Verktyg för utvärdering av undervisning
Du kan ladda ned verktyget här (pdf).
Inledning
Det här verktyget är avsett för utvärdering av läroplaner och studieavsnitt inom social- och hälsovårdsbranschen. Utvärderingen gäller undervisningen om klient- och patientsäkerhet.
Verktyget har utvecklats av sakkunniga vid Klient- och patientsäkerhetscentret i samråd med sakkunniga inom social- och hälsovård från välfärdsområdena och olika utbildningsorganisationer.
Innehållet bygger på WHO:s läroplan i patientsäkerhet The Multi-professional Patient Safety Curriculum Guide, 2011. Verktyget har utarbetats för en finländsk kontext utgående från det innehåll som rekommenderas av WHO, med beaktande av förändringarna i social- och hälsovårdens verksamhetsmiljö. Teman som tillsats är medicinteknisk och teknologisk säkerhet samt verksamhetsmiljöns säkerhet.
Kompetens inom patientsäkerhet hör till grundkunskaperna för varje yrkesutbildad person inom social- och hälsovården
Kunskaperna hos de yrkesutbildade personerna inom social- och hälsovården har en avgörande betydelse när vi strävar efter att förebygga fel och skador i servicen och vården. Kunskap om klient- och patientsäkerhet bör främjas systematiskt inom grundutbildningen och upprätthållas via fortbildning.
Syftet med det här verktyget är att hjälpa utbildarna i läroplansarbetet, vid planeringen av mål och innehåll för studieavsnitten samt vid utvärderingen av genomförandet.
Under utvecklingsarbetets gång testades verktyget inom utbildningarna i vårdarbete, hälsovårdsarbete, barnmorskearbete och sociala sektorn vid Oulun ammattikorkeakoulu och inom utbildningen i vårdarbete vid yrkeshögskolan Savonia. Lärarna observerade att klient- och patientsäkerhet ingår i många olika studieavsnitt inom utbildningarna. Dessutom observerade man att klient- och patientsäkerhet undervisades med många olika metoder, såsom föreläsningar, videor, verkstäder, rollspel, simulationer och spel. Också handledd praktik har stor betydelse för kunskaperna om klient- och patientsäkerhet.
Lärarna ansåg att det var lärorikt att utvärdera beskrivningarna av läroplanerna och studieavsnitten. De upplevde att verktygets struktur och innehåll hjälper utbildarna i läroplansarbetet och utvecklingen av studieavsnitten. Verktyget hjälper lärarna att förstå hur omfattande klient- och patientsäkerheten är. Det hjälper dem också att avgöra vad säkerhetsutbildningen för respektive yrkesgrupp bör innehålla gällande kunskaper, färdigheter, attityder och kultur. En annan viktig observation är att det finns behov av samarbete mellan olika examensprogram. Klient- och patientsäkerhet är allas gemensamma angelägenhet.
Verktygets innehåll
I verktyget har klient- och patientsäkerheten indelats i tretton kompetensområden. De bygger på strukturen i WHO:s läroplan för klient- och patientsäkerhet och har anpassats till den finländska verksamhetsmiljön.
Hur verktyget används
Utvärderaren tar del av läroplanen för den utbildning som ska utvärderas och beskrivningarna av alla studieavsnitt som ingår i den. Utvärderaren går igenom alla 13 teman i det här dokumentet, ett åt gången, och utvärderar om temana och de tillhörande begreppen, målen och innehållen ingår i kompetensmålen och innehållet för det utvärderade studieavsnittet. Vid utvärderingen kan man använda sig av en Excel-tabell.
För vart och ett av de 13 temana finns underrubrikerna Innehåll och Kompetens. I delen INNEHÅLL beskrivs temats teoretiska innehåll, medan delen KOMPETENS innefattar mer praktiska saker inom respektive tema. För temana 1, 3, 12 och 13 beskrivs innehåll och kompetens i en enda helhet.
När alla studieavsnitt inom en utbildning har gåtts igenom tema för tema kan utvärderaren bedöma hur klient- och patientsäkerheten som helhet behandlas inom utbildningen. Temanas innehåll har sammanställts så att de ska innefatta alla aspekter av klient- och patientsäkerheten inom hela social- och hälsovården.
Utvärderaren kan anpassa verktyget genom att välja de innehåll som är centrala för läroplanen och studieavsnitten inom just den utbildning som utvärderingen gäller. Verktyget kan anpassas enligt behoven inom varje utbildningsprogram.
Innehåll och kompetens
Definition av patientsäkerhet
Definition av klientsäkerhet
Termer och begrepp inom klient- och patientsäkerhet
Patientsäkerhet ur patientens och de närståendes synvinkel, patientorientering
Klientsäkerhet inom sociala sektorn och rehabiliteringen, klientorientering
Patientsäkerhetens historia och utveckling till nuvarande form
- skuldbeläggande, skuldbeläggande kultur
- konsekvenser av skuldbeläggande, om man fokuserar på individen istället för systemet
- systemteori, systemfel
Patientsäkerhetsarbetet i relation till kvalitetsarbetet
- patientsäkerhetsförfaranden
Vad kan vi lära oss av andra branscher?
Evidensbaserad vård
Yrkesetik
Organisering av säkerhetsarbetet
Ansvar och skyldigheter inom klient- och patientsäkerhet
Lagar, förordningar och bestämmelser
Klient- och patientsäkerhetsstrategin
Program för egenkontroll
Plan för egenkontroll
Varför är det viktigt för säkerheten att ta hänsyn till mänskliga faktorer?
Hur kan den fysiska, psykosociala och digitala arbetsmiljön påverka en persons förmåga att arbeta på ett säkert sätt?
Hur kan stress och trötthet påverka situationsbedömningen, beslutsförmågan och prestationsförmågan?
Innehåll
Introduktion
Allmän introduktion, säkerhetsintroduktion
Känn gränserna för din kompetens
Personalens välbefinnande
Mänsklig prestation
Ergonomi
- fysisk
- organisatorisk
Etiska principer
Etisk stress
Psykologisk trygghet
Arbetstagarens välbefinnande och arbetsförmåga efter en negativ händelse eller ett tillbud
Psykologisk genomgång, Second Victim
Kompetens
Arbetssätt och attityder
- professionella
- etiska
Säkerhetskultur
Organisationens och enhetens verksamhetskultur
Klient- och patientsäkerhetskultur
- klienter, patienter och anhöriga bidrar till säkerhetskulturen
Personliga värderingar och övertygelser, också omedvetna
Kontinuerligt lärande och respons
Att lära sig av egna och andras misstag
Konstruktivt diskussionsklimat och möjlighet att lyfta fram missförhållanden
- vårdens kvalitet eller klient-/patientsäkerhet
- mobbning, trakasserier eller nedvärdering (hur ingripa, hur förebygga)
Arbetshälsa
- ledarskap
- ork (känn dina gränser)
- att vara mån om sitt eget välbefinnande
- det egna hälsotillståndets inverkan på prestationsförmågan och säkerheten
- stresshanteringsförmåga
Resurser och financiering
- hur arbetskraftens och resursernas tillräcklighet påverkar säkerheten
Hur kan systemtänkande förbättra social- och hälsovården och minimera antalet negativa händelser?
Innehåll och kompetens
System, komplext system, pålitlig organisation
- organisationer med hög tillförlitlighet (high reliability organizations HRO)
Uppföljning, mätning, utvärdering
Händelse, monitorering
Hur systemfel, dvs. fel på organisationsnivå, påverkar säkerhetsarbetet
Risker, medvetenhet om risker och hantering av risker
- klinisk risk, riskbedömning
Risker inom social- och hälsovården till följd av komplicerade processer och mångprofessionellt arbete
Hur ser ett bra teamarbete ut och hur påverkar det klient- och patientsäkerheten?
Innehåll
Säkert teamarbete och säker kommunikation
Team, roller, ansvar, ledarskap, värderingar, antaganden, kommunikation, förmåga att lyssna, lärstilar, konfliktlösning
Samarbetsfärdigheter och teamarbete
Sektorsövergripande och mångprofessionellt arbete
Mångprofessionella och sammanfallande kompetenser inom klient-/patientsäkerhet
Roller för olika specialområden och andra professionella inom hälso- och sjukvården och sociala sektorn och att visa respekt för deras kunskap och yrkeskompetens
Att vara en effektiv teamspelare
Teamarbetets ansvar och skyldigheter
Prioritering och beslutsfattanden inom teamet
Situationer med många patienter och storolyckor
Organisatoriskt lärande
Kompetens
Tänk på att du är medlem i flera team.
Tydlig kommunikation
- Säker, tydlig och saklig överföring av information
- tal
- skrift
- digital kommunikation
- Att garantera vårdens kontinuitet, när vårdansvaret överförs till en annan aktör
- vid skiftbyte och när patienten byter avdelning
- överföring av information mellan olika system
- Rapportering och ISBAR
- Identify – identifikation
- Situation – situation
- Background – bakgrund
- Assessment – aktuellt tillstånd
- Recommendation – rekommendation
Kollegialitet, arbete för klientens/patientens bästa
Ingripande i icke-professionellt arbete
Kännetecken för framgångsrika team
- CRM – Crew Resource Management
Hur kan vi lära oss av fel inom social- och hälsovården och därmed förbättra säkerheten?
Innehåll
VAtt förstå felets karaktär
Fel, avvikelse, tillbud, snedvridning, bias
Misstag på grund av okunskap jämfört med faktiska fel
Situationer som medför en ökad risk för fel
Grundorsaksanalys
Kvalitetsavvikelser
Klagomål
Anmärkningar
Anmälningar av farliga situationer och att utveckla verksamheten utgående från anmälningarna
Anmälning av fel och tillbud
Rapportering av farliga situationer och negativa händelser, rapporteringssystem
Händelser som alltid bör undvikas (NeverEvents) – heta linjen-indikatorer
Öppen och ärlig genomgång av fel med klienten/patienten, vårdpersonalen och chefen
Att dra lärdom av fel
Kompetens
Anmälningar
Att göra en anmälan
Behandlingsprocessen
Lääketurvallisuus
Läkemedelssäkerhet
Medicinteknisk säkerhet
Anmälan om missförhållanden
Orosanmälan
Lagstadgade anmälningsskyldigheter och anmälningsrättigheter
Anmälningsskyldigheter för yrkesutbildade personer
- barnskyddsanmälan
- anmälan om misstanke om brott som riktats mot barn
- behov av stöd inom socialvården
- äldre personers servicebehov
- skyldighet att göra en anmälan om missförhållanden inom tillhandahållandet av socialvård
- läkarens särskilda skyldighet att göra en anmälan om försämrad körhälsa
- skyldighet för yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården att göra en anmälan om fara för trafiksäkerheten
- skyldighet att göra en anmälan om risk för brand eller olycka
- läkarens och tandläkarens skyldighet att göra en anmälan om smittsam sjukdom
Anmälningsrättigheter för yrkesutbildade personer
- anmälan om verksamhet som äventyrar patient- och klientsäkerheten
- anmälan om fortgående missbruk av berusningsmedel som påverkar körhälsan
- anmälan om hälsotillståndet hos den som ansöker om eller innehar ett persontrafiktillstånd
- anmälan om (konstaterade eller misstänkta) biverkningar av användningen av ett läkemedel
- konstaterad eller misstänkt biverkning av ett vaccin eller vaccinering
Hur kan principer för riskhantering tillämpas för att identifiera, bedöma och rapportera avvikelser och potentiella risker på arbetsplatsen?
Innehåll
Klinisk risk, riskbedömning, händelse, händelsemonitorering, rapportering av tillbud
Identifiera, utred och lär
Identifiering och rapportering av risker
Mätning
Patienters och närståendes erfarenheter, synpunkter och klagomål
Patient safety II, att lära sig av framgångar
Kompetens
Bedömning och uppföljning av patientsäkerheten
Registrering, dokumentering, registrering av strukturer
Förbättring av säkerhetskulturen
Att utnyttja principerna för riskhantering vid identifiering och bedömning av tillbud och potentiella risker på arbetsplatsen, t.ex. klagomålens roll vid utvecklingen av säkerheten och vården.
Riskområden och vårdskador samt specialsituationer
Att identifiera situationer och förhållanden där patienten eller klienten löper förstorad risk för skador och att hantera den här risken
Förebyggande av fallolyckor och trycksår, kontroll av riskerna
Självmord under vårdperioden
Minskning av antalet vårdrelaterade infektioner
Resurser och finansiering: hur arbetskraftens och resursernas tillräcklighet påverkar säkerheten
Strålsäkerhet
Riskläkemedel
Checklista för tillgänglighet
Anmälning och behandling av allvarliga
Beredskap och patientsäkerhet
Nödsituationer och exceptionella situationer
Förebyggande av hot och tillbud, identifiering och hantering av risker
Analys av tillbudets förlopp med verktyg för grundorsaksanalys
Kris- och katastrofsituationer: olycksfall, kemikalierisker och biologiska risker vid strålnings- eller kärnkraftsolyckor
Normalsituation, förhöjd beredskap, katastrofsituation
- planer och principer
- planer för undantagstillstånd
- katastrofövningar
Innehåll
Kvalitetsarbete, analys, rapportering
Metoder för förbättring av kvaliteten när tjänster förbättras
Evidensbaserad verksamhet
Tjänsternas kvalitet och patient-/klientnöjdhet
Systemtänkande, teori och referensram
Systemtänkande, systemfel
Synen på patientsäkerhet under tidens gång
- förr och nu
- individen och systemet
Säkerhet i komplexa (adaptiva) system
Processtänkande
- inkludering av säkerheten i processer, beslutsfattande och organisationsstrukturer
- vårdens, omsorgens och tjänsternas kvalitet ur ett processperspektiv
HRO – High Reliability Organization
Hantering, styrning och ledning av säker vård
Ledningssystem för säkerhet
Ledningssystem för olika förhållanden
Pålitlig och trygg arbetsmiljö
Hantering av risker, behandling av fel och kommunikation om fel
Stöd till arbetstagare
Principer för kvalitetsledning och tillämpningen av dem
Betydelsen av kvalitetsregister och jämförelse av behandlingsresultat
Kompetens
Förbättring av kvaliteten
PDSA-cykeln
Begrepp för förändring
Variation
Metoder för förbättring av kvaliteten
Verktyg för förbättring av kvaliteten
Flödesscheman
Orsak-verkan-diagram (Ishikawa-diagram, fiskbensdiagram), Pareto-diagram, histogram, körscheman
Säkra processer och arbetsmetoder
Beskrivning av organisationen, processer och arbetsmetoder i ett komplext system
Införande av processer, metoder och arbetssätt
Säker informationsöverföring och kontinuitet inom och mellan avdelningar
Vårdstigar och digitala vårdkedjor – klient-/patientorientering
Digitala klient- och patientdatasystem (funktionalitet)
Kontinuerligt lärande
Innehåll
Klient- och patientsäkerhet tillsammans med klienten/patienten och de närstående
Klient- och patientorientering
Informerat beslutsfattande
Klientens/patientens och de närståendes delaktighet i vården och planeringen av vården i alla vårdfaser
Information om alternativ för undersökningar och behandlingar samt om sannolika nyttor och eventuella nackdelar, så att klienten/patienten kan fatta motiverade beslut om sin vård
Klientens/patientens och de närståendes medverkan i det systematiska klient- och patientsäkerhetsarbetet
Jämlikhet, jämställdhet, icke-diskriminering
Hälsoskillnader, bakomliggande sociala och socioekonomiska faktorer, risker som beror på arbetet eller livsmiljön
- inverkan på sjukdomens förlopp och vårdresultatet
- lindring av konsekvenserna
Ålder, kön, språk
Fattigdom, hemlöshet, marginalisering
Invandrare och kulturell mångfald
Kulturbundenhet, kulturella normer, att förstå samhällets principer
Att vägra ta emot vård – bl.a. kulturella och religiösa skillnader, faktabaserat beslutsfattande
Professionellt förhållningssätt till ingrepp som görs av andra än medicinska skäl, t.ex. (kvinnlig) könsstympning
Klientens/patientens och vårdpersonalens modersmål och kulturbakgrund samt behovet av tolkning
Lätt språk
Utsatta klientgrupper
Utsatta klienters och patienters livssituationer och hur man hanterar dem
Klientens/patientens egenmakt, samarbete
Grupper med behov av särskilt stöd
- minnessjuka
- mentalvårdsklienter och missbrukare
- personer med intellektuell funktionsnedsättning
Hur skadliga beroenden påverkar hälsan och hur man kan ingripa i beroenden för att stötta klienten/patienten
Vårdens kontinuitet
Specialfrågor gällande äldre klienters/patienters säkerhet, såsom servicestig, informationsgång och digitalisering av samhället
Barn och unga
Klientens och patientens rättigheter
Klientens och patientens rättigheter och självbestämmanderätt samt förutsättningar för att begränsa den
Förebyggande arbetsmetoder
Juridiskt förutseende – vårddirektiv, vårdönskemål
Kompetens
Kommunikation
Bedömning av hur klienten/patienten förstår, tar till sig information och kan fatta beslut
Förklaring, rådgivning och stöd på ett sätt som motsvarar klientens/patientens förståelsenivå och behov
Stöd för klientens/patientens resurser
Tydlighet, effektivitet, beaktande av den andra parten, tillförlitlighet, beaktande av rädslor
- lyssna, svara på frågor
- empati och medkänsla
- kommunikationsfärdighet – att utnyttja språket och den nonverbala kommunikationen
- förmåga att vid behov anpassa budskapet till individen t.ex. vid sinnesnedsättning eller bristande språkförmåga
- försämrad hörsel, syn eller talproduktion, afasi
- nedsatt kognitiv funktionsförmåga eller inlärningsförmåga
- lätt språk
Tydlig och mottagaranpassad användning av tal, skrift och digital kommunikation (också i patientjournaler) i följande situationer:
- när man berättar en tråkig nyhet för patienten eller en anhörig
- när man berättar om dödsfall
- när man talar om känsliga ämnen: alkoholbruk, rökning, övervikt eller sexualliv
Förmåga att bedöma klientens/patientens förmåga att besluta om sin vård när hens förmåga att fatta beslut är tillfälligt eller permanent nedsatt
Respektfullt och humant bemötande – också i situationer där personen utgör en risk för sig själv eller andra (psykos, demens, alkohol, droger osv.)
Negativa händelser och farliga situationer, klagomål
Uppmana och hjälp klienten/patienten att göra en anmälan
Öppen diskussion, ursäkt
Att känna igen utnyttjande, våld och försummelse
Adekvata metoder för vård av missbrukare, personer med självskadebeteende och personer som löper risk för självmord
Innehåll
Förebyggande och bekämpning av infektioner
Smitta
Vårdrelaterade infektion
- cross infection
- health care associated infection (HCAI)
Mikrobiologi
Antimikrobiell resistens
- antimicrobial resistance (AMR)
Multiresistenta bakterier
- t.ex. MRSA = meticillinresistent Staphylococcus aureus
Transmission (smitta från individ till individ)
Kompetens
Handhygien
Aseptik
- aseptiska arbetsmetoder
- aseptiskt samvete
Sedvanliga försiktighetsåtgärder
Försiktighetsåtgärder vid kontakt- och droppsmitta samt luftisolering, övriga försiktighetsåtgärder
Vaccinationer för arbetstagare
Innehåll
Kirurgisk säkerhet
Kirurgisk checklista, övriga checklistor
Anvisningar
Introduktionsanvisningar
Teamarbete
Kommunikation
Infektioner i operations- och ingreppsområdet, kirurgiska fel, fel ingrepp
Kontrollprocesser
Verifieringsprocesser
Kompetens
Identifiering av patienten i olika skeden
Checklistor
Kirurgisk checklista
- före anestesi
- före operation
- efter operation
Korrekt användning och förvaring av vassa instrument bl.a. för att förebygga blodolyckor.
Säkert teamarbete och säker kommunikation
Att säkerställa vårdens kontinuitet när patienten och vårdansvaret överförs till en annan part när patienten byter avdelning eller när ett nytt skift börjar
Informationsöverföring, också via olika digitala system
Innehåll
Läkemedelssäkerhet
- försäljningstillstånd, bedömning av effekt, säkerhet och kvalitet, register över biverkningar
Säker läkemedelsbehandling
- den mänskliga faktorn i läkemedelsbehandlingen
- felfria och effektiva läkemedelsbehandlingsprocesser
Biverkning, skadlig reaktion, avvikelse, fel, negativ händelse, negativ läkemedelsrelaterad händelse, medicineringsfel samt förskrivning, administrering och monitorering av läkemedel
Avvikelser
- den största riskfaktorn för patientsäkerheten inom hälso- och sjukvården
- ett fel kan till och med leda till döden
- något görs fel eller något lämnas ogjort
- interaktioner och överlappningar som inte upptäckts
- fel läkemedel ges till en patient
- ett läkemedel ges till fel patient
- man glömmer att ge läkemedlet
- avvikelse i registrering, patientrådgivning eller uppföljning av läkemedlets inverkan
Kompetens
Förskrivning av läkemedel
Distribution av läkemedel
Registrering av recept och ändringar i dem
10 rätt i läkemedelsbehandlingsprocessen
- rätt patient
- rätt läkemedel
- rätt dos
- rätt tidpunkt
- rätt administrering
- rätt ändamål
- rätt iordningställande
- rätt dokumentering
- rätt vägledning
- rätt uppföljning och utvärdering av läkemedlets inverkan
Skyddsåtgärder i läkemedelsbehandlingsprocessen (bl.a. dubbelkontroll)
Organisationens/enhetens plan för läkemedelsbehandling
- verksamhetsmodeller, läkemedelsutbud, kontroll av säkerheten, anvisningar osv.
Kontroll av kompetensen om läkemedelsbehandling i arbetslivet
- utbildning om säker läkemedelsbehandling
- nödvändiga tillstånd och kompetensprov
- anvisningar om vätskebehandling
- anvisningar om blodprodukter
Medicinteknisk säkerhet
Samarbetet mellan människan och tekniken
Medicintekniska produkter
Programvara
Standarder och bestämmelser om medicintekniska produkter
Yrkesmässiga användare
Vägledning av klienter/patienter vid användning av hälsoteknologi
Kontroll av medicintekniska produkters funktion och användarsäkerhet
Säker användning av strålning
Datasystem
Digitalisering
Digitalisering, distansmottagning
Distansmottagning och distanskonsultation (telefon, video, chatt)
Distanstjänster och digitala tjänster – klientens/patientens rätt att välja
Dataskydd och säkerhet i social- och hälsovårdssystemet
Sekretesskyldighet och tystnadsplikt
Dataskydd, datasäkerhet, pålitlighet
Passerkontroll
Innehåll och kompetens
Lokalernas säkerhet
- fysisk tillgänglighet
- trappor
- fönster
- rumsindelning med tanke på övervakningen
- vassa föremål
- (andra människor)
Kemikaliesäkerhet
Brandsäkerhet
Miljösäkerhet
- förebyggande av smittsamma sjukdomar
Avfallshantering
- farligt avfall
Arbetssäkerhet – säkerhetsplaner och rutiner för rapportering av tillbud
Utredning av arbetstagarens bakgrund
Stödmaterial för undervisningen
För alla WHO-teman (tema 1–11 i dokumentet) kan utbildningsmaterial fås gratis via Klient- och patientsäkerhetscentret. Om temaområdena finns ett Powerpoint-bildspel och en undervisningsvideo.
Det finns ännu inget motsvarande material om medicinteknisk säkerhet eller en säker verksamhetsmiljö, som utgör separata teman i det här utvärderingsmaterialet. Via länkarna nedan hittar ni material även om de här temana.
WHO:n Patient Safety Curriculum Guide
Multiprofessional Edition
Patient safety curriculum guide: multi-professional edition (who.int)
DIREKT LÄNK: Who1-17 FirstPages
Global Patient Safety Action Plan 2021-2030
Global Patient Safety Action Plan 2021-2030 (who.int)
National Patient Safety Education Framework
The Australian Council for Safety and Quality in Health Care
National Patient Safety Education Framework (safetyandquality.gov.au)
National Model Clinical Governance Framework
Published by the Australian Commission on Safety and Quality in Health Care
National Model Clinical Governance Framework | Australian Commission on Safety and Quality in Health Care
The Safety Competencies Enhancing Patient Safety Across the Health Professions Second Edition
The Safety Competencies 2ND EDITION Enhancing Patient Safety Across the Health Professions (healthcareexcellence.ca)
Final report
Embedding patient safety in education & training
Netherlands Association of Hospitals, the Society of Medical Specialists, the Netherlands Federation of University Medical Centres, and the Netherlands Association of Nurses & Caregivers
Final-report-embedding-patientsafety-training.pdf (vmszorg.nl)
Curriculum Guidance for Delivering the NHS Patient Safety Syllabus Training in Patient Safety
Curriculum Guidance for DelC`x`zczzurriculum Guidance Cursacsacriculum Guidance for xx x x xx x x xc cxxiverisddsfdssng the NHS Patient Safety SyllabusNHS Patient Safety Syllabusivering the NHS Patient Safety Syllabus (hee.nhs.uk)
NHS Patient Safety Syllabus
NHS Patient Safety Syllabus.pdf (hee.nhs.uk)
Scottish Patient Safety Programme (SPSP)
Scottish Patient Safety Programme (SPSP) | ihub | Health and social care improvement in Scotland – Scottish Patient Safety Programme (SPSP)