Oliver Karlssons blogginlägg: Min praktik på Klient- och patientsäkerhetscentret
Under de första dagarna av min praktik fick jag en introduktion om klient- och patientsäkerhet, dess betydelse och olika strategier. Jag märkte hur stor betydelse klient- och patientsäkerheten har samt hur stor och viktig del den är av den nuvarande och kommande vård- och välfärdssektorn.
Jag kom snabbt i in arbetet på centret när jag medverkade i förberedelserna av det nationella seminariet. Jag fick bland annat göra Powerpoint-presentationer, delta i diskussioner och följa den allmänna planeringen av evenemanget.
Jag fick också vara med om att arrangera och delta i Säkerhetsträffen på Vasa centralsjukhus. Där samtalade centrets medarbetare om klient- och patientsäkerhet med patienter och personal.
Nationella seminariet om klient- och patientsäkerhet 4–5.9.2025
En av de mest givande delarna av min praktik var att jag fick delta i det årliga nationella Klient- och patientsäkerhetsseminariet.
Seminariets tema var ”säkerhetskompetenta yrkespersoner”. Temat passade väl in i mina studier, eftersom mina biämnen är ledarskap och välfärdsteknologi. På seminariet fick jag höra professionella från olika organisationer beskriva ämnet ur sin synvinkel.
Jag deltog också i verkstäder, där jag fick en unik möjlighet att följa hur de professionella inom området kunde framföra sina synpunkter och tillämpa dem i olika uppgifter. Jag fick en god uppfattning om hur samarbetet ska se ut ur ett ledarskapsperspektiv.
Under seminariet blev jag särskilt intresserad av hur digitaliseringen utvecklar och skapar fantastiska möjligheter inom social- och hälsovårdssektorn. Det viktigaste är att olika organisationer utnyttjar den tillsammans.
Efter min lärorika praktikvecka kan jag mycket väl tänka mig att arbeta med klient- och patientsäkerhet i framtiden.