Siirry sisältöön

Du kan ladda ned verktyget här (pdf).

Inledning

Det här verktyget är avsett för utvärdering av läroplaner och studieavsnitt inom social- och hälsovårdsbranschen. Utvärderingen gäller undervisningen om klient- och patientsäkerhet.

Verktyget har utvecklats av sakkunniga vid Klient- och patientsäkerhetscentret i samråd med sakkunniga inom social- och hälsovård från välfärdsområdena och olika utbildningsorganisationer.

Innehållet bygger på WHO:s läroplan i patientsäkerhet The Multi-professional Patient Safety Curriculum Guide, 2011. Verktyget har utarbetats för en finländsk kontext utgående från det innehåll som rekommenderas av WHO, med beaktande av förändringarna i social- och hälsovårdens verksamhetsmiljö. Teman som tillsats är medicinteknisk och teknologisk säkerhet samt verksamhetsmiljöns säkerhet.

Kompetens inom patientsäkerhet hör till grundkunskaperna för varje yrkesutbildad person inom social- och hälsovården

Kunskaperna hos de yrkesutbildade personerna inom social- och hälsovården har en avgörande betydelse när vi strävar efter att förebygga fel och skador i servicen och vården. Kunskap om klient- och patientsäkerhet bör främjas systematiskt inom grundutbildningen och upprätthållas via fortbildning.

Syftet med det här verktyget är att hjälpa utbildarna i läroplansarbetet, vid planeringen av mål och innehåll för studieavsnitten samt vid utvärderingen av genomförandet.

Under utvecklingsarbetets gång testades verktyget inom utbildningarna i vårdarbete, hälsovårdsarbete, barnmorskearbete och sociala sektorn vid Oulun ammattikorkeakoulu och inom utbildningen i vårdarbete vid yrkeshögskolan Savonia. Lärarna observerade att klient- och patientsäkerhet ingår i många olika studieavsnitt inom utbildningarna. Dessutom observerade man att klient- och patientsäkerhet undervisades med många olika metoder, såsom föreläsningar, videor, verkstäder, rollspel, simulationer och spel. Också handledd praktik har stor betydelse för kunskaperna om klient- och patientsäkerhet.  

Lärarna ansåg att det var lärorikt att utvärdera beskrivningarna av läroplanerna och studieavsnitten. De upplevde att verktygets struktur och innehåll hjälper utbildarna i läroplansarbetet och utvecklingen av studieavsnitten. Verktyget hjälper lärarna att förstå hur omfattande klient- och patientsäkerheten är. Det hjälper dem också att avgöra vad säkerhetsutbildningen för respektive yrkesgrupp bör innehålla gällande kunskaper, färdigheter, attityder och kultur. En annan viktig observation är att det finns behov av samarbete mellan olika examensprogram. Klient- och patientsäkerhet är allas gemensamma angelägenhet. 

Verktygets innehåll

I verktyget har klient- och patientsäkerheten indelats i tretton kompetensområden. De bygger på strukturen i WHO:s läroplan för klient- och patientsäkerhet och har anpassats till den finländska verksamhetsmiljön.

Figur 1. Kompetensområden inom klient- och patientsäkerhet (bearbetat från WHO 2011).

Hur verktyget används

Utvärderaren tar del av läroplanen för den utbildning som ska utvärderas och beskrivningarna av alla studieavsnitt som ingår i den. Utvärderaren går igenom alla 13 teman i det här dokumentet, ett åt gången, och utvärderar om temana och de tillhörande begreppen, målen och innehållen ingår i kompetensmålen och innehållet för det utvärderade studieavsnittet. Vid utvärderingen kan man använda sig av en Excel-tabell.  

För vart och ett av de 13 temana finns underrubrikerna Innehåll och Kompetens. I delen INNEHÅLL beskrivs temats teoretiska innehåll, medan delen KOMPETENS innefattar mer praktiska saker inom respektive tema. För temana 1, 3, 12 och 13 beskrivs innehåll och kompetens i en enda helhet.

När alla studieavsnitt inom en utbildning har gåtts igenom tema för tema kan utvärderaren bedöma hur klient- och patientsäkerheten som helhet behandlas inom utbildningen. Temanas innehåll har sammanställts så att de ska innefatta alla aspekter av klient- och patientsäkerheten inom hela social- och hälsovården.

Utvärderaren kan anpassa verktyget genom att välja de innehåll som är centrala för läroplanen och studieavsnitten inom just den utbildning som utvärderingen gäller. Verktyget kan anpassas enligt behoven inom varje utbildningsprogram.

Verktyget används så här.

Innehåll och kompetens

Definition av patientsäkerhet
Definition av klientsäkerhet

Termer och begrepp inom klient- och patientsäkerhet

Patientsäkerhet ur patientens och de närståendes synvinkel, patientorientering
Klientsäkerhet inom sociala sektorn och rehabiliteringen, klientorientering

Patientsäkerhetens historia och utveckling till nuvarande form

  • skuldbeläggande, skuldbeläggande kultur
  • konsekvenser av skuldbeläggande, om man fokuserar på individen istället för systemet
  • systemteori, systemfel

Patientsäkerhetsarbetet i relation till kvalitetsarbetet

  • patientsäkerhetsförfaranden

Vad kan vi lära oss av andra branscher?

Evidensbaserad vård

Yrkesetik

Organisering av säkerhetsarbetet

Ansvar och skyldigheter inom klient- och patientsäkerhet

Lagar, förordningar och bestämmelser
Klient- och patientsäkerhetsstrategin
Program för egenkontroll
Plan för egenkontroll

Varför är det viktigt för säkerheten att ta hänsyn till mänskliga faktorer?

Hur kan den fysiska, psykosociala och digitala arbetsmiljön påverka en persons förmåga att arbeta på ett säkert sätt?

Hur kan stress och trötthet påverka situationsbedömningen, beslutsförmågan och prestationsförmågan?

Innehåll

Introduktion

Allmän introduktion, säkerhetsintroduktion

Känn gränserna för din kompetens

Personalens välbefinnande

Mänsklig prestation

Ergonomi

  • fysisk
  • organisatorisk

Etiska principer

Etisk stress

Psykologisk trygghet

Arbetstagarens välbefinnande och arbetsförmåga efter en negativ händelse eller ett tillbud

Psykologisk genomgång, Second Victim

Kompetens

Arbetssätt och attityder

  • professionella
  • etiska

Säkerhetskultur

Organisationens och enhetens verksamhetskultur

Klient- och patientsäkerhetskultur

  • klienter, patienter och anhöriga bidrar till säkerhetskulturen

Personliga värderingar och övertygelser, också omedvetna

Kontinuerligt lärande och respons

Att lära sig av egna och andras misstag

Konstruktivt diskussionsklimat och möjlighet att lyfta fram missförhållanden

  • vårdens kvalitet eller klient-/patientsäkerhet
  • mobbning, trakasserier eller nedvärdering (hur ingripa, hur förebygga)

Arbetshälsa

  • ledarskap
  • ork (känn dina gränser)
  • att vara mån om sitt eget välbefinnande
  • det egna hälsotillståndets inverkan på prestationsförmågan och säkerheten
  • stresshanteringsförmåga

Resurser och financiering

  • hur arbetskraftens och resursernas tillräcklighet påverkar säkerheten

Hur kan systemtänkande förbättra social- och hälsovården och minimera antalet negativa händelser?

Innehåll och kompetens

System, komplext system, pålitlig organisation

  • organisationer med hög tillförlitlighet (high reliability organizations HRO)

Uppföljning, mätning, utvärdering

Händelse, monitorering

Hur systemfel, dvs. fel på organisationsnivå, påverkar säkerhetsarbetet

Risker, medvetenhet om risker och hantering av risker

  • klinisk risk, riskbedömning

Risker inom social- och hälsovården till följd av komplicerade processer och mångprofessionellt arbete

Hur ser ett bra teamarbete ut och hur påverkar det klient- och patientsäkerheten?

Innehåll

Säkert teamarbete och säker kommunikation

Team, roller, ansvar, ledarskap, värderingar, antaganden, kommunikation, förmåga att lyssna, lärstilar, konfliktlösning

Samarbetsfärdigheter och teamarbete

Sektorsövergripande och mångprofessionellt arbete

Mångprofessionella och sammanfallande kompetenser inom klient-/patientsäkerhet

Roller för olika specialområden och andra professionella inom hälso- och sjukvården och sociala sektorn och att visa respekt för deras kunskap och yrkeskompetens

Att vara en effektiv teamspelare

Teamarbetets ansvar och skyldigheter

Prioritering och beslutsfattanden inom teamet

Situationer med många patienter och storolyckor

Organisatoriskt lärande

Kompetens

Tänk på att du är medlem i flera team.

Tydlig kommunikation

  • Säker, tydlig och saklig överföring av information
    • tal
    • skrift
    • digital kommunikation
  • Att garantera vårdens kontinuitet, när vårdansvaret överförs till en annan aktör
    • vid skiftbyte och när patienten byter avdelning
    • överföring av information mellan olika system
  • Rapportering och ISBAR
    • Identify – identifikation
    • Situation – situation
    • Background – bakgrund
    • Assessment – aktuellt tillstånd
    • Recommendation – rekommendation

Kollegialitet, arbete för klientens/patientens bästa

Ingripande i icke-professionellt arbete

Kännetecken för framgångsrika team

  • CRM – Crew Resource Management

Hur kan vi lära oss av fel inom social- och hälsovården och därmed förbättra säkerheten?

Innehåll

VAtt förstå felets karaktär

Fel, avvikelse, tillbud, snedvridning, bias

Misstag på grund av okunskap jämfört med faktiska fel

Situationer som medför en ökad risk för fel

Grundorsaksanalys

Kvalitetsavvikelser

Klagomål

Anmärkningar

Anmälningar av farliga situationer och att utveckla verksamheten utgående från anmälningarna

Anmälning av fel och tillbud

Rapportering av farliga situationer och negativa händelser, rapporteringssystem

Händelser som alltid bör undvikas (NeverEvents) – heta linjen-indikatorer

Öppen och ärlig genomgång av fel med klienten/patienten, vårdpersonalen och chefen

Att dra lärdom av fel

Kompetens

Anmälningar

Att göra en anmälan

Behandlingsprocessen

Lääketurvallisuus

Läkemedelssäkerhet

Medicinteknisk säkerhet

Anmälan om missförhållanden

Orosanmälan

Lagstadgade anmälningsskyldigheter och anmälningsrättigheter

Anmälningsskyldigheter för yrkesutbildade personer

  • barnskyddsanmälan
  • anmälan om misstanke om brott som riktats mot barn
  • behov av stöd inom socialvården
  • äldre personers servicebehov
  • skyldighet att göra en anmälan om missförhållanden inom tillhandahållandet av socialvård
  • läkarens särskilda skyldighet att göra en anmälan om försämrad körhälsa
  • skyldighet för yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården att göra en anmälan om fara för trafiksäkerheten
  • skyldighet att göra en anmälan om risk för brand eller olycka
  • läkarens och tandläkarens skyldighet att göra en anmälan om smittsam sjukdom

Anmälningsrättigheter för yrkesutbildade personer

  • anmälan om verksamhet som äventyrar patient- och klientsäkerheten
  • anmälan om fortgående missbruk av berusningsmedel som påverkar körhälsan
  • anmälan om hälsotillståndet hos den som ansöker om eller innehar ett persontrafiktillstånd
  • anmälan om (konstaterade eller misstänkta) biverkningar av användningen av ett läkemedel
  • konstaterad eller misstänkt biverkning av ett vaccin eller vaccinering

Hur kan principer för riskhantering tillämpas för att identifiera, bedöma och rapportera avvikelser och potentiella risker på arbetsplatsen?

Innehåll

Klinisk risk, riskbedömning, händelse, händelsemonitorering, rapportering av tillbud

Identifiera, utred och lär

Identifiering och rapportering av risker

Mätning

Patienters och närståendes erfarenheter, synpunkter och klagomål

Patient safety II, att lära sig av framgångar

Kompetens

Bedömning och uppföljning av patientsäkerheten

Registrering, dokumentering, registrering av strukturer

Förbättring av säkerhetskulturen

Att utnyttja principerna för riskhantering vid identifiering och bedömning av tillbud och potentiella risker på arbetsplatsen, t.ex. klagomålens roll vid utvecklingen av säkerheten och vården.

Riskområden och vårdskador samt specialsituationer

Att identifiera situationer och förhållanden där patienten eller klienten löper förstorad risk för skador och att hantera den här risken

Förebyggande av fallolyckor och trycksår, kontroll av riskerna

Självmord under vårdperioden

Minskning av antalet vårdrelaterade infektioner

Resurser och finansiering: hur arbetskraftens och resursernas tillräcklighet påverkar säkerheten

Strålsäkerhet

Riskläkemedel

Checklista för tillgänglighet

Anmälning och behandling av allvarliga

Beredskap och patientsäkerhet

Nödsituationer och exceptionella situationer

Förebyggande av hot och tillbud, identifiering och hantering av risker

Analys av tillbudets förlopp med verktyg för grundorsaksanalys

Kris- och katastrofsituationer: olycksfall, kemikalierisker och biologiska risker vid strålnings- eller kärnkraftsolyckor

Normalsituation, förhöjd beredskap, katastrofsituation

  • planer och principer
  • planer för undantagstillstånd
  • katastrofövningar

Innehåll

Kvalitetsarbete, analys, rapportering

Metoder för förbättring av kvaliteten när tjänster förbättras

Evidensbaserad verksamhet

Tjänsternas kvalitet och patient-/klientnöjdhet

Systemtänkande, teori och referensram

Systemtänkande, systemfel

Synen på patientsäkerhet under tidens gång

  • förr och nu
  • individen och systemet

Säkerhet i komplexa (adaptiva) system

Processtänkande

  • inkludering av säkerheten i processer, beslutsfattande och organisationsstrukturer
  • vårdens, omsorgens och tjänsternas kvalitet ur ett processperspektiv

HRO – High Reliability Organization

Hantering, styrning och ledning av säker vård

Ledningssystem för säkerhet

Ledningssystem för olika förhållanden

Pålitlig och trygg arbetsmiljö

Hantering av risker, behandling av fel och kommunikation om fel

Stöd till arbetstagare

Principer för kvalitetsledning och tillämpningen av dem

Betydelsen av kvalitetsregister och jämförelse av behandlingsresultat

Kompetens

Förbättring av kvaliteten

PDSA-cykeln

Begrepp för förändring

Variation

Metoder för förbättring av kvaliteten

Verktyg för förbättring av kvaliteten

Flödesscheman

Orsak-verkan-diagram (Ishikawa-diagram, fiskbensdiagram), Pareto-diagram, histogram, körscheman

Säkra processer och arbetsmetoder

Beskrivning av organisationen, processer och arbetsmetoder i ett komplext system

Införande av processer, metoder och arbetssätt

Säker informationsöverföring och kontinuitet inom och mellan avdelningar

Vårdstigar och digitala vårdkedjor – klient-/patientorientering

Digitala klient- och patientdatasystem (funktionalitet)

Kontinuerligt lärande

Innehåll

Klient- och patientsäkerhet tillsammans med klienten/patienten och de närstående

Klient- och patientorientering

Informerat beslutsfattande

Klientens/patientens och de närståendes delaktighet i vården och planeringen av vården i alla vårdfaser

Information om alternativ för undersökningar och behandlingar samt om sannolika nyttor och eventuella nackdelar, så att klienten/patienten kan fatta motiverade beslut om sin vård

Klientens/patientens och de närståendes medverkan i det systematiska klient- och patientsäkerhetsarbetet

Jämlikhet, jämställdhet, icke-diskriminering

Hälsoskillnader, bakomliggande sociala och socioekonomiska faktorer, risker som beror på arbetet eller livsmiljön

  • inverkan på sjukdomens förlopp och vårdresultatet
  • lindring av konsekvenserna

Ålder, kön, språk

Fattigdom, hemlöshet, marginalisering

Invandrare och kulturell mångfald

Kulturbundenhet, kulturella normer, att förstå samhällets principer

Att vägra ta emot vård – bl.a. kulturella och religiösa skillnader, faktabaserat beslutsfattande

Professionellt förhållningssätt till ingrepp som görs av andra än medicinska skäl, t.ex. (kvinnlig) könsstympning

Klientens/patientens och vårdpersonalens modersmål och kulturbakgrund samt behovet av tolkning

Lätt språk

Utsatta klientgrupper

Utsatta klienters och patienters livssituationer och hur man hanterar dem

Klientens/patientens egenmakt, samarbete

Grupper med behov av särskilt stöd

  • minnessjuka
  • mentalvårdsklienter och missbrukare
  • personer med intellektuell funktionsnedsättning

Hur skadliga beroenden påverkar hälsan och hur man kan ingripa i beroenden för att stötta klienten/patienten

Vårdens kontinuitet

Specialfrågor gällande äldre klienters/patienters säkerhet, såsom servicestig, informationsgång och digitalisering av samhället

Barn och unga

Klientens och patientens rättigheter

Klientens och patientens rättigheter och självbestämmanderätt samt förutsättningar för att begränsa den

Förebyggande arbetsmetoder

Juridiskt förutseende – vårddirektiv, vårdönskemål

Kompetens

Kommunikation

Bedömning av hur klienten/patienten förstår, tar till sig information och kan fatta beslut

Förklaring, rådgivning och stöd på ett sätt som motsvarar klientens/patientens förståelsenivå och behov

Stöd för klientens/patientens resurser

Tydlighet, effektivitet, beaktande av den andra parten, tillförlitlighet, beaktande av rädslor

  • lyssna, svara på frågor
  • empati och medkänsla
  • kommunikationsfärdighet – att utnyttja språket och den nonverbala kommunikationen
  • förmåga att vid behov anpassa budskapet till individen t.ex. vid sinnesnedsättning eller bristande språkförmåga
    • försämrad hörsel, syn eller talproduktion, afasi
    • nedsatt kognitiv funktionsförmåga eller inlärningsförmåga
    • lätt språk

Tydlig och mottagaranpassad användning av tal, skrift och digital kommunikation (också i patientjournaler) i följande situationer:

  • när man berättar en tråkig nyhet för patienten eller en anhörig
  • när man berättar om dödsfall
  • när man talar om känsliga ämnen: alkoholbruk, rökning, övervikt eller sexualliv

Förmåga att bedöma klientens/patientens förmåga att besluta om sin vård när hens förmåga att fatta beslut är tillfälligt eller permanent nedsatt

Respektfullt och humant bemötande – också i situationer där personen utgör en risk för sig själv eller andra (psykos, demens, alkohol, droger osv.)

Negativa händelser och farliga situationer, klagomål

Uppmana och hjälp klienten/patienten att göra en anmälan

Öppen diskussion, ursäkt

Att känna igen utnyttjande, våld och försummelse

Adekvata metoder för vård av missbrukare, personer med självskadebeteende och personer som löper risk för självmord

Innehåll

Förebyggande och bekämpning av infektioner

Smitta

Vårdrelaterade infektion

  • cross infection
  • health care associated infection (HCAI)

Mikrobiologi

Antimikrobiell resistens

  • antimicrobial resistance (AMR)

Multiresistenta bakterier

  • t.ex. MRSA = meticillinresistent Staphylococcus aureus

Transmission (smitta från individ till individ)

Kompetens

Handhygien

Aseptik

  • aseptiska arbetsmetoder
  • aseptiskt samvete

Sedvanliga försiktighetsåtgärder

Försiktighetsåtgärder vid kontakt- och droppsmitta samt luftisolering, övriga försiktighetsåtgärder

Vaccinationer för arbetstagare

Innehåll

Kirurgisk säkerhet

Kirurgisk checklista, övriga checklistor

Anvisningar

Introduktionsanvisningar

Teamarbete

Kommunikation

Infektioner i operations- och ingreppsområdet, kirurgiska fel, fel ingrepp

Kontrollprocesser

Verifieringsprocesser

Kompetens

Identifiering av patienten i olika skeden

Checklistor

Kirurgisk checklista

  • före anestesi
  • före operation
  • efter operation

Korrekt användning och förvaring av vassa instrument bl.a. för att förebygga blodolyckor.

Säkert teamarbete och säker kommunikation

Att säkerställa vårdens kontinuitet när patienten och vårdansvaret överförs till en annan part när patienten byter avdelning eller när ett nytt skift börjar

Informationsöverföring, också via olika digitala system

Innehåll

Läkemedelssäkerhet

  • försäljningstillstånd, bedömning av effekt, säkerhet och kvalitet, register över biverkningar

Säker läkemedelsbehandling

  • den mänskliga faktorn i läkemedelsbehandlingen
  • felfria och effektiva läkemedelsbehandlingsprocesser

Biverkning, skadlig reaktion, avvikelse, fel, negativ händelse, negativ läkemedelsrelaterad händelse, medicineringsfel samt förskrivning, administrering och monitorering av läkemedel

Avvikelser

  • den största riskfaktorn för patientsäkerheten inom hälso- och sjukvården
  • ett fel kan till och med leda till döden
  • något görs fel eller något lämnas ogjort
  • interaktioner och överlappningar som inte upptäckts
  • fel läkemedel ges till en patient
  • ett läkemedel ges till fel patient
  • man glömmer att ge läkemedlet
  • avvikelse i registrering, patientrådgivning eller uppföljning av läkemedlets inverkan

Kompetens

Förskrivning av läkemedel

Distribution av läkemedel

Registrering av recept och ändringar i dem

10 rätt i läkemedelsbehandlingsprocessen

  • rätt patient
  • rätt läkemedel
  • rätt dos
  • rätt tidpunkt
  • rätt administrering
  • rätt ändamål
  • rätt iordningställande
  • rätt dokumentering
  • rätt vägledning
  • rätt uppföljning och utvärdering av läkemedlets inverkan

Skyddsåtgärder i läkemedelsbehandlingsprocessen (bl.a. dubbelkontroll)

Organisationens/enhetens plan för läkemedelsbehandling

  • verksamhetsmodeller, läkemedelsutbud, kontroll av säkerheten, anvisningar osv.

Kontroll av kompetensen om läkemedelsbehandling i arbetslivet

  • utbildning om säker läkemedelsbehandling 
  • nödvändiga tillstånd och kompetensprov
  • anvisningar om vätskebehandling
  • anvisningar om blodprodukter

Medicinteknisk säkerhet

Samarbetet mellan människan och tekniken

Medicintekniska produkter

Programvara

Standarder och bestämmelser om medicintekniska produkter

Yrkesmässiga användare

Vägledning av klienter/patienter vid användning av hälsoteknologi

Kontroll av medicintekniska produkters funktion och användarsäkerhet

Säker användning av strålning

Datasystem

Digitalisering

Digitalisering, distansmottagning

Distansmottagning och distanskonsultation (telefon, video, chatt)

Distanstjänster och digitala tjänster – klientens/patientens rätt att välja

Dataskydd och säkerhet i social- och hälsovårdssystemet

Sekretesskyldighet och tystnadsplikt

Dataskydd, datasäkerhet, pålitlighet

Passerkontroll

Innehåll och kompetens

Lokalernas säkerhet

  • fysisk tillgänglighet
  • trappor
  • fönster
  • rumsindelning med tanke på övervakningen
  • vassa föremål
  • (andra människor)

Kemikaliesäkerhet

Brandsäkerhet

Miljösäkerhet

  • förebyggande av smittsamma sjukdomar

Avfallshantering

  • farligt avfall

Arbetssäkerhet – säkerhetsplaner och rutiner för rapportering av tillbud

Utredning av arbetstagarens bakgrund

Stödmaterial för undervisningen

För alla WHO-teman (tema 1–11 i dokumentet) kan utbildningsmaterial fås gratis via Klient- och patientsäkerhetscentret. Om temaområdena finns ett Powerpoint-bildspel och en undervisningsvideo.

Det finns ännu inget motsvarande material om medicinteknisk säkerhet eller en säker verksamhetsmiljö, som utgör separata teman i det här utvärderingsmaterialet. Via länkarna nedan hittar ni material även om de här temana.

WHO:n Patient Safety Curriculum Guide
Multiprofessional Edition
Patient safety curriculum guide: multi-professional edition (who.int)
DIREKT LÄNK: Who1-17 FirstPages

Global Patient Safety Action Plan 2021-2030
Global Patient Safety Action Plan 2021-2030 (who.int)

National Patient Safety Education Framework
The Australian Council for Safety and Quality in Health Care
National Patient Safety Education Framework (safetyandquality.gov.au)

National Model Clinical Governance Framework
Published by the Australian Commission on Safety and Quality in Health Care
National Model Clinical Governance Framework | Australian Commission on Safety and Quality in Health Care

The Safety Competencies Enhancing Patient Safety Across the Health Professions Second Edition
The Safety Competencies 2ND EDITION Enhancing Patient Safety Across the Health Professions (healthcareexcellence.ca)

Final report
Embedding patient safety in education & training
Netherlands Association of Hospitals, the Society of Medical Specialists, the Netherlands Federation of University Medical Centres, and the Netherlands Association of Nurses & Caregivers
Final-report-embedding-patientsafety-training.pdf (vmszorg.nl)

Curriculum Guidance for Delivering the NHS Patient Safety Syllabus Training in Patient Safety
Curriculum Guidance for DelC`x`zczzurriculum Guidance Cursacsacriculum Guidance for xx x x xx x x xc cxxiverisddsfdssng the NHS Patient Safety SyllabusNHS Patient Safety Syllabusivering the NHS Patient Safety Syllabus (hee.nhs.uk)

NHS Patient Safety Syllabus
NHS Patient Safety Syllabus.pdf (hee.nhs.uk)

Scottish Patient Safety Programme (SPSP)
Scottish Patient Safety Programme (SPSP) | ihub | Health and social care improvement in Scotland – Scottish Patient Safety Programme (SPSP)