Helena Åhman uppmanar oss att ta modell av bisonoxarna och gå rakt in i sandstormen
Utbildningen hörde till en tillställning som Klient- och patientsäkerhetscentret ordnade för sina intressentgrupper den 12 juni 2024 som tack för samarbetet så här långt. I träffen deltog cirka 150 personer antingen på plats eller på distans.
Kommunikationen spelar en viktig roll vid genomförandet av strategin
Utbildningen lärde oss hur vi kan påverka för öka klient- och patientsäkerhetens synlighet och främja genomförandet av strategin. Säkerhetskommunikationen bör vara modig och aktiv samt ske på eget initiativ och vid rätt tidpunkt.
”Vi måste själva ta ansvar för påverkansarbetet och den tillhörande kommunikationen. Vi kan inte tänka att någon annan ska sköta det”, konstaterar centrets programchef Hanna Toiviainen. Nu fick vi coachning och praktiska verktyg för det här.
Sandstormar i öknen och i klient- och patientsäkerheten
Åhman framhåller att man måste vara modig i diskussionerna. Det är viktigt för att också svåra saker ska bli behandlade. Hon nämner bisonoxar som exempel.
När en bisonoxe möter en sandstorm springer den inte undan. Den springer rakt mot sandstormen fast den vet att det känns obehagligt. Bisonoxen vet intuitivt att sandstormen kommer att nå den i vilket fall som helst. Genom att springa rakt in i den kommer bisonoxen undan snabbare.
Våra sandstormar är de svåra känslor som uppkommer i krävande kommunikationssituationer. Det första steget är att förstå att det är helt acceptabelt att det ibland känns obehagligt. Enligt Åhman är förmågan att tåla obehagliga känslor en av de viktigaste kommunikationsfärdigheterna.
Österbottens välfärdsområdes kvalitetsdirektör Mari Plukka ser flera kopplingar till behandlingen av kvalitets- och säkerhetsfrågor. De handlar ofta om situationer där något medför utmaningar eller där något har gått på tok. Då finns det många synvinklar och många viljor kring hur ärendet ska lösas.
”I sådana situationer måste man våga ta det modiga steget och gå rakt genom sandstormen, eftersom det är det enda sättet att komma vidare. Om saken inte utreds, finns sandstormen kvar bakom ryggen och kan besvära en längre tid”, konstaterar Plukka.
I konflikter kan det finnas dolda hundar
Planeraren Liisa Keikkonen från Klient- och patientsäkerhetscentret berättade att hon under utbildningen särskilt hade insett att det är värt att betrakta situationer på håll, så att man kan se dem ur rätt perspektiv. Åhman poängterade att en konflikt är en berättelse som vi bara känner till vissa delar av. Vi kan inte se och höra precis allt.
Vi måste också kunna skilja mellan observation och tolkning. Vi gör alla våra egna automatiska tolkningar, som det ibland är värt att ifrågasätta.
Åhman åskådliggjorde det här via ett exempel om sin egen schäfer. Åhman hade sin hund med sig när hon uträttade ärenden och lät den vänta i bilen en stund. När hon kom tillbaka berömde hon hunden: ”Så duktigt du har orkat vänta här. Nu ska vi snart fara hem.” Samtidigt gick en man förbi och tittade förundrat på Åhman.
Åhman undrade vad som hade hänt. Sedan förstod hon. Hunden låg ner i bagageutrymmet och mannen såg bara en kvinna som talade till sin bil:”Så duktigt du har orkat vänta här. Nu ska vi snart fara hem.”
Sedan dess har Åhman alltid hållit i minnet att sådana hundar som inte syns ändå alltid finns.”Det är alltid bäst att kontrollera, fråga, vrida och vända”, påminner hon. Annars kan vi inte veta vad andra tänker.
Nyttig utbildning
Åhman själv har försökt lära sig av både gisslanförhandlare och astronauter. Deltagarna i utbildningen i juni var överens om att samtalsintelligensens metoder är till nytta också i det dagliga arbetslivet. Var och en har nytta av att utveckla sina tillvägagångssätt i pressade situationer.
Under den nationella kongressen om medicinteknisk säkerhet fick vi höra presentationer av representanter för flera yrkesgrupper. De förde fram olika aspekter på medicinteknisk säkerhet, vilket gav alla deltagare något matnyttigt. Kongressen samlade drygt 200 deltagare på Åbo stadsteater i slutet av april.
Det VI nationella seminariet om klient- och patientsäkerhet väntas locka hundratals deltagare till Vasa och på distans. Temat för seminariet den 5–6 september är Framtidens skapare.