NO HARM-artiklar

Klient- och patientsäkerhetscentrets sakkunniggrupp för sociala sektorn har fått fyra nya medlemmar. Vi bad dem berätta om sin yrkesbakgrund och sina synpunkter på hur klient- och patientsäkerheten kunde förbättras. Vi frågade också hur klient- och patientsäkerheten har noterats inom deras eget område under den senaste tiden.

Förtroendet för social- och hälsovården har försämrats under 2020-talet. Hur kan vi återställa förtroendet och garantera en säker vård och service?

I Norra Savolax välfärdsområde har man undersökt hur verkningsfull en sektorsövergripande intervention är för klienter som anlitar många tjänster. I studien observerade man att antalet klientanteckningar inom socialvården ökade en aning efter interventionen samtidigt som anteckningarna inom primärvården och den specialiserade sjukvården minskade.

Målet med No Harm-webbinariet var att kartlägga de ekonomiska konsekvenserna av sparåtgärderna inom vården, att ge ett bredare internationellt perspektiv på kostnaderna för säkerhet och att beskriva välfärdsområdesdirektörernas utmaningar i vardagen.

VII Nationella seminariet om klient- och patientsäkerhet 4–5.9 i Vasa Seminariets tema är ”Säkerhetskompetenta yrkespersoner” …

På den här sidan får du lästips med anknytning till klient- och patientsäkerhet.

Genomförandet av målen för spets 1 i Klient- och patientsäkerhetsstrategin framskrider väl. Målen har genomförts till 70 procent.

Utbildningen och undervisningen om klient- och patientsäkerhet bör utvecklas och förenhetligas. För detta arbete grundas kompetenscenter, vars nätverk består av universitet, högskolor, läroanstalter på andra stadiet, välfärdsområden, aktörer inom tredje sektorn och expertorganisationer.

Klient- och patientsäkerhetscentret erbjöd sina samarbetspartner utbildning om uppträdande och påverkan via kommunikation. Utbildare var Helena Åhman som är arbetslivsprofessor inom samtalsintelligens och mental coachning vid Åbo universitets handelshögskola och en prisbelönt facklitterär författare och coach.