Siirry sisältöön

Planen för läkemedelsbehandling är ett lagstadgat kvalitetsledningsdokument för organisationer och enheter som genomför läkemedelsbehandling. Den är också ett verktyg för främjande av säker läkemedelsbehandling och stöder organisationens eller enhetens läkemedelsbehandlingsprocess.

I planen för läkemedelsbehandling beskrivs personalens ansvar och skyldigheter vid läkemedelsbehandling. I utarbetandet av den bör man engagera flera olika arbetstagargrupper från olika nivåer och verksamhetsmiljöer inom organisationen.

  • Ansvarsfördelning vid utarbetandet av planen för läkemedelsbehandling och beskrivning av ansvaren
    • Berörda grupper identifieras och deras roll beskrivs.
    • Alla centrala medarbetare deltar i utarbetandet av planen för läkemedelsbehandling.
      • Personer som ansvarar för klient- och patientsäkerheten
      • Ansvariga direktörer (för såväl socialvård som hälso- och sjukvård)
      • Personer som ansvarar för säker läkemedelsbehandling
      • Sjukhusapoteket
      • Utbildningsenheten
      • Utvecklingsenheten
      • Personalenheten
      • Systemexperter
      • Personal som utför läkemedelsbehandling i olika miljöer och från alla yrkesgrupper
  • Tillämpning av principerna i handboken Säker läkemedelsbehandling
    • Planer för läkemedelsbehandling utarbetas på minst tre nivåer: välfärdsområde – verksamhetsområde/verksamhetsenhet/serviceenhet – arbetsenhet.
    • Praxisen vid varje arbets- och verksamhetsenhet styrs av enhetens egen plan för läkemedelsbehandling.
    • Planen för läkemedelsbehandling uppdateras regelbundet. Det görs årligen och alltid när verksamheten förändras väsentligt.
  • Regionala riktlinjer
    • I den gemensamma planen för läkemedelsbehandling fastställs processerna och ansvaren vid utarbetandet av planer på lägre nivå.
    • Man fastställer och beskriver praxis för att säkerställa att planerna för läkemedelsbehandling på olika nivåer uppdateras regelbundet minst en gång per år eller alltid när verksamheten förändras.
  • Konsultering
    • Enheterna garanteras möjlighet att med låg tröskel konsultera sakkunniga inom olika områden när planen för läkemedelsbehandling utarbetas.
  • Kvalitetssäkring
    • Man fastställer praxis för att säkerställa tillräcklig enhetlighet mellan olika planer för läkemedelsbehandling.
    • Kvalitetssäkring kan göras med blanketten för kvalitetsbedömning av planer för läkemedelsbehandling (Varha: Lomake lääkehoitosuunnitelman arviointiin, finns i Innokylä)
  • Planering av godkännandeprocessen
    • Välfärdsområdets/organisationens plan för läkemedelsbehandling godkänns av den läkare som bär det högsta medicinska ansvaret inom organisationen.
    • Också personer som ansvarar för olika processer inom läkemedelsförsörjningen och läkemedelsbehandlingen (t.ex. sjukhusapotekare, professionsdirektör för vårdarbetet, kvalitetsdirektör) rekommenderas delta i godkännandeprocessen.
    • Enhetens plan för läkemedelsbehandling godkänns av den läkare som ansvarar för läkemedelsbehandlingen vid enheten eller av en läkare som denna har gett fullmakt att göra det.
  • Praktiskt genomförande
    • När planen för läkemedelsbehandling införs i praktiken används den checklista som finns på Fimeas webbplats och i Klient- och patientsäkerhetscentrets materialbank.
    • Planen för läkemedelsbehandling inkluderas i introduktionen.
    • Ett system med läskvitton används för att kontrollera att medarbetarna bekantar sig med planen för läkemedelsbehandling.
    • Organisationen utnyttjar de svar som nationella myndigheter har sammanställt på frågor gällande säker läkemedelsbehandling. Svaren finns i listan över vanliga frågor på webbsidan om handboken Säker läkemedelsbehandling (Fimeas webbplats).

————-

Det här dokumentet har utarbetats av Utvecklingslinjen för säker läkemedelsbehandling och strategigrupp 4.1 för handlingsprogrammet för Klient- och patientsäkerhetsstrategin.

Det har sänts till Klient- och patientsäkerhetscentrets Klient- och patientsäkerhetsnätverk för kommentarer och godkänts av Klient- och patientsäkerhetscentrets Sakkunnigråd 13.12.2024.

Mer information ges av Klient- och patientsäkerhetscentret (noharm(a)ovph.fi).

Publicerat 9.1.2025 av Klient- och patientsäkerhetscentret. www.klientochpatientsakerhetscentret.fi

Behovet av att uppdatera verktyget granskas årligen.