Klient- och patientsäkerhetscentret genomförde en välfärdsområdesturné under våren 2025
I de flesta välfärdsområdena togs Klient- och patientsäkerhetscentrets besök emot av hela ledningsgruppen samt av experter på klient- och patientsäkerhet, kvalitet och egenkontroll eller tillsyn.
Mätning av klient- och patientsäkerheten och uppföljning av lägesbilden inom välfärdsområdena
Välfärdsområdena har infört process- och strukturindikatorer, heta linjen-indikatorer och första skedets kvantitativa jämförelseindikatorer i god utsträckning. Enligt deltagarna kan utnyttjandet av indikatordata förbättras.
Centrets nya uppgift att sammanställa en samlande lägesbild och trenddata om klient- och patientsäkerheten och dess samband med olika förändringar, såsom anpassningsåtgärder inom välfärdsområdena, väckte intresse och ansågs vara viktig. I diskussionerna nämndes möjligheten att skapa en lägesbild på samarbetsområdesnivå och man önskade att uppgifterna ges i realtid i så hög grad som möjligt.
Planeringen av den nationella klient- och patientsäkerhetsstrategin 2027–2031
Av nästa strategi förväntas kontinuitet i förhållande till den gällande strategin, så att det goda utvecklingsarbetet kan fortsätta och de utvecklade styrkorna förstärkas ytterligare. Strategin förväntas vara mer komprimerad och prioriterande än den föregående, så att den beaktar anordnarnas och producenternas kapacitet och ekonomiska premisser.
Strategin förväntas vara tydlig och konkret samt informativ även för dem som inte har tidigare kunskap om ämnet. Strategin förväntas anknyta till vardagen och beakta klient- och patientsäkerheten inom såväl socialvården, hälso- och sjukvården som räddningsväsendet. Enligt välfärdsområdena bör verkningsfullhet vara utgångspunkten även för den kommande strategin.
Nätverksformat samarbete kring utbildning och kompetens inom klient- och patientsäkerhet inom samarbetsområdena
Enhetliga definitioner av kompetenskraven och utbildningsinnehållet om klient- och patientsäkerhet och därmed en enhetlig och stark kompetens hos nyutexaminerade upplevdes vara viktigt.
Välfärdsområdena ansåg att planeringen av kompetenscentren är välkommen och betonade behovet av en effektiv användning av resurser för att förstärka utbildningen och kompetensen i samarbete mellan läroanstalterna och välfärdsområdena. Samarbetsavtalet för Västra Finlands samarbetsområde, vilket inkluderar kompetenscenterverksamheten, väckte intresse. Välfärdsområdenas huvudsakliga budskap var att de är villiga att inleda eller fortsätta samarbetet kring bildandet av kompetenscenter i samarbetsområdena.
Övriga budskap från de gemensamma samtalen
Nationellt samarbete för att främja klient- och patientsäkerheten ansågs allmänt vara nyttigt och viktigt, och stödet från Klient- och patientsäkerhetscentret värdesätts.
Hyvinvointialueiden puheenvuoroissa toivottiin vielä aikaisempaa yhtenäisempää kansallista ohjausta sosiaali- ja terveydenhuoltoon. Asiakas- ja potilasturvallisuuden ylläpitäminen ja edistäminen nähtiin kustannusvaikuttavaksi toiminnaksi.
I välfärdsområdenas inlägg önskades ännu enhetligare nationell styrning av social- och hälsovården. Att upprätthålla och främja klient- och patientsäkerheten ansågs vara kostnadseffektiv verksamhet.
Läs mer här: Rapport om Klient- och patientsäkerhetscentrets turné till välfärdsområdena våren 2025. Klient- och patientsäkerhetscentrets utredningar och rapporter 2025:1. (pdf)