Säkrare social- och hälsovård med hjälp av kompetenscenter
Kompetenscentren erbjuder olika aktörer en utmärkt plattform där de tillsammans kan utveckla undervisningen om klient- och patientsäkerhet inom grundutbildningen och förstärka de professionellas säkerhetskompetens under hela karriären.
Nätverksbygget börjar
Arbetet för att bilda kompetenscenter för utbildning inom klient- och patientsäkerhet är på god väg. Nätverksbygget börjar nu i alla samarbetsområden för social- och hälsovård. I framtiden kommer det att finnas fem kompetenscenter i Finland.
Kompetenscentren ska
- koordinera, planera och utveckla utbudet av mångprofessionell grundutbildning och fortbildning
- sammanställa rekommendationer för kompetenskriterier för olika yrkesgrupper via nationellt samarbete
- utarbeta fortbildningshelheter eller specialkompetenser inom klient- och patientsäkerhet
- erbjuda undervisningspersonal utbildning om de innehåll som berör klient- och patientsäkerhet och om hur man kan undervisa om dem.
Klient- och patientsäkerheten har beaktats i utbildningen
Klient- och patientsäkerhetscentret utreder för tillfället i vilken mån innehållen i WHO:s läroplan om patientsäkerhet ingår i grundutbildningen för yrkesutbildade personer inom social- och hälsovård i Finland.
Den internationella bilden är att klient- och patientsäkerhet ingår i läroplanerna i social- och hälsovårdsbranschen i varierande utsträckning. Finländarna får vara stolta, för i den pågående utredningen har vi observerat att klient- och patientsäkerheten nog uppmärksammas i social- och hälsovårdsutbildningarna.
Budskapet från lärarkåren är emellertid att den övergripande förståelsen kan bli bristfällig, om utbildningen inte innehåller någon klart avgränsad studiehelhet inom klient- och patientsäkerhet.
Tidigare studier visar också att undervisningsinnehållen om patientsäkerhet vanligen inte framgår så tydligt i läroplanen. Läroplanen är ett verktyg för planering av utbildningens mål och innehåll.
Med verktyget kan man bedöma beskrivningarna av läroplanerna och studieavsnitten
WHO (2011) har betonat att utbildningen inom klient- och patientsäkerhet bör innehålla bland annat begrepp för klient- och patientsäkerhet, klienternas delaktighet, förståelse för social- och hälsovårdssystemets komplexitet, riskhantering och mänskliga faktorer. En god patientsäkerhetskultur skapas via mångprofessionellt samarbete där man förbinder sig att främja säkerheten och minimera riskerna.
Det finns olika referensramar för granskningen av läroplaner och utbildningsinnehåll, såsom de verktyg som utvecklats av WHO (Patient Safety Curriculum, 2011) och NHS (Curriculum Guidance for Delivering the NHS Patient Safety Syllabus, 2019).
Klient- och patientsäkerhetscentret har i samråd med sakkunniga och utbildare utarbetat ett verktyg som bygger på WHO:s referensram och som kan användas för att bedöma beskrivningen av läroplaner och studieavsnitt inom social- och hälsovård. Verktyget finns på centrets webbplats och det beskrivs också i den här NO HARM-tidningen i artikeln Utbildning, introduktion och vardagskunskap om klient- och patientsäkerhet genom hela karriären.
Sakkunniga från Klient- och patientsäkerhetscentret har deltagit i ett nordiskt samarbete kring en referensram för kompetens och färdigheter inom patientsäkerhet, ”A Nordic framework for knowledge and skills in patient safety”. Också den här referensramen kan användas som hjälpmedel när man planerar och utvärderar innehållet i grundutbildningen och fortbildningen för yrkesutbildade personer inom socialvården och hälso- och sjukvården. Ett samnordiskt lanseringswebbinarium hålls den 16 december.
I början av året innehöll den svenska tidningen Dagens Medicin ett expertinlägg med rubriken ”Vårdens pressade ekonomi får inte hota patienternas säkerhet”. I texten beskrivs exempel på beslut som kan öka patientsäkerhetsriskerna i vårt grannland.