Ny utvecklingslinje vill förebygga marginalisering till följd av digitaliseringen
Utvecklingslinjen vill ta fram en konkret modell för att säkerställa att risken för marginalisering beaktas vid digitaliseringen av social- och hälsovårdstjänster.
Alla kan inte använda digitala tjänster
De digitala tjänsterna utvecklas snabbt och nya tjänster införs. Alla har ändå inte tillräcklig kunskap eller möjlighet att använda digitala tjänster. Vid sidan av dem behövs också fysiska tjänster.
Riksomfattande etiska delegationen inom social- och hälsovården ETENE gav ett ställningstagande om att personer som saknar digitala färdigheter inte får marginaliseras i samhället (på finska). ETENE påpekar att man vid utvecklingen av offentliga digitala tjänster och myndighetsservice bör försäkra sig om att personer med varierande digitala färdigheter kan använda tjänsterna och dra nytta av dem.
Sakkunniga från olika aktörer och organisationer är välkomna med
Målet med utvecklingslinjerna är att tillsammans utarbeta nationellt enhetliga verktyg som förbättrar klient- och patientsäkerheten inom social- och hälsovården.
Verktygen främjar och stöder ledningen av klient- och patientsäkerheten, säkerhetskompetensen och spridningen av information. Det kan vara fråga om till exempel handlingsmodeller, metod- och processbeskrivningar, rekommendationer, checklistor, indikatorer, handböcker eller anvisningar.
Utvecklingslinjer grundas vid behov
En ny utvecklingslinje grundas när flera nätverk uttrycker ett behov av en enhetlig utveckling av något tema eller någon rutin med anknytning till klient- och patientsäkerhet. Senast startade utvecklingslinjen för klient- och patientsäkerhet bland barn och unga i slutet av 2023.
Utvecklingslinjerna samordnas av Klient- och patientsäkerhetscentret och de startas av sakkunnigrådet, som också utvärderar, styr och stöder verksamheten.
Information om när utvecklingslinjen för digitala tjänster inleder sin verksamhet ges på centrets webbplats och dess kanaler i sociala medier. Om du vill delta i linjens verksamhet, skicka ett meddelande till noharm(a)ovph.fi.
Utbildningen och undervisningen om klient- och patientsäkerhet bör utvecklas och förenhetligas. För detta arbete grundas kompetenscenter, vars nätverk består av universitet, högskolor, läroanstalter på andra stadiet, välfärdsområden, aktörer inom tredje sektorn och expertorganisationer.
Klient- och patientsäkerhetscentret erbjöd sina samarbetspartner utbildning om uppträdande och påverkan via kommunikation. Utbildare var Helena Åhman som är arbetslivsprofessor inom samtalsintelligens och mental coachning vid Åbo universitets handelshögskola och en prisbelönt facklitterär författare och coach.