NO HARM-artiklar
I början av året innehöll den svenska tidningen Dagens Medicin ett expertinlägg med rubriken ”Vårdens pressade ekonomi får inte hota patienternas säkerhet”. I texten beskrivs exempel på beslut som kan öka patientsäkerhetsriskerna i vårt grannland.
Vi är igen ett steg närmare målet att Finland ska vara ett modelland för klient- och patientsäkerhet 2026.
Att erbjuda ett tillgänglighetsanpassat missbrukararbete är inte lätt. Ibland kan en rullstolsburen, blind eller teckenspråkig person känna sig som en olycksfågel som flaxar in och frågar om den får komma. Vi svarar att det är en viktig fråga, men sedan kommer MEN.
Nya specialiserande läkare inkluderas i teamet som jämbördiga medlemmar och får en egen introduktionshandledare. När tröskeln för att be om hjälp och stöd är låg förbättras också patientsäkerheten.
För tillfället pågår ett projekt för att skapa en samnordisk referensram för kompetens, kunskaper och färdigheter inom patientsäkerhet. Projektet finansieras av Nordiska ministerrådet.
Kompetenscentren för klient- och patientsäkerhet bildas inom samarbetsområdena för social- och hälsovården för att förstärka säkerhetskompetensen hos utbildare, studerande och yrkespersoner.
Det första intrycket uppstår på några sekunder, och ett gott första intryck kan ges bara en gång. Med en metod som utvecklats i England kan man bedöma vilket intryck patienter och anhöriga får av avdelningen.
Klient- och patientsäkerhetscentrets mål är att den information som kommer in via anmälningar om bristande klient- och patientsäkerhet ska kunna utnyttjas bättre.
I maj 2023 bildades en konsensusarbetsgrupp för klient- och patientsäkerhet. Dess mål var att välfärdsområdena skulle bilda en gemensam uppfattning om vilka kvantitativa klient- och patientsäkerhetsindikatorer de skulle förbinda sig att mäta regelbundet och enligt samma kriterier.