NO HARM-artiklar
Välkommen till Vasa 17–18.9.2026 på VIII Nationella seminariet om klient- och patientsäkerhet och Klient- och patientsäkerhetsdagens huvudevenemang. Seminariets tema är ”Nätverk ger styrka”.
På den här sidan får du lästips med anknytning till klient- och patientsäkerhet.
”Det räcker med att göra sitt bästa” Det fick jag höra för femton år sedan när jag talade om patientsäkerhet inför anställda inom social- och hälsovården. Tanken var god, men klient- och patientsäkerhet uppkommer inte bara genom att man gör sitt bästa. Den måste planeras och ledas systematiskt – som en del av organisationens strukturer, kultur och dagliga arbete. Slutligen skapas säkerheten ändå genom varje enskild medarbetares val.
I Klient- och patientsäkerhetscentrets Sakkunniggrupp för organisationer medverkar 18 klient- och patientorganisationer från olika sektorer. I gruppen ingår både organisationsanställda och erfarenhetsexperter.
Planeringen av nästa nationella klient- och patientsäkerhetsstrategi 2027–2031 pågår. Enligt arbetsvisionen är Finland ett modelland för klient- och patientsäkerhet och en stark säkerhetskultur, där klienternas och patienternas trygghet förstärker deras förtroende för tjänsterna.
Finland närmar sig stadigt sitt mål att vara ett modelland för klient- och patientsäkerhet 2026. En färsk mellanutvärdering visar att utveckling sker inom alla välfärdsområden, men också vad det är värt att satsa på i fortsättningen.
I genomförandet av strategin finns det garanterat många framgångar som är värda att notera. Strategin förmedlar ju ett brett perspektiv på klient- och patientsäkerhet, och för genomförandet har också vi behövt engagera ett stort antal ansvariga för olika funktioner och tjänster och ett sakkunnignätverk.
Kvalitetsdirektören Minna-Maarit Immonen och ledande överläkaren och forsknings- och utvecklingsdirektören Pirjo Laitinen-Parkkonen (i bilden) från Mellersta Nylands välfärdsområde (Keusote) intervjuades av Merja Sahlström.
I Estlands nationella datalager för negativa händelser och farliga situationer samlas uppgifter om alla händelser med allvarlig eller dödlig utgång, och ur datalagret kan man ta ut både enskilda händelser och trender. Alla som arbetar inom hälso- och sjukvården är skyldiga att anmäla händelser. Den nya lagstiftningen trädde i kraft 1.11.2024.