Siirry sisältöön
Utlåtanden

Klient- och patientsäkerhetscentret understöder inte längre maximala väntetider för vård

Klient- och patientsäkerhetscentret har gett sitt utlåtande om regeringens proposition där det föreslås att den maximala väntetiden för vård i den icke-brådskande öppna vården inom primärvården ändras från 14 dygn till 3 månader för personer som fyllt 23 år.

Klient- och patientsäkerhetscentret understöder inte en förlängning av de maximala väntetiderna för vård enligt förslaget. Den föreslagna ändringen strider mot vårdreformens mål att förstärka primärvården och förbättra nivåstruktureringen inom vården. Att förlänga väntetiderna för vård är inte heller någon lösning på hälso- och sjukvårdens personalbrist eller ökande kostnader, utan får motsatt verkan.

Längre väntetider innebär en klient- och patientsäkerhetsrisk för alla åldersgrupper. Genom att förebygga sjukdomar och konstatera sjukdomar i tid samt genom att ge nödvändig vård vid rätt tidpunkt uppnår vi på längre sikt ett mindre resursbehov än långvariga bekymmer och obehandlade sjukdomar samt akuta situationer som kräver brådskande vård. Längre väntetider inom primärvården kan också öka den oändamålsenliga eller onödiga användningen av hälso- och sjukvården.

Längre väntetider ökar ojämlikheten och förstorar hälsoskillnaderna eftersom de skulle drabba personer som inte omfattas av företagshälsovård och påverka utsatta invånare allra mest. Det medför en allt större ojämlikhet även för att invånare med bättre betalningsförmåga styrs bort från den offentliga sektorns basservice till den privata serviceproduktionen.

Utlåtandet i sin helhet kan läsas i utlåtandetjänsten.

Mer information ger: Satu Koskela, ledande sakkunnig, Klient- och patientsäkerhetscentret, satu.koskela(a)ovph.fi, tfn 040 513 9429