Klient- och patientsäkerhet bör ingå i den nationella minimiinformationen
THL bör ta fram nationella jämförelsedata om klient- och patientsäkerheten vilka kunde utnyttjas för styrningen, uppföljningen, utvärderingen och tillsynen inom välfärdsområdena. Enhetlig minimiinformation kunde utnyttjas för kunskapsbaserad ledning inom både välfärdsområdena och de nationella myndigheterna.
Finland behöver ett system för uppföljning, jämförelse och lärande av skador och farliga situationer
Centret betonar att Finland för tillfället saknar ett nationellt system via vilket man kan uppfölja och jämföra skador och farliga situationer som klienter och patienter har råkat ut för i samband med vård och omsorg. Med hjälp av ett system skulle man också kunna lära sig av sådana händelser.
I synnerhet om alla allvarliga händelser borde man insamla väsentlig information samt dra och publicera väsentliga slutsatser om hur säkerheten kunde förbättras. Att sammanställa och rapportera uppgifterna välfärdsområdesvis skulle stödja utvecklingsåtgärderna och hjälpa välfärdsområdena att rikta utvecklingsresurser dit där de får störst effekt.
Informationen kan utnyttjas mångsidigt
Från ett nationellt datalager för negativa händelser och farliga situationer skulle uppgifterna kunna rapporteras till välfärdsområdena för styrning av social- och hälsovården, tillsyn, kunskapsbaserad ledning och samutveckling. Samtidigt kunde informationen användas för nationell utveckling och förbättring av klient- och patientsäkerheten samt för beslutsfattande.
Hela utlåtandet kan läsas här.