Siirry sisältöön
2/2024, Utbildning och kompetens

Utbildning, introduktion och vardagskunskap om klient- och patientsäkerhet genom hela karriären

Klient- och patientsäkerhetscentret har i samarbete med experter från välfärdsområden och utbildningsorganisationer utarbetat ett verktyg som ger en bred beskrivning av klient- och patientsäkerheten. Verktyget är i första hand avsett för utvärdering av läroplaner och studieavsnitt inom social- och hälsovårdsbranschen. Utvärderingen gäller undervisningen om klient- och patientsäkerhet.

Verktyget har anpassats för en finländsk kontext utgående från det innehåll som rekommenderas av WHO, med beaktande av förändringarna i social- och hälsovårdens verksamhetsmiljö. Teman som lagts till är medicinteknisk och teknologisk säkerhet samt säker verksamhetsmiljö.

Verktyget hjälper användarna att förstå hur omfattande klient- och patientsäkerheten är samt vilken betydelse kunskaper, färdigheter, attityder och kultur har för att garantera en säker vård.

Verktyget finns tillgängligt på finska och svenska på Klient- och patientsäkerhetscentrets webbplats.

Figur 1. Kompetensområden inom klient- och patientsäkerhet (anpassa från WHO 2011).

Alla som arbetar inom social- och hälsovården behöver kunskap om klient- och patientsäkerhet

Social- och hälsovårdspersonalens kunskaper spelar en avgörande roll för att vi ska kunna förebygga fel och skador som uppstår inom servicen och vården. Kunskaperna om klient- och patientsäkerhet bör därför främjas systematiskt inom grundutbildningen och upprätthållas via fortbildning.

Det nya verktyget är i första hand avsett för utvärdering av undervisningen inom social- och hälsovårdsbranschen, men det kommer också att anpassas och bearbetas så att det kan användas för att utvärdera kunskaperna om klient- och patientsäkerhet hos dem som redan är i arbetslivet och för att utreda deras behov av fortbildning.

Utvärderingsförsök kring yrkeskompetens inom klient- och patientsäkerhet

Verktyget används redan nu i ett pilotförsök där man bedömer hur kunskaperna om patientsäkerhet syns i det dagliga arbetet bland sjukskötare, fysioterapeuter och expertsjukskötare som arbetar med ortopediska patienter. Patientsäkerhetsinnehållets betydelse och behovet av fördjupad kunskap utreds i dessa personers nuvarande arbetsuppgifter.

I pilotförsöket deltar sjukskötare med olika arbetsuppgifter på polikliniker, vårdavdelningar och operationssalar inom antingen instrumenthantering eller anestesi. På Ledprotessjukhuset Coxa, som deltar i försöket, ville man också inkludera fysioterapeuter och expertsjukskötare.

Det handlar inte om att utvärdera medarbetarnas kompetens, utan om att kartlägga vilka delområden inom patientsäkerhet som ingår i arbetsuppgifterna och bör behärskas. Vardagskunskapen och den kunskap som yrkespersonen behöver för att sköta en viss uppgift kartläggs genom självutvärdering.  

Det skulle vara särskilt intressant att få veta var det finns kunskapsluckor, det vill säga vilka teman personalen vill lära sig mer om, och hur kompetenskraven skiljer sig mellan olika yrkesgrupper.

I pilotförsöket utreder man också hur kunskaperna har uppnåtts (via grundstudier, introduktion, praktiskt arbete, fortbildning). Utgående från resultaten kan organisationen planera fortbildning eller till exempel teman för avdelningslektioner.

Verktyget utvecklas för utvärdering av yrkespersonernas kompetens

Verktyget utarbetades ursprungligen för att utvärdera utbildningen. Utgående från pilotförsöket kommer Klient- och patientsäkerhetscentret att vidareutveckla verktyget så att det kan användas även för bedömning av personalens kompetens i patientarbetet.

Verktyget innehåller både teoretiska och praktiska teman som alla yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården bör behärska. Varje tema är viktigt oberoende av yrke, men innehållet varierar mellan olika arbetsuppgifter. Vi hoppas att den här kunskapshelheten i fortsättningen kan utvecklas nationellt för olika yrkesgrupper.

Läs som följande:
1/2025, Utbildning och kompetens
Ledningen av den medicintekniska kompetensen inom välfärdsområdena

Ledningen av den medicintekniska kompetensen får en allt större roll inom social- och hälsovården, där användningen av medicintekniska produkter under vårdhändelser ökar. Teknologiseringen försnabbas av pressen på att effektivisera verksamheten i fråga om både ekonomi och kvalitet. Genom en professionell kompetensledning kan man höja organisationens kapacitet också i svåra situationer och framkalla en iver som när sig själv.

1/2025, Utbildning och kompetens
Kompetens behövs för att trygga klientsäkerheten

De sänkta behörighetskraven på vikarier för socialarbetare har väckt stor diskussion om klientsäkerheten.