Komihåglista för kartläggning av arbetet för säker läkemedelsbehandling
Den här komihåglistan hjälper användaren att styra och analysera arbetet för att utveckla läkemedelsbehandlingens säkerhet.
Utvecklingen av läkemedelsbehandlingens säkerhet och kartläggningen av utgångsläget bör inledas med att identifiera de strukturer och aktörer för klientsäkerhet, patientsäkerhet och säker läkemedelsbehandling som redan finns inom organisationen. Av aktörerna bildas en regional arbetsgrupp för säker läkemedelsbehandling.
- Behandling av farliga situationer vid läkemedelsbehandling och vad vi kan lära oss av dem
- Vilka iakttagelser kan man göra av statistiken över farliga situationer? Vilka är de vanligaste avvikelsetyperna?
- Hur behandlas farliga situationer? Hur lär vi oss av dem och hur informerar vi om dem? Hur utvecklas verksamheten utifrån dem?
- Vem ansvarar för behandlingen av farliga situationer? Vem ansvarar för utvecklingsåtgärderna och uppföljningen av dem?
- Planen för läkemedelsbehandling
- På vilka organisationsnivåer utarbetas planer för läkemedelsbehandling?
- Vem eller vilka ansvarar för utarbetandet och uppdateringen av planerna för läkemedelsbehandling? Vem granskar planen? Vem godkänner planen?
- Känner personalen till planen för läkemedelsbehandling? Använder enheterna läskvitton för planen för läkemedelsbehandling?
- Läkemedelsbehandlingsprocessen
- Finns det en beskrivning av läkemedelsbehandlingsprocessen?
- På vilka nivåer har läkemedelsbehandlingsprocessen beskrivits?
- Finns det en beskrivning av riskerna i läkemedelsbehandlingsprocessen?
- Känner personalen till läkemedelsbehandlingsprocessen och dess risker?
- Hur har man förberett sig för risker, och hur förebyggs de?
- Har organisationens/enhetens riskläkemedel fastställts?
- Finns det en beskrivning av läkemedelsbehandlingsprocessen?
- Praxis för läkemedelstillstånd och utbildning om läkemedelsbehandling
- Vilken är praxisen för säkerställande av kompetensen?
- Hurdan är processen för läkemedelstillstånd?
- Vilka riktlinjer finns det för hur personer som saknar utbildning om läkemedelsbehandling kan delta i läkemedelsbehandlingen?
- Vilken utbildning om läkemedelsbehandling erbjuds?
- Strukturer för säker läkemedelsbehandling
- Vilka arbetsgrupper för säker läkemedelsbehandling finns det?
- Vem är ansvarspersonerna för säker läkemedelsbehandling?
- Rutiner för säker läkemedelsbehandling
- Vilka rutiner för säker läkemedelsbehandling fungerar bra?
- Vilka är de centrala utmaningarna i fråga om läkemedelsbehandlingens säkerhet?
- Tjänster inom klinisk farmaci
- Finns det farmaceuter inom organisationen? Vilken arbetsbeskrivning har de?
- Tillhandahålls tjänster inom klinisk farmaci med egen personal eller som köpt tjänst?
- Vilket slags samarbete görs mellan sjukhusapoteket och områdets öppenvårdsapotek?
- Tjänster inom klinisk farmakologi
- I hurdana situationer kan konsultation inom klinisk farmakologi användas?
- Samarbete med vårdpersonalen
- Erbjuds tjänster där sakkunniga inom vårdarbete ger vägledning och rådgivning om läkemedelsbehandling? I hurdana situationer?
- Informationshantering och informationsgång
- Finns aktuell läkemedelsinformation tillgänglig för dem som behöver den?
- I vilka datasystem samlas uppgifter om patientens eller klientens medicinering?
- Lägesbild av läkemedelsbehandlingens säkerhet
- Vilka mätare för säker läkemedelsbehandling används inom området?
- Hur utnyttjas informationen från mätarna?
- Egenkontroll av säker läkemedelsbehandling
- Hur genomförs, uppföljs och utvecklas egenkontrollen av läkemedelsbehandlingen?
- Hur har läkemedelsbehandlingens säkerhet beaktats i egenkontrollen?
————-
Det här dokumentet har utarbetats av Utvecklingslinjen för säker läkemedelsbehandling och strategigrupp 4.1 för handlingsprogrammet för Klient- och patientsäkerhetsstrategin. Det har sänts till Klient- och patientsäkerhetscentrets Klient- och patientsäkerhetsnätverk för kommentarer och godkänts av Klient- och patientsäkerhetscentrets Sakkunnigråd 13.12.2024.
Mer information: Klient- och patientsäkerhetscentret (noharm@ovph.fi).
Publicerat 9.1.2025 av Klient- och patientsäkerhetscentret. www.klientochpatientsakerhetscentret.fi
Behovet av att uppdatera verktyget granskas årligen.