Siirry sisältöön

När allt inte blir rätt inom servicen eller vården – Vad kan man lära sig? 

Målet med utbildningen är att deltagaren

  • får kunskap om hur man kan agera när man misstänker att ett läkemedel eller vaccin har orsakat skada
  • får kunskap om hur man kan vägleda en klient, patient eller närstående efter en avvikelse
  • blir medveten om att behandlingen av en avvikelse är en gemensam angelägenhet för klienten, patienten, den närstående och yrkespersonen  
  • förstår betydelsen av klientens, patientens och de närståendes erfarenhet och delaktighet i utvecklingen av social- och hälsovårdstjänsterna.

Webbinariet är gratis och öppet för alla. Genom att delta i webbinariet godkänner du att ditt namn kan synas för de andra deltagarna och i inspelningen.

Anmäl dig här senast 3.3.

Personal vid Österbottens välfärdsområde anmäler sig via Intranet utbildningskalendern.

Det är också möjligt att delta via länken som publiceras på den här sidan före webbinariet.
När du deltar via distansanslutning, skriv vänligen ditt namn och organisation i det reserverade fältet. Det hjälper oss att dokumentera deltagarna. Dina uppgifter (namn, organisation, e-postadress) sparar vi i deltagarlistan. Vi behandlar dina personuppgifter för information som är relaterad till No Harm -webbinarieserie.

Länken till inspelning av webbinariet kan begäras på adressen noharm(a)ovph.fi.

Program

(Förändringar möjliga)

12.00–12.05 Välkomsthälsning, ordförande
Eeva-Liisa Peltonen, kokemustoiminnan koordinaattori, kokemustoimija, Hengitysliitto ry
Päivi Eskelinen, asiantuntijayksikön päällikkö, Pohjois-Savon hyvinvointialue

12.05–12.45 Lääkevahingot ja lääkehoitoon liittyvät potilasvahingot
Julia Lumijärvi, juristi, potilaan oikeuksien asiantuntija, Kuluttajaliitto

12.45–13.15  Haittavaikutusilmoitusjärjestelmä ja potilaan haittavaikutusilmoitus turvallisuuden edistäjänä
Tiina Karonen, jaostopäällikkö, ylilääkäri, Fimea

13.15–13.30 Paus

13.30–14.00 Pitäisikö potilasta kuulla ja osallistaa, kun hoidossa kaikki ei mennyt niin kuin piti? Mitä opiksi ammattilaiselle?
Johanna Nuutinen, potilaan ääni

14.00–14.40 Asiakkaan ja potilaan oikeudet sekä asiakkaan, potilaan ja läheisen tiedonsaantioikeus
Henrik Gustafsson, juristi, Invalidiliitto ry

14.40–15.00 Kuinka toimia, kun on tyytymätön palveluun tai hoitoon
Maarit Korkeamäki, potilasasiavastaava, HUS

15.00–15.15 Diskussion och sammanfattning, ordförande