Kom med på höstens huvudevenemang

VII Nationella seminariet om klient- och patientsäkerhet 4–5.9 i Vasa
Seminariets tema är ”Säkerhetskompetenta yrkespersoner”
Under dagarna får vi höra om hur de professionellas säkerhetskompetens kan upprätthållas i ett föränderligt arbetsliv och hur individens kapacitet och organisationens säkerhetskultur kan förstärkas. Dessutom diskuterar vi hur digitaliseringen och AI samt kunskaper om dem bidrar till ett klient- och patientsäkert arbete. Slutligen behandlas klientens och patientens framtid när medicinen, vårdarbetet och det sociala arbetet förändras.
Seminariet hålls i Restaurang Silverias auditorium, Krutkällarvägen 4, 65100 Vasa. Man kan delta också på distans.
Seminariet är gratis. Deltagarna står själva för sina middags-, rese- och övernattningskostnader.
Se information om seminariet här.
Internationella patientsäkerhetsdagen 17.9 firas i hela Finland

Säker vård för varje nyfödd och varje barn
Världshälsoorganisationen WHO har utlyst 17 september till internationell patientsäkerhetsdag. I Finland firas dagen som klient- och patientsäkerhetsdagen.
Årets tema är Safe care for every newborn and every child och åretsslogan Patient safety from the start!
På svenska lyder temat ”Säker vård för varje nyfödd och varje barn” och mottot ”Patientsäkerhet från start – barnets rätt till säker vård och service”.
World Patient Safety Day, 17 September 2025: ”Safe care for every newborn and every child”
SHM ansvarar för det finländska genomförandet av dagen och programmet koordineras av Klient- och patientsäkerhetscentret
Dagens huvudevenemang ordnat i hybridformat i Helsingfors den 17 september 2025.
Varje välfärdsområde planerar och genomför egna program. Klient- och patientsäkerhetscentret ordnar Teams-möten som stöd för planeringen.
Områdena kan delta till exempel genom att:
- belysa byggnader i temafärgen orange
- klä sig i orange
- ordna föreläsningar, diskussioner eller andra evenemang
- berätta om temat på sin egen webbplats.

Målet med No Harm-webbinariet var att kartlägga de ekonomiska konsekvenserna av sparåtgärderna inom vården, att ge ett bredare internationellt perspektiv på kostnaderna för säkerhet och att beskriva välfärdsområdesdirektörernas utmaningar i vardagen.

Klient- och patientsäkerhetscentret erbjöd sina samarbetspartner utbildning om uppträdande och påverkan via kommunikation. Utbildare var Helena Åhman som är arbetslivsprofessor inom samtalsintelligens och mental coachning vid Åbo universitets handelshögskola och en prisbelönt facklitterär författare och coach.