Beskrivning av klientsäkerheten inom det sociala arbetet
I beskrivningen av klientsäkerheten sammanställs klientsäkerhetsfaktorer inom det sociala arbetet. Inom socialvårdens olika tjänster och uppgiftsområden kan beskrivningen användas på tillämpligt sätt. Tillsammans med stödmaterialet kan beskrivningen också användas vid introduktion och utbildning.
Klientsäkerhet inom socialvården innebär att tjänsterna ordnas, produceras och genomförs på så sätt att klientens fysiska, psykiska och sociala samt ekonomiska säkerhet inte äventyras. (Klient- och patientsäkerhetsstrategi och genomförandeplan 2022‒2026, s. 12)
Klientens, personalens och organisationens synvinklar
I beskrivningen analyseras klientsäkerheten ur tre olika synvinklar: klientens upplevelse, personalens arbete och organisationens principer. Med hjälp av den kan organisationen, personalen och klienten beskriva säkerheten samt arbetsmetoder, uppföljningsmetoder och utvecklingsbehov ur olika synvinklar.
Beskrivning av klientsäkerheten inom det sociala arbetet (pdf)
Beskrivning av klientsäkerheten inom det sociala arbetet via klientens upplevelse (pdf)
Beskrivning av klientsäkerheten inom det sociala arbetet via personalens agerande (pdf)
Beskrivning av klientsäkerheten inom det sociala arbetet via organisationens verksamhet (pdf)
Med beskrivningen kan man granska klientsäkerheten som helhet eller välja ut en viss synvinkel och de faktorer som ingår i den.Hjälpfrågor vid sidan av beskrivningen kan vara till exempel:
- Hur identifierar vi risker i hur klientsäkerheten genomförs? Hur bedömer och hanterar vi dem?
- Hur agerar vi om en risk realiseras trots skyddsåtgärder?
- Hur hanteras och korrigeras brister och missförhållanden?
- Hur lär vi oss av misstag och framgångar?
Med klient- och patientsäkerhet avses principer och verksamheter för personer och organisationer som är verksamma i social- och hälsovården och med vilka säkerställs att vården och tjänsterna är säkra samt skyddar klienter och patienter mot skador.
Den vård och de tjänster som en person får ska främja hens fysiska, psykiska och sociala välbefinnande och ska samtidigt orsaka så lite skada som möjligt.Social- och hälsovårdstjänster ska vara högkvalitativa, klientorienterade, säkra och bedrivas på behörigt sätt.(Klient- och patientsäkerhetsstrategi och genomförandeplan 2022‒2026, s. 12–13)
Att främja genomförandet av klient- och patientsäkerheten hör till varje yrkespersons och organisations ansvar.
————-
Verktyget har sammanställts av sakkunniga vid Klient- och patientsäkerhetscentret och i sakkunniggruppen för sociala sektorn, utnämnd av Social- och hälsovårdsministeriet. Verktyget har kommenterats av Klient- och patientsäkerhetscentrets nätverk och godkänts av sakkunnigrådet.
Publicerat: 10.12.2024
Utgivare: Klient- och patientsäkerhetscentret
Mer information: Klient- och patientsäkerhetscentret (noharm(a)ovph.fi)
Behovet av att uppdatera verktyget granskas årligen.