Siirry sisältöön
2/2024, Nätverkssamarbete

Nationellt samarbete förbättrar patientsäkerheten bland barn och unga

Patientsäkerheten bland barn och unga kräver särskild uppmärksamhet, eftersom deras behov och rättigheter inom hälso- och sjukvården är unika. Klient- och patientsäkerhetscentrets utvecklingslinje skapar enhetliga lösningar för att förbättra patientsäkerheten bland barn och unga.

I FN:s konvention om barnets rättigheter (60/1991) betonas barns rätt till bästa möjliga hälso- och sjukvård utgående från deras utvecklingsnivå och med respekt för deras självbestämmanderätt.

Det förutsätter specialkunskap hos de professionella och förpliktar dem att i alla situationer se till barn och unga mår bra och får en trygg och säker vård.

Verktyg för professionella och familjer

Klient- och patientsäkerhetscentrets utvecklingslinje för klient- och patientsäkerhet bland barn och unga samlar sakkunniga för att skapa enhetliga lösningar som förbättrar patientsäkerheten bland barn och unga. Utvecklingslinjen sprider kunskap och skapar bästa praxis över organisationsgränserna.

En av utvecklingslinjens underarbetsgrupper fokuserar på barns och ungas patientsäkerhet inom hälso- och sjukvården. Gruppens verksamhet består i hög grad av ett aktivt mångprofessionellt samarbete. Bland deltagarna finns sakkunniga från hela landet, vilket förstärker nätverkets nationella betydelse.

Underarbetsgruppen utvecklar ett verktyg som lyfter fram frågor som bör beaktas inom patientsäkerheten bland barn och unga. Verktyget är ett stöd för professionella och familjer och hjälper dem att upptäcka och förebygga eventuella risker redan i ett tidigt skede. Med hjälp av verktyget kan man synliggöra faktorer som påverkar säkerheten och utveckla praktiska lösningar som förbättrar säkerheten inom vården av barn och unga.

Särskild uppmärksamhet krävs

Patientsäkerhet bland barn och unga handlar i huvudsak samma fenomen som bland vuxna. Barns och ungas unika behov och synvinklar kräver ändå särskild uppmärksamhet. Till exempel genom att bedöma en minderårigs förmåga att fatta beslut försäkrar man sig inte bara om att informationsgången fungerar, utan också om att arbetet är lagenligt och respekterar barnets rättigheter.

Tryckskador hos barn beror sällan på liggande, utan kan uppstå av medicintekniska produkter, såsom kanyler eller saturationsmätare. Inom den medicintekniska säkerheten är det inte bara barnets vikt och yta som måste beaktas, utan också kroppens förmåga att hantera läkemedel. Det kan påverka doseringen och läkemedlets verkningar.

Digitala vårdstigar och patientanvisningar planeras ofta ur vuxnas synvinkel, medan informationen till barn och unga är knapphändig. Det är viktigt att fundera på hur vi kommunicerar med barn och unga, också i nödsituationer och exceptionella situationer – riktar sig kommunikationen endast till vuxna eller informerar vi också på ett språk som barn förstår?

När barnen talar ska vi lyssna

Utvecklingen av patientsäkerheten är en kontinuerlig process som kräver engagemang och samarbete av både professionella, familjer och patienter.

Vi kan skapa en tryggare hälso- och sjukvård genom att lyssna på barnen och ungdomarna, beakta deras behov och utvecklingsnivå och säkerställa att deras röst hörs i vårdprocessen.

Utvecklingslinjen för klient- och patientsäkerhet bland barn och unga samlar sakkunniga från hela landet. Ordförande för utvecklingslinjen är Sanna-Maria Kivivuori, ordförande för Finlands patient- och klientsäkerhetsförening, kvalitetsöverläkare, HUS.

Läs som följande:
2/2024, Nätverkssamarbete
I Östra Finland samarbetar man över välfärdsområdenas gränser

I Östra Finland har man redan i tio år haft ett aktivt nätverkssamarbete mellan olika välfärdsområden för att främja klient- och patientsäkerheten. Genom att utnyttja beprövade modeller som utarbetats inom nätverket kan man spara på de knappa expertresurserna.

1/2024, Nätverkssamarbete
Centret för verkningsfullhet och Klient- och patientsäkerhetscentret har gemensamma mål

Centret för verkningsfullhet strävar efter att de som producerar tjänster ska fokusera på rätt saker. Då klarar samhället av de ökande behoven. Samtidigt möts behovet och utbudet av tjänster.