Siirry sisältöön

NO HARM-artiklar

Filtrera efter kategorin:
1/2024, Ledare
Den pressade ekonomin får inte hota klient- och patientsäkerheten

I början av året innehöll den svenska tidningen Dagens Medicin ett expertinlägg med rubriken ”Vårdens pressade ekonomi får inte hota patienternas säkerhet”. I texten beskrivs exempel på beslut som kan öka patientsäkerhetsriskerna i vårt grannland.

1/2024, Stöd för ledningen
Genomförandet av klient- och patientsäkerhetsstrategin är på god väg

Vi är igen ett steg närmare målet att Finland ska vara ett modelland för klient- och patientsäkerhet 2026.

1/2024, Klientens röst
Varför fungerar missbrukartjänster inte för klienter med funktionsnedsättningar?

Att erbjuda ett tillgänglighetsanpassat missbrukararbete är inte lätt. Ibland kan en rullstolsburen, blind eller teckenspråkig person känna sig som en olycksfågel som flaxar in och frågar om den får komma. Vi svarar att det är en viktig fråga, men sedan kommer MEN.

1/2024, Utbildning och kompetens
Satasairaalas enhet för anestesiologi och intensivvård premierades för god introduktion

Nya specialiserande läkare inkluderas i teamet som jämbördiga medlemmar och får en egen introduktionshandledare. När tröskeln för att be om hjälp och stöd är låg förbättras också patientsäkerheten.

1/2024, Utbildning och kompetens
Nordiskt samarbete kring referensram för kunskaper och färdigheter inom patientsäkerhet

För tillfället pågår ett projekt för att skapa en samnordisk referensram för kompetens, kunskaper och färdigheter inom patientsäkerhet. Projektet finansieras av Nordiska ministerrådet.

1/2024, Utbildning och kompetens
Kompetenscentren för klient- och patientsäkerhet är snart här – nätverksbygget har inletts

Kompetenscentren för klient- och patientsäkerhet bildas inom samarbetsområdena för social- och hälsovården för att förstärka säkerhetskompetensen hos utbildare, studerande och yrkespersoner.

1/2024, Internationella hälsningar
15 stegs utmaning – en möjlighet att höja kvaliteten

Det första intrycket uppstår på några sekunder, och ett gott första intryck kan ges bara en gång. Med en metod som utvecklats i England kan man bedöma vilket intryck patienter och anhöriga får av avdelningen.

1/2024, Stöd för ledningen
Med smarta anmälningsförfaranden kan informationen utnyttjas bättre

Klient- och patientsäkerhetscentrets mål är att den information som kommer in via anmälningar om bristande klient- och patientsäkerhet ska kunna utnyttjas bättre.

1/2024, Verktyg
Klient- och patientsäkerhetsindikatorerna kompletteras med kvantitativa indikatorer

I maj 2023 bildades en konsensusarbetsgrupp för klient- och patientsäkerhet. Dess mål var att välfärdsområdena skulle bilda en gemensam uppfattning om vilka kvantitativa klient- och patientsäkerhetsindikatorer de skulle förbinda sig att mäta regelbundet och enligt samma kriterier.