Under träffarna med intressentgrupper diskuterades konkreta frågor kring förbättring av klient- och patientsäkerheten
Under de senaste månaderna har vi träffat representanter för följande grupper: Mannerheims Barnskyddsförbund, Hyvinvointiala HALI, Lääketeollisuus ry, Finansministeriet, Finlands Läkarförbund, THL och Valvira.
Vi har också träffat välfärdsområdenas professionsdirektörer inom vårdarbete och överinspektörer inom hälso- och sjukvård i ett nätverk som koordineras av Social- och hälsovårdsministeriet samt experter inom säker läkemedelsbehandling på ministeriet.
Vi har besökt bl.a. Centret för verkningsfullhet och Birkalands välfärdsområde för att träffa sakkunniga inom utveckling av klient- och patientsäkerheten, kvalitet, egenkontroll och tillsyn.
Under diskussionerna har man lyft fram konkreta möjligheter att förbättra klient- och patientsäkerheten:
- distanstjänster och digitala tjänster, i synnerhet mentalvårdstjänster för barn och unga
- professionella med kunskap om klient- och patientsäkerhet, deras utbildning och kompetens
- säker läkemedelsbehandling, infektionssäkerhet, medicinteknisk säkerhet och säkra informationssystem för medicintekniska produkter
- egenkontroll och tillsyn
- centrets uppgifter och behörighet
- centrets verktyg för välfärdsområden, anordnare och tjänsteproducenter, inkl. verktyget för riskbedömning vid förändringar
- centrets verktyg för patienter, klienter och närstående
- centrets regelbundna uppgift att uppfölja och utvärdera klient- och patientsäkerheten, i synnerhet under 2024 då det görs en mellanutvärdering av ministeriets nationella strategi 2022–2026
- smart förnyelse av förfarandena för anmälning av negativa händelser och farliga situationer inom social- och hälsovården, inkl. påverkan på lagstiftningen.
Vi har berättat om tidigare träffar med intressentgrupperna i mars månads nyhetsbrev och om träffar för inbjudna i maj månads nyhetsbrev.
Mer information: Hanna Toiviainen, programchef, hanna.toiviainen(a)ovph.fi