Att göra ett klagomål
Klagomål till regionförvaltningsverket eller Valvira
Om du är missnöjd med svaret på en anmärkning, kan du lämna in ett klagomål till regionförvaltningsverket.
Det bästa sättet är att använda formuläret på regionförvaltningsverkets webbplats. Om du anför klagomål för en annan person, behöver du en fullmakt.
Klagomålsprocessen är lång och det kan ta över ett år att få svar. Det finns ingen bakre gräns för att anföra klagomål, men det rekommenderas att man gör det så fort som möjligt efter händelsen.
I specialfall lämnas klagomålet till Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården Valvira.
Skicka ett klagomål om hälso- och sjukvården till Valvira endast om du misstänker att ett vårdfel har lett till att patienten har avlidit eller fått en bestående skada.
Skicka ett klagomål om socialvården till Valvira endast om ärendet är riksomfattande och betydande och har stor räckvidd eller om det gäller tjänster inom området för två eller flera regionförvaltningsverk.
Klagomålet inlämnas via ett elektroniskt formulär eller ett fritt formulerat brev.
Se: Anmärkning eller klagomål inom socialvården eller hälso- och sjukvården I Valvira
Vid ingången av 2026 sammanslås regionförvaltningsverket och Valvira till Tillstånds- och tillsynsverket.
Klagomål till justitieombudsmannen eller justitiekanslern
Riksdagens justitieombudsman behandlar klagomål om social- och hälsovården.
Du kan vända dig till riksdagens justitieombudsman om du misstänker att
- en myndighet eller tjänsteman inte har följt lagen eller fullgjort sina skyldigheter
- de grundläggande fri- och rättigheterna och mänskliga rättigheterna inte har tillgodosetts.
Du kan anföra klagomål via formuläret eller skicka brev eller e-post till justitieombudsmannen. Rätten att anföra klagomål är inte avhängig av nationaliteten. Justitieombudsmannen utreder inte ärenden som gäller över två år gamla händelser.
Det finns ingen tidsfrist för behandlingen av klagomål. Behandlingen kan ta ett år. Om klagomålet inte föranleder någon egentlig utredning, ges beslutet vanligen inom tre månader. Ett beslut på ett klagomål kan inte överklagas.
Statsrådets justitiekansler
Riksdagens justitiekansler behandlar i vissa fall klagomål om social- och hälsovården. Du kan anföra klagomål hos justitiekanslern om du misstänker att en myndighet eller tjänsteman har handlat lagstridigt eller försummat sina skyldigheter.
Vilka ärenden utreder justitiekanslern inte?
Justitiekanslern utreder inte ärenden som riksdagens justitieombudsman eller biträdande justitieombudsman redan har avgjort eller som fortfarande behandlas vid riksdagens justitieombudsmans kansli.
Justitiekanslern behandlar inte heller sådana ärenden som hör till justitieombudsmannens särskilda uppgifter. Hit hör till exempel patientens och klientens rättigheter, tillgodoseendet av barns rättigheter (dvs. ärenden som hör till barnskyddet) och tillgodoseendet av rättigheter för äldre, personer med funktionsnedsättning och asylsökande.