NO HARM-artiklar
Utbildningen och undervisningen om klient- och patientsäkerhet bör utvecklas och förenhetligas. För detta arbete grundas kompetenscenter, vars nätverk består av universitet, högskolor, läroanstalter på andra stadiet, välfärdsområden, aktörer inom tredje sektorn och expertorganisationer.
Klient- och patientsäkerhetscentret erbjöd sina samarbetspartner utbildning om uppträdande och påverkan via kommunikation. Utbildare var Helena Åhman som är arbetslivsprofessor inom samtalsintelligens och mental coachning vid Åbo universitets handelshögskola och en prisbelönt facklitterär författare och coach.
I Östra Finland har man redan i tio år haft ett aktivt nätverkssamarbete mellan olika välfärdsområden för att främja klient- och patientsäkerheten. Genom att utnyttja beprövade modeller som utarbetats inom nätverket kan man spara på de knappa expertresurserna.
I början av sommaren 2024 publicerades den första globala patientsäkerhetsrapporten. Den ger en omfattande översikt över hur patientsäkerheten utvecklas i olika länder. Genomförandet av handlingsplanen Global Patient Safety Action Plan 2021–2030 framskrider som planerat, även om utvecklingen har varit långsam inom många centrala delområden. x§
Den samnordiska referensramen för kompetens och färdigheter inom patientsäkerhet, ”A Nordic framework for knowledge and skills in patient safety”, har publicerats. Avsikten är att kompetenskraven och utbildningen ska förenhetligas i enlighet med WHO:s handlingsplan för patientsäkerhet. Då kan man garantera en enhetlig och bättre kompetens och säker vård också när social- och hälsovårdspersonal flyttar till ett annat land.
Klient- och patientsäkerhetscentret har i samarbete med experter från välfärdsområden och utbildningsorganisationer utarbetat ett verktyg som ger en bred beskrivning av klient- och patientsäkerheten. Verktyget är i första hand avsett för utvärdering av läroplaner och studieavsnitt inom social- och hälsovårdsbranschen. Utvärderingen gäller undervisningen om klient- och patientsäkerhet.
När ett barn insjuknar i diabetes behöver hen stöd för sin insulinbehandling inom småbarnspedagogiken och i skolan. Det finns inte alltid någon som kan stötta barnet, vilket äventyrar barnets jämlikhet.
Chatten är en krävande stödform som medför utmaningar även om den övervakas noggrant. Chattarna är ett viktigt tillägg i stödet för ungas psykiska hälsa, men de kan inte lösa den psykiska hälsokrisen bland ungdomarna.
Digital kompetens är numera en medborgarfärdighet som behövs för att klara det dag-liga livet. Också social- och hälsovårdstjänsterna har digitaliserats. Välfärdsområdena bör erbjuda sina kunder digitalt stöd, så att de klarar av att använda tjänsterna.