Checklista för säkerställande av informationsgången när en klient/patient inom hemvården överförs till en annan tjänst inom social- och hälsovården
Checklistan för säkerställande av informationsgången när en klient/patient inom hemvården överförs till en annan tjänst inom social- och hälsovården är avsedd för situationer där en äldre klient/patient överförs. Den kan användas som modell vid planeringen av innehållet i informationsgången även vid överföring av andra klient- och patientgrupper och i välfärdsområdena vid planering av processen för informationsgången vid överföring och för att säkerställa informationsgångens säkerhet.
Information överförs från en organisation till en annan, från en yrkesperson till en annan samt från en yrkesperson till en patient/klient/närstående och från en klient/patient/närstående till en yrkesperson. Vid överföringen ska frågor som gäller dataskyddet beaktas.
Den yrkesutbildade personen inom social- och hälsovården kontrollerar uppgifterna i checklistan när en klient/patient överförs. På så sätt kan man säkerställa att överföringen av uppgifter sker så tryggt och säkert som möjligt.
Du kan ladda ned och printa ut dokumentet här (pdf).
Uppgifter som kontrolleras vid överföring | Exempel på innehåll och hjälpmedel för säkerställande av informationsgången |
Identifiering av patienten | ID-band, identitetsbevis |
Bedömning av servicebehovet/service- och vårdplan/klientplan som gjorts i samråd med klienten, patienten eller den närstående | livstestamente, eventuell intressebevakningsfullmakt, åtgärder som gäller närståendevårdare |
Information om hälsotillståndet | ISBAR strukturerat rapporteringsverktyg https://innokyla.fi/fi/toimintamalli/isbar-kortti-kotihoidon-ja-asumispalvelujen-asiakasturvallisuutta-tukemassa |
Funktionsförmåga | RAI Information om RAI-systemet – THL Indikatorer i databasen Toimia |
Aktuell läkemedelsinformation | plan för läkemedelsbehandling (från vårdplanen) aktuell läkemedelsinformation och läkemedelslista (Läkemedelslista – Fimea.fi); länken leder till en minneslista för uppdatering av läkemedelsinformation. |
Information till patienten/klienten/närstående/hemvården | anvisningar för hemvård, sammanfattning av vårdarbetet, epikris, plan för fortsatt vård, läkemedelsinformation och recept, intyg (reseersättning, intyg för utdelning/lån av vårdartiklar) hemvården: vem kommer hem, vilken yrkesbeteckning, från vilken organisation, när och för att göra vad |
Uppgifter om anhöriga och närstående eller intressebevakare | kontaktuppgifter och förmåga/möjlighet att delta i klientens liv |
Tillgängliga hjälpmedel, kommunikationsmedel och medicintekniska produkter | telefon, blodsockermätare, trygghetsarmband och utrustning för distanstjänster |
Säkerheten i hemmet | EVAC, brand och räddning, nödvändiga ändringsarbeten |
Praktiska frågor i vardagen | mat, städning, husdjur m.m. och vem som sköter dessa |
Ekonomisk situation | behov av ekonomiskt stöd, klientens fakturor, klientavgifter, läkemedel, hyra |
Övrigt som bör beaktas (egenkontroll och organisation) | resurser (personal, budget, datasystem, utrustning osv.), distanstjänster och digitala tjänsteranmälningar om farliga situationer, förfaranden för orosanmälan, anmälningar om missförhållanden insamling av klientrespons och utnyttjande av informationenregistrering datasäkerhet och dataskydd |
————-
Det här dokumentet har sammanställts i samarbete mellan utvecklingslinjen ”Säkerheten vid tjänster i hemmet” och strategigruppen för spets 1 i Klient- och patientsäkerhetsstrategins handlingsprogram. Dessutom har det sänts till Klient- och patientsäkerhetscentrets Klient- och patientsäkerhetsnätverk för kommentarer och godkänts av Klient- och patientsäkerhetscentrets Sakkunnigråd 27.11.2023.
Mer information: Klient- och patientsäkerhetscentret (noharm(a)ovph.fi).
Publicerat 2.1.2024 av Klient- och patientsäkerhetscentret.
Behovet av att uppdatera verktyget granskas årligen.