Siirry sisältöön
Nyheter

Klient- och patientsäkerhetscentret understöder tillräckliga befogenheter för särskilt skydd av barn

Klient- och patientsäkerhetscentret har gett sitt utlåtande om reformen av barnskyddslagen.

Utlåtandet i sin helhet kan läsas i utlåtandetjänsten.

Klient- och patientsäkerhetscentret anser att det på ett allmänt plan är välkommet att förtydliga gränsen mellan fostrande och begränsande åtgärder och att utöka antalet begränsningsmöjligheter som ger barnskyddsmyndigheter och platser för vård utom hemmet tillräckliga befogenheter att utföra sitt arbete inom särskilt skydd för barn.

De föreslagna ändringarna verkar välövervägda, och en proportionerlig användning av dem i oundvikliga situationer torde förstärka klientsäkerheten.  Klientsäkerheten bör tryggas också i de situationer där klienten och yrkespersonen inte alls är överens om klientens situation eller servicebehov.

Viktigt att säkerställa personalens kompetens

Inom socialvårdstjänster för särskilt utsatta och krävande klientgrupper kan klient- och patientsäkerheten förstärkas bl.a. genom att säkerställa personalens kompetens. Uppmärksamhet bör fästas vid principerna för ett respektfullt och tolerant bemötande, säkerställandet av yrkesetisk och juridisk kompetens, förmågan att samarbeta över sektorsgränserna, kompetensen inom vårdarbete och rutinerna för egenkontroll.

Detta kan främjas via utbildningar och kompetensprov inom arbetet (t.ex. läkemedelsbehandling, proportionerlig tillämpning av begränsningsåtgärder, stödjande av klientens delaktighet) samt olika checklistor. Förebyggande arbete och identifiering av risker är av stor betydelse.  

Särskild uppmärksamhet bör fästas vid olovlig frånvaro

Det är motiverat att effektivisera eftersökningen, gripandet och återförandet av barn och unga som är frånvarande utan tillstånd, eftersom barn och unga är särskilt benägna att begå brott och bli offer för allvarliga brott. Frånvaro utan tillstånd bör uppföljas och rapporteras aktivt mellan olika aktörer i servicesystemet, bl.a. via egenkontroll och med hjälp av enhetlig praxis för registrering av anmälningar och klientdata. Information från dessa bör utnyttjas vid utvecklingen av åtgärder för att minska den olovliga frånvaron. Genom att göra djupgående analyser om de bakomliggande orsakerna till frånvaron kan man hitta metoder för att förebygga frånvaro och hantera risker.