Siirry sisältöön
Utlåtanden

Klient- och patientsäkerhetscentrets nationella samordnings- och sakkunniguppgifter bör etableras till en enhetlig helhet

Klient- och patientsäkerhetscentret deltog i informationsmötet om utvärdering av lagen om tillsynen över social- och hälsovården den 25 september 2025 och lämnade också ett skriftligt utlåtande.

Vid informationsmötet och i sitt utlåtande framförde centret sin uppfattning om framgångar och utmaningar med egenkontrollen utgående från sin erfarenhet som facilitator för samarbetsgruppen för anordnarnas förfaranden för egenkontroll. Centret beskrev också utmaningar och pågående utvecklingsåtgärder gällande den nationella lägesbilden av klient- och patientsäkerheten.

Centret framförde också sin synpunkt att klient- och patientsäkerheten bör utvecklas också genom andra åtgärder än egenkontrollen och myndighetstillsynen. För ett långsiktigt strategiarbete krävs kontinuerligt samarbete, utveckling, expertstöd och samordning som omfattar alla de organisationer inom såväl stats-, region- och lokalförvaltningen som den privata sektorn vilka har att göra med styrning av och tjänster inom social- och hälsovården. 

Via lagstiftning skulle man kunna skapa ännu bättre förutsättningar för samutveckling mellan tjänsteanordnare och tjänsteproducenter inom social- och hälsovården och för samordning av förvaltningsområden och olika nivåer inom förvaltningen. Gemensamt framtagna lösningar för bättre klient- och patientsäkerhet och verkningsfullhet inom vården och servicen skulle vara fritt tillgängliga för alla.  

För att utveckla lagstiftningen föreslog centret att

  1. följande sammanställs till en enhetlig helhet och etableras som permanent verksamhet med stöd av lagstiftning: 
    – de uppgifter inom nationell samordning av klient- och patientsäkerheten som via en förordning tilldelats Klient- och patientsäkerhetscentret 
    – de nationella sakkunnig- och samordningsuppgifter kring klient- och patientsäkerhetsstrategin och dess genomförande som överskrider välfärdsområdenas uppgiftsområde och som centret utför via finansiering för tidsbundet utvecklingsarbete. 
  2. Finland på längre sikt får en klient- och patientsäkerhetslag, som samlar de nu utspridda bestämmelserna om klienters och patienters rättigheter, skyldigheterna för yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården samt tjänsteanordnarnas och tjänsteproducenternas ansvar för att garantera klient- och patientsäkerheten samt om förfaranden efter allvarliga incidenter. En samlande lag kunde granskas i förhållande till innehållet i tillsynslagen och de nationella samordningsuppgifterna för främjande av klient- och patientsäkerheten.  

Centrets utlåtande i sin helhet kan läsas i pdf-dokumentet (bilaga, på finska).