Siirry sisältöön
2/2024, Utbildning och kompetens

Den nordiska referensramen för kompetens och färdigheter inom patientsäkerhet har publicerats

Den samnordiska referensramen för kompetens och färdigheter inom patientsäkerhet, ”A Nordic framework for knowledge and skills in patient safety”, har publicerats. Avsikten är att kompetenskraven och utbildningen ska förenhetligas i enlighet med WHO:s handlingsplan för patientsäkerhet. Då kan man garantera en enhetlig och bättre kompetens och säker vård också när social- och hälsovårdspersonal flyttar till ett annat land.

I den samnordiska referensramen finns kunskaper och färdigheter som varje yrkesutbildad person inom socialvården och hälso- och sjukvården bör få undervisning om. Den kan användas i alla nordiska länder som hjälp och anvisning när man planerar grundutbildningens och fortbildningens innehåll. Referensramen bygger på WHO Curriculum och Global Patient Safety Action Plan.

I Finland talar vi om kompetens inom klient- och patientsäkerhet, även om de övriga nordiska länderna inte inkluderar klientsäkerhet i den här helheten.

Referensramen gäller flera målgrupper

När man definierar kunskap och kompetenser inom klient- och patientsäkerhet har man beaktat

  • personer med yrkesutbildning inom socialvård och hälso- och sjukvård
  • andra som arbetar inom social- och hälsovårdssektorn
  • personer som ansvarar för utbildningen och planeringen av den
  • studerande
  • social- och hälsovårdsdirektörer på alla nivåer
  • förvaltning och lagstiftning om social- och hälsovård
  • stödfunktioner inom social- och hälsovårdssektorn
  • professionella inom klient- och patientsäkerhet
  • aktörer som ger ut utbildningsmaterial.

Kompetensens 15 delområden

Kompetensen inom klient- och patientsäkerhet har indelats i 15 delområden. De bör gås igenom i utbildningen och introduktionen utgående från kravnivåerna för olika yrkesgrupper och arbetsplatser. Notera också att klient- och patientsäkerheten har ett nära samband med kvalitetsarbetet, arbetshälsan och arbetarskyddet.

Kompetensområdena är följande:

1 | Klient- och patientsäkerhet, definition och begrepp
terminologi

2 | Ansvar, skyldigheter och roller inom klient- och patientsäkerheten
lagstiftning och organisering av klient- och patientsäkerhetsarbetet

3 | Systemtänkande, teori och referensram

4 | Säkerhet tillsammans med klienter, patienter och närstående
klientens, patientens och de närståendes delaktighet i vården och servicen samt mer allmänt i planeringen av vårdstigarna

5 | Mänskliga faktorer
prestationsförmåga i relation till organiseringen av arbetet och till den psykologiska och fysiska arbetsmiljön
stresshantering
återhämning från negativa händelser

6 | Teamarbete och kommunikation

7 | Organisationskultur och klient-/patientsäkerhet

8 | Risker och riskhantering

9 | Identifiering av negativa händelser och att ta lärdom av dem
negativa händelser, farliga situationer och tillbud

10 | Utvärdering och uppföljning av klient- och patientsäkerheten

11 | Säkra processer och arbetsmetoder

12 | Teknologi och säkerhet
medicinteknisk säkerhet

13 | Administration, styrning och ledning av en säker service och vård

14 | Beredskap och klient-/patientsäkerhet
bl.a. undantagstillstånd och katastrofövningar

15 | Riskområden, skador som kan undvikas och specialsituationer
Beaktande av ålder, kön, språk, religion, socioekonomiska faktorer, demens, drogmissbruk m.m. i tjänster, vård och kommunikation.

Digitalisering, säker läkemedelsbehandling, säker kirurgi, förebyggande av fallolyckor, trycksår och övertänjning av urinblåsan, vårdens och servicens kontinuitet vid byte av avdelning och hemfärd, vårdrelaterade infektioner och bekämpning av dem samt hot om våld mot personalen.

Vidare planer

Klient- och patientsäkerhetsfrågor ska tas upp i grundutbildningen, under praktikperioder, vid introduktionen av nya medarbetare och vid fortbildning. Ämnet kräver kontinuerlig uppdatering och förbättring av vardagen.

Genom att förenhetliga utbildningsmålen och kompetensen vill man förbättra vårdens och servicens kvalitet samt klientens och patientens upplevelser av vården och servicen.

Tanken är att det nordiska samarbetet ska fortsätta med att det här materialet tas i bruk i alla länder: utbildning av medarbetare, utbildare och chefer, utarbetande av utbildningsmaterial, temakampanjer och webbinarier, utveckling av specifika kompetenser för specialexperter (tandvård, radiologi osv.) samt samarbete mellan de nationella kompetenscentren.

Projektet finansierades av Nordiska ministerrådet och i ledningsgruppen ingick representanter för alla nordiska länder. I projektgruppen ingick Sverige, Norge och Finland.

Läs som följande:
2/2024, Utbildning och kompetens
Utbildning, introduktion och vardagskunskap om klient- och patientsäkerhet genom hela karriären

Klient- och patientsäkerhetscentret har i samarbete med experter från välfärdsområden och utbildningsorganisationer utarbetat ett verktyg som ger en bred beskrivning av klient- och patientsäkerheten. Verktyget är i första hand avsett för utvärdering av läroplaner och studieavsnitt inom social- och hälsovårdsbranschen. Utvärderingen gäller undervisningen om klient- och patientsäkerhet.

1/2024, Utbildning och kompetens
Satasairaalas enhet för anestesiologi och intensivvård premierades för god introduktion

Nya specialiserande läkare inkluderas i teamet som jämbördiga medlemmar och får en egen introduktionshandledare. När tröskeln för att be om hjälp och stöd är låg förbättras också patientsäkerheten.