Siirry sisältöön
1/2025, Verktyg

Verktyg för granskning av klientsäkerheten

Två nya verktyg för granskning av klientsäkerheten inom socialvården har utarbetats för professionella och organisationer.

Klient- och patientsäkerhetscentret publicerar verktyg som bidrar till en bättre klient- och patientsäkerhet. Verktygen är beskrivningar, handlingsmodeller, mätare och visuellt material. Verktygen har sammanställts som stöd för granskningen av klientsäkerheten inom socialvården och planerades av centrets sakkunniggrupp för sociala sektorn och utvecklingslinje för klient- och patientsäkerhet bland barn och unga.

Beskrivning av klientsäkerheten inom det sociala arbetet

Sakkunniggruppen för sociala sektorn har utarbetat en beskrivning av klientsäkerheten inom det sociala arbetet. Den beskriver klientsäkerheten inom socialvården via klientens upplevelse, personalens arbete och organisationens principer. Med hjälp av beskrivningen kan organisationerna bedöma hur klientsäkerheten uppfylls och förbättra sin egen praxis.

Beskrivningen kan användas som stöd för diskussionen vid enhetens veckomöten eller som stöd för diskussionen och självutvärderingen under utvecklingsdagar. Med klienter kan beskrivningen användas för att bedöma klientsäkerheten inom olika tjänster till exempel i klientrådets temasamtal. De professionella kan i sin tur använda beskrivningen som en komihåglista för hur de olika faktorerna inom klientsäkerheten bör beaktas i det dagliga arbetet.

Inom det sociala arbetet kan verktyget användas för att granska en viss helhet, synvinkel eller faktor inom serviceuppgifterna. Delar av kan det tillämpas också inom andra delar av socialservicen. Tillsammans med stödmaterialet är beskrivningen ett bra tillägg inom utbildningen och vid introduktionen av studerande och nya medarbetare.

Barnets klientsäkerhet inom socialvården

Sakkunniggruppen för socialvården inom utvecklingslinjen för klient- och patientsäkerhet bland barn och unga har utarbetat infografen Barnets klientsäkerhet inom socialvården. I den sammanfattas centrala principer och praktiska åtgärder för att främja barns klientsäkerhet inom socialvårdens tjänster.

Verktygets uppgift är att stödja enhetliga förfaranden och tillvägagångssätt och att öka medvetenheten om begreppet klientsäkerhet. Verktyget kan användas till exempel vid beredning av beslut, vid bedömning av barnets intresse och säkerställande av barnets delaktighet, vid behandling av respons och för att säkerställa informationsgången i olika skeden av klientprocessen.

Andra verktyg för bättre klientsäkerhet

Också många andra av Klient- och patientsäkerhetscentrets verktyg kan tillämpas på socialvårdens tjänster och olika enheter. Det finns verktyg bland annat för egenkontroll, introduktion, främjande av medicinteknisk säkerhet och säker läkemedelsbehandling samt för hantering av säkerhetsavvikelser.

Med indikatorverktygen kan man bedöma säkerheten utifrån personalens synpunkter, strukturer, processer och never events. I samband med uppdateringen har de sistnämnda också kompletterats med sådana händelser inom socialvården vilka kan medföra allvarlig skada eller dödsfall för klienten.

Läs som följande:
1/2024, Verktyg
Klient- och patientsäkerhetsindikatorerna kompletteras med kvantitativa indikatorer

I maj 2023 bildades en konsensusarbetsgrupp för klient- och patientsäkerhet. Dess mål var att välfärdsområdena skulle bilda en gemensam uppfattning om vilka kvantitativa klient- och patientsäkerhetsindikatorer de skulle förbinda sig att mäta regelbundet och enligt samma kriterier.