Klientens och patientens rättigheter
Patientsäkerhetsrättigheter
Världshälsoorganisationen WHO lanserade patientsäkerhetsrättigheter 2024.
Patientsäkerhetsrättigheterna förstärker patienternas rätt till säker vård och uppmanar patienterna att delta aktivt i sin egen vård. Målet är att minska risker och olyckor.
Patientsäkerhetsrättigheterna lämpar sig väl också som rättigheter för klienter inom socialtjänsterna.
Patienten har rätt till
1. verkningsfulla och adekvata tjänster vid rätt tidpunkt
2. säkra vårdprocesser och arbetsmetoder
3. behörig och kompetent vårdpersonal
4. säkra läkemedel och en säker och rationell användning av läkemedel
5. säkra lokaler
6. värdighet, respekt, icke-diskriminering, integritet och konfidentialitet
7. information och stöd för beslutsfattandet
8. tillgång till handlingar som berör dem själva
9. att bli hörda
10. delaktighet för sig själv och sina närstående.
Lagstiftningen
Klienternas och patienternas rättigheter tryggas via lagar. Syftet med lagarna är att främja klientens och patientens rätt till en god service och ett gott bemötande inom social- och hälsovården. Inom tjänsterna bör man beakta kundens önskemål och respektera kundens självbestämmanderätt.
Lagen om patientens ställning och rättigheter (785/1992)
Lagen om klientens ställning och rättigheter inom socialvården (812/2000)
Lagen om patientombud och socialombud (739/2023)
Om du behöver hjälp med att tolka lagarna, kan du diskutera dem till exempel med patient- eller socialombudet i ditt välfärdsområde.