Komihåglista för utarbetande av plan för läkemedelsbehandling
Den här komihåglistan innehåller frågor som bör beaktas när organisationens plan för läkemedelsbehandling utarbetas, kvalitetssäkras, godkänns och införs i praktiken.
Planen för läkemedelsbehandling är ett lagstadgat kvalitetsledningsdokument för organisationer och enheter som genomför läkemedelsbehandling. Den är också ett verktyg för främjande av säker läkemedelsbehandling och stöder organisationens eller enhetens läkemedelsbehandlingsprocess.
I planen för läkemedelsbehandling beskrivs personalens ansvar och skyldigheter vid läkemedelsbehandling. I utarbetandet av den bör man engagera flera olika arbetstagargrupper från olika nivåer och verksamhetsmiljöer inom organisationen.
- Ansvarsfördelning vid utarbetandet av planen för läkemedelsbehandling och beskrivning av ansvaren
- Berörda grupper identifieras och deras roll beskrivs.
- Alla centrala medarbetare deltar i utarbetandet av planen för läkemedelsbehandling.
- Personer som ansvarar för klient- och patientsäkerheten
- Ansvariga direktörer (för såväl socialvård som hälso- och sjukvård)
- Personer som ansvarar för säker läkemedelsbehandling
- Sjukhusapoteket
- Utbildningsenheten
- Utvecklingsenheten
- Personalenheten
- Systemexperter
- Personal som utför läkemedelsbehandling i olika miljöer och från alla yrkesgrupper
- Tillämpning av principerna i handboken Säker läkemedelsbehandling
- Planer för läkemedelsbehandling utarbetas på minst tre nivåer: välfärdsområde – verksamhetsområde/verksamhetsenhet/serviceenhet – arbetsenhet.
- Praxisen vid varje arbets- och verksamhetsenhet styrs av enhetens egen plan för läkemedelsbehandling.
- Planen för läkemedelsbehandling uppdateras regelbundet. Det görs årligen och alltid när verksamheten förändras väsentligt.
- Regionala riktlinjer
- I den gemensamma planen för läkemedelsbehandling fastställs processerna och ansvaren vid utarbetandet av planer på lägre nivå.
- Man fastställer och beskriver praxis för att säkerställa att planerna för läkemedelsbehandling på olika nivåer uppdateras regelbundet minst en gång per år eller alltid när verksamheten förändras.
- Konsultering
- Enheterna garanteras möjlighet att med låg tröskel konsultera sakkunniga inom olika områden när planen för läkemedelsbehandling utarbetas.
- Kvalitetssäkring
- Man fastställer praxis för att säkerställa tillräcklig enhetlighet mellan olika planer för läkemedelsbehandling.
- Kvalitetssäkring kan göras med blanketten för kvalitetsbedömning av planer för läkemedelsbehandling (Varha: Lomake lääkehoitosuunnitelman arviointiin, finns i Innokylä)
- Planering av godkännandeprocessen
- Välfärdsområdets/organisationens plan för läkemedelsbehandling godkänns av den läkare som bär det högsta medicinska ansvaret inom organisationen.
- Också personer som ansvarar för olika processer inom läkemedelsförsörjningen och läkemedelsbehandlingen (t.ex. sjukhusapotekare, professionsdirektör för vårdarbetet, kvalitetsdirektör) rekommenderas delta i godkännandeprocessen.
- Enhetens plan för läkemedelsbehandling godkänns av den läkare som ansvarar för läkemedelsbehandlingen vid enheten eller av en läkare som denna har gett fullmakt att göra det.
- Praktiskt genomförande
- När planen för läkemedelsbehandling införs i praktiken används den checklista som finns på Fimeas webbplats och i Klient- och patientsäkerhetscentrets materialbank.
- Planen för läkemedelsbehandling inkluderas i introduktionen.
- Ett system med läskvitton används för att kontrollera att medarbetarna bekantar sig med planen för läkemedelsbehandling.
- Organisationen utnyttjar de svar som nationella myndigheter har sammanställt på frågor gällande säker läkemedelsbehandling. Svaren finns i listan över vanliga frågor på webbsidan om handboken Säker läkemedelsbehandling (Fimeas webbplats).
————-
Det här dokumentet har utarbetats av Utvecklingslinjen för säker läkemedelsbehandling och strategigrupp 4.1 för handlingsprogrammet för Klient- och patientsäkerhetsstrategin.
Det har sänts till Klient- och patientsäkerhetscentrets Klient- och patientsäkerhetsnätverk för kommentarer och godkänts av Klient- och patientsäkerhetscentrets Sakkunnigråd 13.12.2024.
Mer information ges av Klient- och patientsäkerhetscentret (noharm(a)ovph.fi).
Publicerat 9.1.2025 av Klient- och patientsäkerhetscentret. www.klientochpatientsakerhetscentret.fi
Behovet av att uppdatera verktyget granskas årligen.