggande rättigheterna tillgodoses. Genom att styra innehållet kan vi uppnå en bättre klient- och patientsäkerhet, kvalitet och verkningsfullhet. Det nationella målet bör därför vara att förbättra vårdens och tjänsternas säkerhet, kvalitet och verkningsfullhet samt att minska kostnaderna för skador.
- Styrningen bör basera sig på en tillräcklig och heltäckande lägesbild och beakta särdragen i olika delar av landet samt behoven hos olika klient- och patientgrupper, i synnerhet utsatta klienter.
- Styrningsförfarandena bör utgå från sakkunskap om klient- och patientsäkerhet, kvalitet och verkningsfullhet.
- Via riksomfattande mål kan man stödja verkställandet av rekommendationer som ökar kostnadseffektiviteten.
- I Klient- och patientsäkerhetsstrategin har man sammanställt evidensbaserade funktionella och kvalitativa mål som bidrar till en bättre klient- och patientsäkerhet.
Som stöd för styrningen behövs kunskap om klient- och patientsäkerhetens situation, om skador och missförhållanden inom social- och hälsovården samt om metoder för att minska dem.
- Klient- och patientsäkerhetscentret samordnar utvecklingen och planeringen av klient- och patientsäkerheten på nationell nivå.
- Utvecklingsarbete kring mätning av klient- och patientsäkerheten pågår, och de första indikatorerna har redan publicerats.
- Klient- och patientsäkerhetens lägesbild är bristfällig, liksom registreringen och rapporteringen av skador.
- Genom en smart förnyelse av förfarandena för anmälning av skador och genom att utnyttja de anmälda uppgifterna är det möjligt att minska antalet skador och tillbud.
- Uppgifterna i skadeanmälningarna bör inkluderas i regeringsprogrammets helhet för kunskapsbaserad ledning, digitalisering och verkningsfullhet.