Siirry sisältöön

Det är viktigt att du förbereder dig för ditt besök, så att vi kan sköta ditt ärende så bra och säkert som möjligt. Det gäller både fysiska besök och distanstjänster.

Med distanstjänster avses till exempel

  • ett besök som ordnas via nätet eller en kundportal, dvs. videomottagning
  • chatmottagning via meddelanden (digital klinik)
  • vanliga ljudsamtal.

En distanstjänst kan vara lämplig när det inte behövs något fysiskt besök. Det underlättar också till exempel om avståndet till tjänsten är långt.

För att delta i en videomottagning behöver du en smarttelefon, dator eller surfplatta och en internetanslutning. Se till att kameran och mikrofonen är påslagna under besöket.

Hur ska du förbereda dig för ett besök inom social- och hälsovården?

● Skriv på förhand ner frågor och annat som du funderar på.

● Fyll i de begärda förhandsuppgifterna i klient- och patientdatasystemet före din mottagningstid. Ta med dig alla nödvändiga dokument som gäller ditt besök. 

● Bevisa din identitet med FPA-kortet eller ett identitetsbevis med foto. Vid distanstjänster görs identifieringen med mobilcertifikat, bankkoder eller en identifieringskod.

● Skriv en lista över dina läkemedel. Skriv också upp egenvårdsläkemedel och naturpreparat som du använder regelbundet.

● Fråga direkt om du inte förstår anvisningarna eller om du börjar fundera på något.

● Be vid behov om skriftliga anvisningar.

● Fråga vem du kan kontakta vid behov.

● Om du vill kan du ta med dig en stödperson på besöket. Stödpersonen behöver inte vara en släkting.

● Du kan också fråga om du får spela in mottagningsbesöket. Inspelningen kan hjälpa dig att komma ihåg samtalet efteråt.

Länk till komihåglistan för besök inom social- och hälsovården

Så här förbereder du dig för distansmottagning

Till en videomottagning ansluter man sig via en länk, som den professionella skickar per e-post eller sms strax före den bokade tiden. Anslutningen kan också ske via välfärdsområdets eller någon annan tjänstetillhandahållares egen kundportal. I Helsingfors heter kundportalen Maisa. På den digitala kliniken kan man vid behov också öppna en videoanslutning.

Så här förbereder du dig för distansmottagning (video och tillgänglighetsanpassad text)

Datasäkra besök inom social- och hälsovården

Genom datasäkert agerande strävar man efter att inga uppgifter ska hamna i händerna på utomstående.

Du kan värna om datasäkerheten på följande sätt:

  • Se till att du har ett datasäkerhetsprogram på din dator, surfplatta eller mobiltelefon. Datasäkerhetsprogrammet kan vara en del av operativsystemet eller ett separat program. Det skyddar enheten till exempel mot virus och hindrar att utomstående får tillgång till uppgifter på din enhet.
  • Ta i bruk tvåfaktorsautentisering. Det innebär att identiteten ska bevisas på fler än ett sätt innan man får tillgång till systemet. Det kan vara till exempel lösenord, fingeravtryck eller en engångskod som skickas till din telefon.

Så här styrker du din identitet inom social- och hälsovården

Social- och hälsovårdspersonalen kontrollerar alltid din identitet, så att du får rätt vård eller tjänst och så att dina uppgifter dokumenteras rätt i handlingarna.

Ta med dig id-kort, pass, körkort eller FPA-kort med foto när du kommer till mottagningen.

Vid distanstjänster ska identiteten vanligen styrkas med mobilcertifikat eller nätbankskoder.

Om du får ett ID-band på sjukhuset, kontrollera att ditt namn och övriga uppgifter är korrekta.

Datasäkerhetskompetens är viktigt, eftersom det blir allt vanligare att uträtta ärenden digitalt. Information om datasäkerhet i vardagen får du till exempel på Cybersäkerhetscentrets webbplats och på 72timmar.fi. Olika organisationer erbjuder hjälp i digitala frågor till exempel på biblioteken, och där kan du också diskutera datasäkerhet.