Blogginlägg: Kompetens inom klient- och patientsäkerhet är nyckeln till högklassiga social- och hälsovårdstjänster och lägre kostnader
Centrala utmaningar inom social- och hälsovården är den åldrande befolkningen, de knappa resurserna, jämlikheten, digitaliseringen och konkurrensen om kunnig personal. Målet med vårdreformen var att förbättra tillgången till tjänster, kostnadseffektiviteten och kvaliteten.
Klient- och patientsäkerheten står i sin tur i fokus för kvalitetsledningen. Det är nödvändigt att utveckla klient- och patientsäkerheten och garantera säkerhetskompetensen så att tjänsterna kan lösa nuvarande och kommande utmaningar.
Undervisning om klient- och patientsäkerhet ingår rätt bra i finländska vårdutbildningar
Klient- och patientsäkerhetscentret gjorde en utredning om hur WHO:s kompetensområden inom klient- och patientsäkerhet för tillfället beaktas i finländska läroplaner för social- och hälsovårdsområdet. Vi bad ett antal experter på examenshelheterna inom social- och hälsovårdsområdet bedöma nuläget. I bedömningen användes verktyget för utvärdering av läroplaner (1).
Ett centralt resultat var att innehåll om klient- och patientsäkerhet ingår i ganska hög grad inom medicinska utbildningar (inkl. läkar- och tandläkarutbildningar) samt inom utbildningar i social- och hälsovård (inkl. utbildningar som ger rätt till legitimering eller skyddad yrkesbeteckning).
De kompetensinnehåll som uppmärksammas sämst i undervisningen verkar vara säkerhetskonsekvenser av system och komplexitet, konsekvenser av mänskliga faktorer och att ta lärdom av farliga situationer.
Förståelsen för säkerhetskonsekvenserna av system och komplexitet har samband med på vilket sätt fel på organisationsnivå hanteras i säkerhetsarbetet. Mänskliga faktorer har att göra med hur till exempel den fysiska, den psykosociala och den digitala arbetsmiljön påverkar en persons förmåga att utföra sitt arbete på ett säkert sätt. De handlar också om hur stress och trötthet påverkar situationsbedömningen, beslutsförmågan och prestationsförmågan.
Att ta lärdom av farliga situationer är centralt vid utvecklingen av säkerhetskulturen. Inom det kliniska arbetet insamlas information om farliga situationer och det är viktigt att den här informationen utnyttjas för att förebygga att nya farliga situationer uppkommer. Organisationerna bör identifiera riskerna redan innan de utvecklas till allvarliga problem.
Klient- och patientsäkerhet utgör ingen helhet inom undervisningen
I de fria kommentarerna påpekades flera gånger att klient- och patientsäkerhet åtminstone tangeras i flera studieavsnitt, men att den inte utgör någon tydlig helhet i vårdutbildningarna.
Det finns risk för att helhetsuppfattningen då blir bristfällig och i viss mån abstrakt i fråga om terminologin. Dessutom observerades att centrala innehåll inom patientsäkerhet saknades i vissa utbildningar, såsom en genomgång av CRM-modellen, riskhantering och patientsäkerhetskultur.
Klient- och patientsäkerhetsutbildningen ute i världen
Dissanayake m.fl. (2024) har gjort en integrerad litteraturöversikt om undervisningen i patientsäkerhet för vårdstuderande. Materialet omfattade sammanlagt 20 studier under åren 2011–2022 från hela världen. Resultaten visade att det fanns tre typer av utmaningar: att teori och praktik inte överensstämde, att utbildarna hade bristfällig sakkunskap om patientsäkerhet och att innehållet om patientsäkerhet i läroplanerna var splittrat. Forskarna föreslog en aktivare dialog mellan utbildningsorganisationer och arbetsliv, utbildning för utbildarna och en egen utbildningshelhet om patientsäkerhet i läroplanerna, samtidigt som ämnet bör tränas även inom andra helheter. (2.)
Kompetenscentren främjar vårdpersonalens säkerhetskompetens
Att uppdatera och säkerställa kompetensen är fortsättningsvis viktigt när man har examensbevisen i fickan och övergår till arbetslivet. Där krävs kontinuerlig utveckling och inhämtning av nya färdigheter även inom klient- och patientsäkerhet. Därför behöver yrkespersonerna kontinuerlig utbildning och uppdatering av arbetsmetoderna.
Inom samarbetsområdena för social- och hälsovården grundas kompetenscenter för klient- och patientsäkerhet, vilka främjar grundandet av regionala center för kontinuerligt lärande i hela landet. Centrens uppgift är att främja och upprätthålla systematisk grundutbildning och fortbildning för yrkesutbildade personer inom socialvården och hälso- och sjukvården.
Klienten, patienten och de närstående drar nytta av personalens kompetens i form av säkra tjänster, medan välfärdsområdena och andra organisationer inom social- och hälsovården får stöd för sitt säkerhetsarbete och utvecklingen av säkerhetskulturen. Detta förväntas medföra lägre kostnader och bättre kvalitet.
Källor
- Eloranta S. Nytt verktyg för utvärdering av läroplaner, tillgängligt: Nytt verktyg för utvärdering av läroplaner – Klient- och patientsäkerhetscentret
- Dissanayake DiA, Dharmasena KP, Warnakulasuriya SSP. 2024. Challenges of integrating patient safety into nursing curricula: An integrative literature review. Journal of Patient Safety and Risk Management; 29 (1): 8-35. https://doi.org/10.1177/25160435231222808
———
Skribenter:
Riikka Maijala, specialsakkunnig, Klient- och patientsäkerhetscentret
Sini Eloranta, specialsakkunnig, Klient- och patientsäkerhetscentret