Verktyget för definition av delaktighet vid enheten har publicerats
Verktygets kärna utgörs av diskussionsfrågor, med vilka man kan diskutera den egna enhetens verksamhet. De kan gås igenom till exempel på utvecklingsdagar eller avdelningslektioner. Alla yrkesgrupper kan delta i diskussionen.
Frågorna är indelade i tre delar:
- Hur gör vi det möjligt för klienten, patienten eller de närstående att påverka vården eller tjänsten?
- Hur gör vi det möjligt för klienten, patienten eller de närstående att påverka utvecklingen av tjänsterna och vården vid vår enhet?
- Hur beaktas delaktigheten i vår plan för egenkontroll?
I verktyget ingår också en modell för främjande av delaktighet, som ger en allmän uppfattning om de funktioner som används för att främja delaktighet vid enheter för social- och hälsovård. Modellen gås igenom tillsammans före diskussionen.
Till verktyget hör också ett introduktionsbildspel, som används som introduktion för diskussionen. I Powerpoint-filen beskrivs verktygets syfte. Den beskriver begreppet delaktighet på ett allmänt plan och delaktighetens samband med planen för egenkontroll.
Verktyget har utarbetats i samråd med sakkunniga från spets 1 ”Tillsammans med klienter och patienter” i Klient- och patientsäkerhetsstrategin 2022–2026.
Läs mer om verktyget för definition av delaktighet vid enheten.