Planeringen av följande klient- och patientsäkerhetsstrategi har inletts
Beredningen görs på uppdrag av SHM tillsammans med myndigheter och institut inom ministeriets förvaltningsområde. I beredningen medverkar också tjänsteanordnare och tjänsteproducenter inom social- och hälsovården samt centrala intressentgrupper.
Arbetet inleds med datainsamling
Syftet med datainsamlingen är bland annat att under nästa år tillsammans med intressentgrupperna ta fram bakgrundsmaterial och förslag som kan utnyttjas vid beredningen av strategin år 2026 inom den styrstruktur som fastställs senare av SHM.
Klient- och patientsäkerhetscentret insamlar och analyserar bakgrundsmaterial samt ordnar intressentgruppsträffar och verkstäder. Med hjälp av dem kan centret ge motiverade förslag till visioner och spetsar för strategin. Centret samlar in synpunkter på strategiska prioriteringar av aktörer som är viktiga för genomförandet, samtidigt som dessa förbinder sig att genomföra den kommande strategin.
Vi informerar om strategiarbetet på centrets webbplats
Info om strategiverkstäder våren 2025 läggs ut på vår webbplats.
Motiverade förslag till strategiska prioriteringar kan inlämnas via det här formuläret.
Den nuvarande klient- och patientsäkerhetsstrategin gäller perioden 2022–2026. SHM har gett Klient- och patientsäkerhetscentret i uppdrag att stödja beredningen av följande klient- och patientsäkerhetsstrategi.
Mer information: Satu Koskela, ledande sakkunnig, satu.koskela(a)ovph.fi