I Östra Finland samarbetar man över välfärdsområdenas gränser
Samarbetsnätverket har varit till hjälp bland annat vid utarbetandet av anvisningar. Utgångspunkten har varit att alla fritt får utnyttja och vidareutveckla materialet så att det ständigt förbättras. Det här har utnyttjats till exempel inom följande teman: Second victim-modellen, utredning av allvarliga incidenter och utveckling av rapporteringen om farliga situationer, helheter inom egenkontrollen samt medicinteknisk säkerhet.
Inget gemensamt gränssnitt mellan välfärdsområdenas program
Välfärdsområdena i Östra Finland har utvecklat system för anmälning av farliga situationer. I samarbetsnätverket har man då konstaterat en utmaning med olika rapporteringssystem. Farliga situationer som inträffar i vården av gemensamma klienter och patienter kan inte rapporteras över organisationsgränserna på ett säkert och effektivt sätt, för systemen har inga gränssnitt mellan olika program och välfärdsområden. Utvecklingsarbete pågår och förhoppningsvis uppnås en förbättring snart.
Hoppas på likadana processer i olika områden
Nätverkets vision är att det i något skede ska vara möjligt att utarbeta anvisningar eller modeller på samarbetsområdesnivå (samarbetsområde för social- och hälsovården) för sådana processer som inte är bundna till en viss organisation.
Eftersom samarbetsområdena vårdar och betjänar gemensamma klienter och patienter skulle likadana processer och förlopp inom olika välfärdsområden vara viktiga uttryckligen för säkerheten.
Kamratstöd via nätverk
Klient- och patientsäkerhetscheferna har känt sig ensamma i sitt arbete. Ett nätverk med kolleger som har samma arbetsuppgifter ger ändå en slags gemenskap kring gemensamma utmaningar och framgångar.
I samarbetsnätverket kan man fritt utbyta tankar i en trygg miljö, för kollegerna känner igen fenomenen och kan bidra med kamratstöd. Tillsammans kan man föra gemensamma ärenden vidare på ett tydligt och effektivt sätt och får olika synvinklar på frågorna.
Alla klient- och patientsäkerhetschefer och personer med motsvarande uppgifter i samarbetsområdena deltar aktivt i Klient- och patientsäkerhetscentrets verksamhet. Det har varit till stor nytta, för de är då medvetna om riktlinjerna och målen i den nationella strategin och har tillsammans kunnat jämföra dem med det klient- och patientsäkerhetsarbete som utförs inom välfärdsområdena.
Samarbete inleddes på nytt efter coronaåren
Coronaåren och andra ändringar bidrog till att samarbetet avbröts för en tid, men det inleddes på nytt strax innan den nationella klient- och patientsäkerhetsstrategin publicerades 2022.
En viktig roll i nystarten hade Östra Finlands klient- och patientsäkerhetsambassadör Päivi Eskelinen, som utsetts av Klient- och patientsäkerhetscentret. Hon samlade de centrala aktörerna inom klient- och patientsäkerhet i Norra Savolax, Södra Savolax, Mellersta Finland och Norra Karelen.
När välfärdsområdena infördes övergick ansvaret för nätverket till Tuija Pakkala från Norra Savolax välfärdsområde.
Patientsäkerheten bland barn och unga kräver särskild uppmärksamhet, eftersom deras behov och rättigheter inom hälso- och sjukvården är unika. Klient- och patientsäkerhetscentrets utvecklingslinje skapar enhetliga lösningar för att förbättra patientsäkerheten bland barn och unga.
Centret för verkningsfullhet strävar efter att de som producerar tjänster ska fokusera på rätt saker. Då klarar samhället av de ökande behoven. Samtidigt möts behovet och utbudet av tjänster.