Siirry sisältöön
Meddelanden

Kraven på säkerhetskompetens och arbetsfördelningen bör planeras noggrant när lagstiftningen om yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården reformeras

Klient- och patientsäkerhetscentret bjöd in chefer för olika yrkesgrupper inom välfärdsområdena till en diskussion om hur säkerhetskompetensen hos social- och hälsovårdspersonalen kan förstärkas när lagstiftningen om yrkesutbildade personer reformeras. Därtill identifierades risker i arbetsfördelningen och samarbetet samt faktorer som bidrar till en god klient- och patientsäkerhet.

Regleringen gällande yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården ska minska

Petteri Orpos regering genomför en totalreform av lagen om yrkesutbildade personer. I fortsättningen ska bestämmelserna gälla bara de yrken inom social- och hälsovården för vilka reglering är nödvändigt för att garantera klient- och patientsäkerheten. Målet är också att nå en mer flexibel arbetsfördelning inom social- och hälsovårdssektorn.

Regeringen överlämnar en proposition om ändring av lagstiftningen om yrkesutbildade personer i oktober 2025.

Samförstånd kring sex punkter

Klient- och patientsäkerhetscentret ordnade ett möte för chefer för olika yrkesgrupper inom alla välfärdsområden.

Vid mötet uppmärksammades sex viktiga faktorer för klient- och patientsäkerheten:

  1. Social- och hälsovårdspersonalens säkerhetskompetens och att den upprätthålls kontinuerligt är en förutsättning för säkra tjänster.
  2. Reformen av lagstiftningen om yrkesutbildade personer ger möjlighet att förstärka de yrkesutbildade personernas kunskapsgrund, arbetsfördelning och samarbete, så att klienterna eller patienterna inte utsätts för skador eller misstag som kan undvikas. Lagstiftningen bör understödja en kompetensbaserad arbetsfördelning med tydliga ansvar och gränser för varje yrkesutbildad person.
  3. Säkerhetskompetensen i synnerhet hos den social- och hälsovårdspersonal som arbetar med utsatta personer eller personer som behöver särskilt stöd bör säkerställas via författningar.
  4. Med tanke på säkerheten är det särskilt viktigt att fästa uppmärksamhet vid övergångar där en klient eller patient överförs till en annan vårdenhet eller tjänst.
  5. Lagstiftningen bör innehålla enhetliga metoder för engångsdokumentation av negativa händelser, farliga situationer och missförhållanden och för hur man ska ta lärdom av dem.
  6. Arbetsgivarens ansvar och skyldigheter när det gäller att upprätthålla klient- och patientsäkerheten bör fastställas.

Klient- och patientsäkerhetscentret betonar betydelsen av utbildning och kompetens

Klient- och patientsäkerhetscentret anser att det behövs författningar som säkerställer att yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården har en tillräcklig säkerhetskompetens och utbildning.

Genom nordiskt samarbete kommer man att publicera en referensram med de kunskaper och färdigheter i klient- och patientsäkerhet som alla som arbetar inom social- och hälsovården bör ha.  ”Vi behöver ett större utbud av utbildning inom klient- och patientsäkerhet i grundutbildningen och under hela karriären”, berättar centrets direktör, professorn i patientsäkerhet Tuija Ikonen.

Vårdpersonalens tillräcklighet och tillgänglighet måste tryggas. ”Utvecklingen av arbetsfördelningen bör vara noggrant uttänkt och kontrollerad, så att den kan genomföras på ett säkert sätt och förstärker branschens attraktivitet”, säger ledande sakkunniga Satu Koskela.

Ledande sakkunniga Nora Hiivala berättade om hur förfarandena för anmälning och lärande av negativa händelser och farliga situationer förnyas med hjälp av modern teknologi. ”När riskerna blir verklighet bör den information som samlats in utnyttjas för att förbättra klient- och patientsäkerheten.”

Mer information:

Tuija Ikonen, direktör, Klient- och patientsäkerhetscentret, tuija.ikonen@ovph.fi, 040 579 5482

Satu Koskela, ledande sakkunnig, Klient- och patientsäkerhetscentret, satu.koskela@ovph.fi, 040 513 9429