Att ge respons eller anmärkning
Om det sker ett fel inom vården eller om du är missnöjd med vården, ska du i första hand tala med de medarbetare som var delaktiga i situationen eller med deras chef.
Det lönar sig också att alltid ge skriftlig respons via responskanalerna. Välfärdsområdena och de organisationer som anordnar tjänster har en responskanal på sin webbplats. Om du vill kan du ge respons anonymt.
När du använder responskanalen behandlas ärendet snabbare. Du kan också ge respons per telefon eller i ett fritt formulerat brev. Du får vanligen inget svar på din respons.
Anmärkning
Du kan göra en anmärkning om du är missnöjd med vården eller tjänsten och vill få ett svar på din anmärkning.
En anmärkning framställs skriftligen. Du kan göra det på något av följande sätt:
- via ett formulär, som vanligen finns på verksamhetsenhetens webbplats
- via ett fritt formulerat brev eller e-postmeddelande.
Berätta så noggrant som möjligt vad som hände. Berätta också var och när det hände. Om du behöver hjälp med att framställa anmärkningen kan du kontakta social- eller patientombudet.
På enhetens webbplats finns också anvisningar om vart anmärkningen ska skickas.
Inom den offentliga hälso- och sjukvården ska anmärkningar vanligen skickas till välfärdsområdets registratur. De ska i allmänhet riktas till välfärdsområdets eller sjukhusets ledande överläkare eller den ledande tjänsteinnehavaren inom socialvården.
Om du har anlitat privata tjänster och betalat för dem själv, kan du framställa en anmärkning till tjänsteproducenten. Om du har anlitat privata tjänster med en servicesedel som du har fått via välfärdsområdet, kan du framställa en anmärkning till välfärdsområdet.
Också en anhörig eller någon annan laglig företrädare kan framställa en anmärkning, om personen själv inte kan göra det eller har avlidit.
Anmärkningen får inte påverka din vård eller tjänst negativt i fortsättningen.
Det finns ingen bakre gräns för att framställa en anmärkning, men det rekommenderas att man gör det så fort som möjligt efter händelsen.
Att få svar
Svaret på en anmärkning ska ges inom skälig tid, det vill säga ungefär en månad. Av svaret framgår hur ärendet har utretts vid enheten och vilka åtgärder det eventuellt har föranlett.
Om du är missnöjd med svaret, kan du lämna ett klagomål till regionförvaltningsverket (från ingången av 2026 Tillstånds- och tillsynsverket).