Klient- och patientsäkerhetscentrets budskap i välfärdsområdesvalet: En god klient- och patientsäkerhet minskar det mänskliga lidandet och kostnaderna
Enligt Statens revisionsverk kostar korrigeringen av vårdfel och skador över en miljard euro per år i Finland. Tilläggskostnaderna för bristande säkerhet inom socialvården är svårare att bedöma.
Klienter och patienter har rätt till en säker vård och service
Var och en har rätt till säkra och ändamålsenliga tjänster. De patientsäkerhetsrättigheter som WHO publicerat omfattar bland annat en kompetent personal, trygga lokaler, tillgång till information och möjlighet att delta i beslutsfattandet.
Nya serviceformer, såsom distanstjänster och digitala tjänster, måste vara säkra och tillgängliga för alla. Med hjälp av respons från klienter och patienter kan man förbättra kvaliteten och höja förtroendet.
En tillräcklig mängd kompetent arbetskraft är en klient- och patientsäkerhetsfråga
Personalbristen och den stora personalomsättningen belastar vårdsektorn. Personalens kompetens och en god säkerhetspraxis är väsentliga för klient- och patientsäkerheten. Utbildning, introduktion och kompetensutveckling är viktigt. Ett gott ledarskap och ett fungerande chefsarbete stöder både välbefinnandet och säkerheten på arbetsplatsen.
Samarbetet mellan välfärdsområdena och de organisationer som utbildar social- och hälsovårdspersonal är av största vikt för kompetensutvecklingen. Då kan vi säkerställa att personalen får nödvändig utbildning under hela sin karriär. Satsningar på utbildning ger både ekonomisk och individuell nytta.
Kunskapsledning i nyckelposition
I välfärdsområdenas informationssystem samlas en stor mängd information om farliga situationer och vårdrelaterade biverkningar, men den utnyttjas inte i tillräckligt hög grad. Genom att följa lägesbilden kan man förutse risker och inrikta säkerhetsfrämjande åtgärder där de behövs bäst.
Klient- och patientsäkerhetscentret förmedlar information till beslutsfattarna om indikatorer med vilka man följer med säkerhetsläget och bedömer konsekvenserna av ändringar.
För att klient- och patientsäkerheten ska förbättras måste den kunskapsbaserade ledningen och personalens kompetens förstärkas. Då kan man undvika onödiga kostnader och effektivisera verksamheten samtidigt som klienternas och patienternas rätt till en säker vård och service tillgodoses.
Mer information ges av
Tuija Ikonen, direktör, Klient- och patientsäkerhetscentret, tfn 040 579 5482, tuija.ikonen(a)ovph.fi
Hanna Toiviainen, programchef, Klient- och patientsäkerhetscentret, tfn 040 485 5493 040, hanna.toiviainen(a)ovph.fi
Läs mer:
asiakasjapotilasturvallisuuskeskus.fi/aluevaalit/
Rapport från Statens revisionsverk 7/2021
SHM:s klient- och patientsäkerhetsstrategi 2022–2026
WHO: Patient Safety Charter 2024