Barnets klientsäkerhet inom socialvården
Syftet med infografen är att stötta de professionella att förstärka barnens klientsäkerhet inom socialvårdens tjänster.

Verktyget sammanfattar centrala principer och praktiska åtgärder genom vilka organisationen och dess medarbetare kan främja barns klientsäkerhet inom socialvårdens tjänster.
Verktygets uppgift är att stödja enhetliga förfaranden och tillvägagångssätt och att öka medvetenheten om begreppet klientsäkerhet.
Konkret kan verktyget användas till exempel
- vid beredning av beslut
- vid bedömning av barnets intresse och säkerställande av barnets delaktighet
- vid behandling av respons
- för att säkerställa informationsgången
- vid övergångar i klientprocesserna.
Verktyget har utarbetats av underarbetsgruppen för sakkunniga inom socialvård inom Utvecklingslinjen för klient- och patientsäkerhet bland barn och godkänts av Klient- och patientsäkerhetscentrets Sakkunnigråd 29.11–15.12.2024 efter en kommentarsrunda.
Infograf_Barnets klientsäkerhet inom socialvården (png)
Infograf_Barnets klientsäkerhet inom socialvården (pdf)
Mer information: noharm(at)ovph.fi
Publicerad 10.1.2025 av Klient- och patientsäkerhetscentret.
Behovet av att uppdatera verktyget granskas årligen.