Siirry sisältöön
Nyheter

Representanter för utsatta grupper samlades

Inom social- och hälsovårdstjänsterna får det inte uppstå någon strukturell diskriminering som kan bidra till att utsatta klienter och patienter hamnar utanför. Det var deltagarna i Klient- och patientsäkerhetscentrets rundabordssamtal överens om.

Deltagarna representerade ETENE, SOSTE Finlands social och hälsa rf, dataombudsmannens byrå, Handikappforum, äldreombudsmannens byrå och diskrimineringsombudsmannens byrå.   

Syftet med träffen var att utreda vilka de centrala klient- och patientsäkerhetsfrågorna är i synnerhet när det gäller utsatta klient- och patientgrupper. Samtidigt sökte man möjligheter till samarbete kring genomförandet av den nuvarande Klient- och patientsäkerhetsstrategin och vid planeringen av nästa strategiperiod.

Sju nyckelfrågor togs fram

I diskussionen kom man fram till sju frågor som kräver särskild uppmärksamhet

  1. Social- och hälsovårdstjänsterna får inte införa verksamhetsmodeller som kan leda till att utsatta klienter och patienter marginaliseras från hjälp, stöd och tjänster.
  2. Klienter som behöver flera olika social- och hälsovårdstjänster löper särskild risk för bristfällig klient- och patientsäkerhet. Särskild vikt bör fästas vid övergångar och samarbete mellan olika tjänster.
  3. Ändringar i servicesystemet och den sociala tryggheten återspeglas redan nu på olika sätt på klient- och patientgrupper i en utsatt livssituation. Till exempel tillgången till tjänster varierar mellan olika regioner. En del människor är tvungna att kompromissa med grundläggande saker, såsom att köpa läkemedel och mat och anlita tjänster.
  4. Digitala tjänster och distanstjänster måste riktas rätt. De får inte leda till att någon lämnas utanför hjälpen, stödet och tjänsterna. Också möten ansikte mot ansikte behövs.
  5. Klienternas och patienternas möjligheter att delta i utvecklingen av social- och hälsovårdstjänsterna bör förbättras. Det är särskilt viktigt i fråga om utsatta klient- och patientgrupper.
  6. När prioriteringar görs inom social- och hälsovårdstjänsterna ska de etiska principerna beaktas och framföras synligt och öppet.
  7. Att bygga upp ett förtroende är en viktig klient- och patientsäkerhetsfråga också när det gäller dataskyddet.

Aktuella utvecklingsärenden vid centret

Planeraren Liisa Keikkonen från Klient- och patientsäkerhetscentret presenterade verktyget för bedömning av risker med digitala tjänster och planeraren Linda Emaus berättade om den nya Utvecklingslinjen för digitala tjänster.

Ledande sakkunniga Nora Hiivala berättade om projektet för förnyande av förfarandena för anmälning av negativa händelser och farliga situationer inom social- och hälsovården.