Siirry sisältöön

NO HARM-artiklar

Filtrera efter kategorin:
2/2024, Säker läkemedelsbehandling
För att garantera en säker läkemedelsbehandling krävs systematiskt och samordnat arbete

För att garantera en säker läkemedelsbehandling inom välfärdsområdena behövs systematisk och samordnad utveckling, förutseende riskhantering och mångprofessionellt samarbete på alla nivåer inom social- och hälsovården. Klient- och patientsäkerhetscentrets utvecklingslinje för säker läkemedelsbehandling har sammanställt en expertbeskrivning av tjänster och handlingsmodeller, med hjälp av vilken välfärdsområdena kan utveckla och förstärka läkemedelsbehandlingens säkerhet.

2/2024, Säker läkemedelsbehandling
Läkemedelsskadeförsäkringen är ett frivilligt system för ersättning av läkemedelsskador

Via läkemedelsskadeförsäkringen är alla läkemedelsanvändare i Finland försäkrade. Försäkringstagare är Finska andelslaget för ersättning av läkemedelsskador. Dit hör nästan alla aktörer inom läkemedelsbranschen, bland annat tillverkare, importörer, försäljare och distributörer av läkemedel. Försäkringen beviljas av Finska Ömsesidiga Läkemedelsskadeförsäkringsbolaget, som också behandlar skadeanmälningar och ersättningsansökningar samt betalar ut ersättningar till de skadelidande.

2/2024, Digitala tjänster
Ny utvecklingslinje vill förebygga marginalisering till följd av digitaliseringen

Syftet med utvecklingslinjen för digitala tjänster är att säkerställa att digitaliseringen inte utesluter någon från social- och hälsovårdstjänsterna. För att lyckas med det involveras tjänsteanvändare i utvecklingen av digitala tjänster. Det är önskvärt att många slags organisationer medverkar, inte enbart patientorganisationer.

2/2024, Digitala tjänster
Tips för distansmottagning

Studenternas hälsovårdsstiftelse (SHVS) har modigt infört digitala tjänster och tillhandahåller ett utbud av digitala hälsovårdslösningar för högskolestuderande. Det gör hälso- och sjukvården mer lättillgänglig.

2/2024, Delagtighet
Välfärdsområdena vill främja delaktighet

Klient- och patientsäkerhetscentret har kartlagt delaktighetsarbetet inom välfärdsområdena. I nästan alla svar uppgavs det att främjande av klienternas, patienternas och de närståendes delaktighet var ett officiellt mål inom välfärdsområdet. I många områden satsar man på att utveckla klient- och patientrådens verksamhet.

2/2024, Internationellt samarbete
Sjunde nordiska konferensen om patientsäkerhet och kvalitet ordnades i Oslo

Konferensen ordnades av NSQH, dvs. Nordic Research Network for Safety and Quality in Healthcare, och Akershus universitetssjukhus. Temat var Etik – Rättvisa – Erfarenheter. Konferensen hölls den 28–30 augusti 2024 och Finland var välrepresenterat.

2/2024, Tips
Lästips

På den här sidan får du lästips med anknytning till klient- och patientsäkerhet.

1/2024, Ledare
Den pressade ekonomin får inte hota klient- och patientsäkerheten

I början av året innehöll den svenska tidningen Dagens Medicin ett expertinlägg med rubriken ”Vårdens pressade ekonomi får inte hota patienternas säkerhet”. I texten beskrivs exempel på beslut som kan öka patientsäkerhetsriskerna i vårt grannland.

1/2024, Stöd för ledningen
Genomförandet av klient- och patientsäkerhetsstrategin är på god väg

Vi är igen ett steg närmare målet att Finland ska vara ett modelland för klient- och patientsäkerhet 2026.