Reformen av ämbetsverksstrukturen skapar förutsättningar för bättre klient- och patientsäkerhet
Klient- och patientsäkerhetscentret anser att den föreslagna strukturreformen är nödvändig för klient- och patientsäkerheten. I och med reformen blir det lättare att rikta resurserna rätt och att utnyttja tillsynsverkets sakkunskap i hela landet utgående från riskbedömningen och tillsynsbehovet i varje enskilt fall.
Centret anser att reformen ger möjlighet att stödja egenkontrollen inom välfärdsområdena och hos andra anordnare av social- och hälsovård mer enhetligt, effektivt och verkningsfullt än för närvarande.
Den förbättrar också möjligheten att ingripa effektivt i situationer som medför en allvarlig risk för klient- och patientsäkerheten men som man inte lyckas korrigera via egenkontrollen. Därmed blir tillsynen också mer verkningsfull.
Enklare att utnyttja kunskap
Tack vare reformen blir det lättare att utnyttja digitaliseringen, att utveckla ett gemensamt nationellt datalager och att främja en aktuell och systematisk användning av data.
Anmälningar om negativa händelser, farliga situationer och avvikelser som drabbat klienter och patienter ger viktig information om hur servicesystemet lyckas producera tjänster på ett säkert, verkningsfullt och kostnadseffektivt sätt.
Klient- och patientsäkerhetscentret anser att sådan information, precis som övrig information som insamlas via myndighetstillsynen, bör gå att producera, analysera och utnyttja inom såväl den regionala som den nationella ledningen och utvecklingen.
Utlåtandet i sin helhet kan läsas i utlåtandetjänsten.
Mer information ger: Satu Koskela, ledande sakkunnig, Klient- och patientsäkerhetscentret, satu.koskela(a)ovph.fi, tfn 040 513 9429