Siirry sisältöön
Strategi

Mer stöd behövs för äldre som bor hemma och för deras närståendevårdare – det var både vårdpersonal och invånare överens om

Klient- och patientsäkerhetscentret ordnade en verkstad den 23 januari där man diskuterade vilka faktorer inom social- och hälsovårdstjänsterna för äldre som bör betonas för att klient- och patientsäkerheten ska förbättras. Verkstaden hörde till planeringen av klient- och patientsäkerhetsstrategin 2027–2031.

Verkstaden hade ungefär 160 deltagare. Bland dem fanns allt från direktörer och sakkunniga inom social- och hälsovårdssektorn till medlemmar i äldreråd och andra klientrepresentanter. Deltagarna representerade bland annat välfärdsområden, privata tjänsteproducenter och organisationer.

Viktigt att stödja boende i hemmet

Mest att förbättra finns det i fråga om tillräckliga och trygga stödtjänster för äldre som bor hemma och i fråga om närståendevårdarnas välbefinnande. Deltagarna oroade sig också för de äldre som av någon orsak inte anlitar några tjänster. Uppmärksamhet bör fästas även vid äldre som har låga inkomster men saknar kunskap om vilka förmåner och tjänster de har rätt till.

Servicebehovet måste noteras tidigt och bedömas noggrant

Det är viktigt att servicebehovet uppmärksammas i ett tillräckligt tidigt skede. Då kan också relativt enkla tjänster ha stor betydelse.

Säkerheten förbättras i hög grad också av att bedömningen av servicebehovet görs noggrant och mångprofessionellt. Då bör det också noteras om den äldre behöver flera olika slags tjänster.

Det är också viktigt att öka de närståendes delaktighet.

En annan viktig sak är att förbättra läkemedelsbehandlingens säkerhet och betona en ändamålsenlig användning av läkemedel.

Hur borde tjänsterna förbättras?

Deltagarna i verkstäderna ansåg att tjänsteanordnarna och tjänsteproducenterna inom social- och hälsovården kan bidra till en bättre klient- och patientsäkerhet i tjänster för äldre genom att utveckla ledarskapet och organisationskulturen, personalens kompetens och resurser samt arbetsprocessernas kvalitet. Också klienternas, patienternas och de närståendes delaktighet bör förstärkas och teknologi bör utnyttjas.

Även lagstiftningen och tillsynen ansågs spela roll för att klient- och patientsäkerheten bland äldre ska förbättras.

Deltagarna ansåg att kommunernas och välfärdsområdenas samarbete för en bättre klient- och patientsäkerhet bör utökas, eftersom främjande av hälsa och välfärd fortfarande hör till kommunernas uppgifter.

Läs mer om verkstäder!