Patientombudet och socialombudet hjälper
Patientombudet arbetar för tillgodoseendet av patienternas rättigheter inom hälso- och sjukvården. Socialombudet arbetar i sin tur för tillgodoseendet av klienternas rättigheter inom socialvården. På vissa orter kan samma person fungera som både patientombud och socialombud.
Patientombudet hjälper i frågor som gäller hälso- och sjukvården, medan socialombudet har hand om frågor som gäller socialtjänsterna, såsom äldreservicen, funktionshinderservicen eller småbarnspedagogiken.
Du kan kontakta patient- eller socialombudet till exempel då du har blivit dåligt bemött, har svårt att få information eller misstänker en patientskada. Vid behov hjälper de dig att göra en anmärkning om socialvården eller hälso- och sjukvården. De kan också ge vägledning eller rådgivning om hur man anför klagomål eller ansöker om skadestånd.
Patientombudet och socialombudet agerar oberoende och opartiskt och tar inte ställning till huruvida din vård eller service har varit ändamålsenlig. De har inte heller tillgång till dina patienthandlingar.
Du kan själv kontakta patientombudet eller socialombudet. Deras kontaktuppgifter finns på välfärdsområdets webbplats, hälso- och sjukvårdens verksamhetsenheter och socialverket.
Patientombudets och socialombudets tjänster är gratis.