Genomförandet av klient- och patientsäkerhetsstrategin har kommit halvvägs – mellanutvärderingen visar framsteg och siktar framåt

År 2024 gjordes en mellanutvärdering av klient- och patientsäkerhetsstrategin. För utvärderingsrapporten insamlades en stor mängd uppgifter av aktörer på nationell nivå, välfärdsområdena, centrets arbetsgrupper och andra berörda grupper. Utvärderingen innefattade en granskning av hur väl de nationella åtgärderna har framskridit och välfärdsområdenas självutvärdering av genomförandet av strategin.
I rapporten granskas genomförandet av strategin från införandet till dags dato. Nuläget i Finland jämförs med WHO:s spetsindikatorer och blicken riktas mot prioriteringarna för slutskedet av strategiperioden och planeringen av den nya strategin. Dessutom lyfter rapporten fram de klient- och patientsäkerhetsverktyg som redan har utvecklats och användningen av dem inom välfärdsområdena.
Mellanutvärderingsrapporten kan läsas här. Den svenska översättningen publiceras i augusti.
Mer information: Merja Sahlström, specialsakkunnig, Klient- och patientsäkerhetscentret, tfn 040 193 6920, merja.sahlstrom(a)ovph.fi