Uppföljningsindikatorer för klient- och patientsäkerheten bör ingå i de riksomfattande målen för välfärdsområdena
Eftersom det finns internationella och nationella mätare och uppföljningsindikatorer för klient- och patientsäkerhet föreslår Klient- och patientsäkerhetscentret att de riksomfattande målen för välfärdsområdena 2025–2029 bör innefatta indikatorer som ger en övergripande beskrivning av hur klient- och patientsäkerheten garanteras, vars verkningsfullhet det finns stark evidens för och som gäller negativa händelser och farliga situationer som kan undvikas.
De riksomfattande målen för social- och hälsovården 2023–2026, som publicerades 2023, påskyndade utvecklingen av kvantitativa indikatorer för klient- och patientsäkerhet. Målet var att välfärdsområdena ska införa klient- och patientsäkerhetsindikatorer senast 2026.
Klient- och patientsäkerhetscentrets konsensusgrupp för klient- och patientsäkerhetsindikatorer, som består av representanter för välfärdsområdena, publicerade första skedets kvantitativa jämförelseindikatorer våren 2024. Enligt utredningen användes 9 av de 12 jämförelseindikatorerna redan i mer än vartannat välfärdsområde, och minst 15 välfärdsområden använde åtminstone 5 kvantitativa indikatorer. Konsensusgruppen fortsätter utveckla indikatorer för nästa skede. För tillfället fokuserar gruppen på att stödja införandet av indikatorerna.
Även andra klient- och patientsäkerhetsindikatorer som stöder tjänsteanordnarnas strategiska ledning kunde finnas bland WHO:s strategiska indikatorer eller andra internationella indikatorsystem, såsom OECD:s kvalitetsindikatorer.
Läs utlåtandet i sin helhet (på finska):