Samarbete för en säkrare framtid

Uppgifter i klient- och patientsäkerhetsstrategin har tagits med i välfärdsområdets plan för egenkontroll. På så sätt försäkrar vi oss om att strategin införs i vardagen.
Klient- och patientsäkerheten är starkt integrerad i egenkontrollen inom vårt välfärdsområde. Den är en central och betydande del av planen för egenkontroll och uppföljningen av egenkontrollen. Vi rapporterar regelbundet om klient- och patientsäkerheten i delårsöversikterna och årsöversikterna om egenkontrollen samt i välfärdsområdets ledningsgrupp och fullmäktige. Rapporteringen är offentlig och bygger på öppenhet.
Egenkontrollsteamet koordinerar genomförandet av klient- och patientsäkerhetsstrategin
Klient- och patientsäkerhetsexperter har för strategins fyra spetsar fastställt sakkunniga och ansvarspersoner som främjar genomförandet av strategin via sina egna uppgifter. De har också gått igenom servicestrategin, personalprogrammet och delaktighetsprogrammet för att hitta de uppgifter och mål som stöder genomförandet av klient- och patientsäkerhetsstrategin i välfärdsområdet. Genom att identifiera åtgärder och uppgifter som främjar strategin har man kunnat synliggöra experternas arbete.
Vi har också analyserat hur uppgifterna i strategin sammanhänger med de sakkunnigas nuvarande eller kommande projekt och arbetsuppgifter.
Mål och uppgifter i strategin har identifierats och främjats självständigt inom olika verksamhetsområden
Klient- och patientsäkerhetsstrategin har behandlats i verkstäder under våren och hösten. Temat för vårens verkstäder har varit en översikt över föregående år och en gemensam genomgång av det pågående årets mål och uppgifter. I höstens verkstäder har vi utvärderat vad som har lyckats och påmint oss om självutvärderingen. Vi har också tagit del av Klient- och patientsäkerhetscentrets material.
I takt med att genomförandet av strategin har framskridit har det varit glädjande att märka hur de olika verksamhetsområdena har identifierat och på egen hand främjat de mål och uppgifter som ingår i genomförandet. Det har också förstärkt samarbetet mellan välfärdsområdets sakkunniga och ökat förståelsen för andras ämneskunskap.
Responsen om genomförandet av klient- och patientsäkerhetsstrategin och om utvärderingen av det har sporrat oss att fortsätta klient- och patientsäkerhetsarbetet och förstärkt budskapet om att vi kan lyckas tillsammans!

Lagen om patientens ställning och rättigheter trädde i kraft för mer än 30 år sedan och lagen om klientens ställning och rättigheter inom socialvården för 24 år sedan. Under de här årtiondena har vi gjort framsteg som har förstärkt klienternas och patienternas roll inom social- och hälsovården.

Introduktionsdagar och användarvägledning är viktiga kunskapskällor för personer med sömnapné. Utan kunskap är det svårt att förbinda sig vid egenvården och sköta den på rätt sätt.