Kunskaper och färdigheter utgör grunden för en säker verksamhet
Verkstaden hörde till planeringen av klient- och patientsäkerhetsstrategin 2027–2031 och hade ungefär 100 deltagare. Bland deltagarna fanns direktörer och sakkunniga inom social- och hälsovården från bland annat välfärdsområden, privata tjänsteproducenter, organisationer och utbildningsorganisationer.
Examina inom social- och hälsovårdsområdet bör motsvara kraven i framtidens verksamhetsmiljö
Betydande förändringar är att vårdmetoderna, tekniken och den evidensbaserade kunskapen utvecklas, att öppen- och hemvården, distanstjänsterna och vårdstigarna med kort eftervård ökar samt att behovet av vård vid långtidssjukdomar och multisjuklighet bland äldre ökar.
Kompetenskraven för framtidens verksamhetsmiljö berör bland annat klient- och patientorientering, etisk kompetens och ansvarsfullhet, ekologisk och social hållbarhet, sektorsövergripande samarbete och digital kompetens. I en allt mer individuell, internationell och hektisk verksamhetsmiljö behöver de professionella också psykisk flexibilitet och återhämtningsförmåga.
Klient- och patientsäkerhetskompetensen bör förstärkas
Kunskapsinnehållet om klient- och patientsäkerhet i utbildningarna inom social- och hälsovårdsområdet utgör ännu ingen enhetlig helhet. Den nordiska referensramen för kompetens och färdigheter inom patientsäkerhet (A Nordic framework for patient safety knowledge and skills) utnyttjas när utbildningsanordnarna uppdaterar sina läroplaner inom social- och hälsovårdsområdet.
Kunskaper och färdigheter utgör grunden för en säker verksamhet. Kompetensen inom klient- och patientsäkerhet handlar ändå inte enbart om individens kunskaper, färdigheter och attityd, utan den ingår i ett mer omfattande system där utbildning, praktik, ledarskap och kultur förenas.
Alla yrkesutbildade personer bör kontinuerligt uppdatera och utveckla sin yrkeskompetens. Kompetensen bör också kontrolleras under hela arbetskarriären. Kompetenscenternätverken inom klient- och patientsäkerhet, vilka ingår i den nuvarande klient- och patientsäkerhetsstrategin, skulle kunna stödja det kontinuerliga lärandet.
Organisationernas ledning och arbetsenheterna bör tillsammans arbeta för säkerhetskulturen och arbetsvälbefinnandet. Också den nationella styrningen har betydelse. I totalreformen av lagarna om yrkesutbildade personer om socialvården respektive hälso- och sjukvården bör lagstiftningens kärna fortsättningsvis vara att garantera klient- och patientsäkerheten.